Permalänk
Medlem

virus?

Hej, vet inte om detta är rätt diskussions forum, men antog att ett
virus är ett program...men iaf nu till frågan.

Satt vid datorn och undrade hur virus fungerar, t.ex. hur
kan dom sprida sig så snabbt? Jag har ju läst att de går
via mail men hur kan den utan hjälp göra detta?

Kan ta Blaster t.ex. var rätt känd virus. För fick den när den kom
och då hade ja också brandvägg och antivirus program,
och började då fundera hur virus kan vara så effektiva.

så om nån har lust att förklara lite så man förstår är jag ju
väldigt tacksam:)

MVH

Alexander

Permalänk
Medlem

Det går inte via mail utan hjälp. Du måste ju köra den exekverbara filen (eller motsvarande) som är viruset. Därför det är bäst att låta bli filer som kommer från folk du inte känner... särskilt om det har misstänkt konstiga namn... typ doc.zip...

Visa signatur

//Sami

Permalänk

Något som ofta glöms bort av icke-programmerare är att exekverbar kod (läs: program) kan göra allt som en användare som sitter vid datorn kan + en jävla massa.

Och du kan ju mejla och skicka bifogade filer.

Sen Blaster är ett exempel på ett program som gör något du som användare inte klarar av (visst...) och det är att utnyttja exploits i ett program / OS som gör att den får kontroll över delar eller hela datorn. När du har kontrollen så kan viruset också starta program och utföra funktioner som den annars inte hade fått, exempelvis sprida sig vidare eller få datorn att starta om.

Väldigt enkel och okorrekt förklaring.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Hmmm... Jo, virus är definitivt fascinerande... Om jag inte varit en så jäkla snäll kille som dessutom saknar pengar till att bygga en liten testmiljö så skulle jag sitta hela dagarna och försöka komma på det elakaste viruset ever :).

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd

För att reda ut begreppen lite:
Virus infekterar program, de lägger sig alltså i programmen precis som "riktiga" virus går in i celler i kroppen.
Maskar hoppar från datorer till datorer genom att utnyttja säkerhetshål, ett exempel på detta är blaster (som inte är ett virus)
Trojaner är något som ser ut att vara något som det inte är, många "mailvirus" är inte virus utan just trojaner.

Permalänk

Vet inte om detta endast är en personlig åsikt men vill så gärna dela med mig utav den i vilket fall.

Det Haricots nämner är naturligtvis korrekt (finns en dröse sådana specifika benämningar till såsom zombie, spyware, adware osv. går inte in på dem här - google kan nog hjälpa dig), men benämningen virus är ganska talande och brukar oftast användas för alltihop (kanske för inte spywares och dyl.) i "gemene mans" dagliga språkbruk (läs aftonbladets ;P ).

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men det är många speciella benämningar som försvinner bort när man pratar med "gemene man", såsom hacker, cracker osv. Listan kan göras lång...

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva lite här eftersom detta är ett ämne som ligger mej varmt om hjärtat.
Har kodat enbart virus i ett par år nu (dock aldrig släppt nåra virus lösa) (!!!)

Just detta med hur dom sprider sej är ett ämne som det alltid forskas om, folk försöker hitta nya och effektiva sätt att sprida virus (helst utan att användaren behöver göra något)
Såg att någon nämnt Blaster och den sprider sej tillexempel inte genom mail som dom flesta maskar gör utan denna skannar massa slumpvis skapade IP adresser och sedan försöker ta sej in i datorerna som den hittar genom att testa om det går att skicka in en kopia genom en säkerhetslucka (detta fallet DCOM RPC).
Just att Blaster blev så välkänt och spreds så pass snabbt är för att någon hittade en säkerhetslucka i winXP/2000 som gjorde att den kunde skicka sej själv till praktiskt taget vilken dator som helst som hade winxp eller 2000...

Dom allra flesta virus/maskar/trojaner skickas dock i mail, men det verkar som om denna trenden börjar vända. Iallafall JAG har fått för mej att mail-virus har minskat och på tal om mail-virus: dom innehåller oftas en egen SMTP motor för att skapa mail (som ofta är psykologiska på så sätt att de lurar användaren att de är från en kompis elelr från ett företag). Mailadresserna den ska skicka sej till kan viruset hitta genom att t.ex. skörda internets temporära filer-katalogen/kontaktlista/adressbok efter mailadresser.

Detta med virus är en hel vetenskap och jag skulle kunna skriva hela natten om det

Hoppas att detta förklarar lite lätt vad som är virus och hur de sprids.

EDIT:
Detta med att virus är så mystiska och blaha blaha är egentligen ganska överdrivet..
Det fungerar ju som vilket annat program som helst (OFTAST) bara det att instruktionerna att den ska kopiera sej själv och sånt..

Visa signatur

I Would Change the World, but God wont give Me the Source Code!

Permalänk
Medlem

Re: virus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rajs

Kan ta Blaster t.ex. var rätt känd virus. För fick den när den kom
och då hade ja också brandvägg och antivirus program,
och började då fundera hur virus kan vara så effektiva.

Dags att byta brandvägg om den släppte igenom Blaster kan jag lova

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redlime
...
Har kodat enbart virus i ett par år nu (dock aldrig släppt nåra virus lösa) (!!!)
...

Nå kanske vi går lite offtopic här va, men...

Du är min idol!
Nåja, men jag har också funderat på att använda mina begränsade kunskaper till att göra elaka saker, dock är jag precis som du inte så speciellt intresserad av att släppa lös dem. Det är mest för att... leka lite och lära mig som jag vill börja med det.

Så, om jag får fråga lite... Vad skriver du i för språk, vad utmärker ett riktigt smart virus enligt dig och hur fasiken testar du dina virus? Drar ut modemet ur routern och går loss på hemmanätverket?

P.S.
Du får gärna fortsätta skriva om det hela nästa natt om du vill

EDIT:
Jag googlade lite och kom till en sida, med en ganska fin post

Citat:

Im a hacker and a virus maker. Ive infected many pcs with my famous Hit.9.Loop.lo Virus.
creating a virus is simple. It involves ripping virus script codes from a pc user(this means get a code from a system/computer that can be used for hacking, and virus making. A computer uses a virus code to stay virus free, but if get ahold of this code you can do anything)
If you get this code there is a number of things you can do to a system or computer. Some codes can be confusing. Like to delete system memory program script you need to press over 5,000 buttons and have a user online and on certain programs.

http://www.faqs.org/qa/qa-12069.html

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte folk kan lägga sina ideér och energi på något mera kreativt än att skapa virus. De enda virusmakarna som jag har respekt för är de som försöker att hitta säkerhetshål och skapa proof of concept virus för att hjälpa antivirus och mjukvaruutvecklarna att stoppa dessa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Förstår inte varför inte folk kan lägga sina ideér och energi på något mera kreativt än att skapa virus. De enda virusmakarna som jag har respekt för är de som försöker att hitta säkerhetshål och skapa proof of concept virus för att hjälpa antivirus och mjukvaruutvecklarna att stoppa dessa.

Nåja, nu tycker jag du är lite trångsynt. Man kan ju hitta massor av liknelser till det här, men en smed kan ju göra vackra svärd, utan att för den saken skull behöva ha ihjäl folk med dem, varför skulle inte en programmerare anta utmaningen att skriva ett ostoppbart program, utan att för den sakens skull släppa det löst?

Jag tycker det är lite av en konstform, företeelsen likar graffiti. Tyvärr finns det ju folk som inte kan hålla fingrarna i styr, men de är ju en grupp för sig, eller hur?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Kul att du tar upp graffiti just för det tycker jag om ungefär lika mycket som virus

Sen är de flesta virus som sprider sig via mail och p2pnätverk ganska simpla program som använder sig av social enginering dvs det sprids för att även efter alla dessa år har inte folk vett att slänga brev som verkar skumma. Med vissa undantag då för blaster, sasser (maskar) som sprids för att programmerare på ms inte har lärt sig under alla dessa år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://neworder.box.sk/ och http://computer.howstuffworks.com/ finns det mycket att läsa om det här ämnet. Är själv inte särskilt insatt, men tänkte att du kunde ha nytta av länkarna i din jakt på kunskap