Permalänk
Medlem

Städning av datorn.

Tjenare.
Jag undrar hur ofta ni brukar städa era datorer.
Då menar jag att dammsuga invändigt o så, tangentbordet, fet på musen, skärmen osv.

Lådan: dammsuga 1 gång i mån.
Skärmen: putsas 1gång i veckan med fönsterputs.
Tangentbordet: rätt ofta varanan vecka.
Musen: dagligen.
Skrivbordet allt för sällan suck

Villa bara göra något så man kan ju skriva i swec forumet

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

* Lådan: När jag byter komponenter. 1 gång / år ca.
* Skärmen: När den är skitig. Jag brukar inte penta med fettiga fingrar påmin skärm så den brukar inte bli smutsig.
* Tangentbordet: Brukar skaka ur all skit innan jag packar ner det inför LAN. Var kanske 5 månader sen sist.
* Musen: Kanske en gång / vecka eller när jag tycker att det behövs.

Skrivbordet har jag aldrig städat.

Visa signatur

:]

Permalänk
Avstängd

kelso e du lite perfektionist, dammallergiker kanske

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

Min kulmus brukade jag rengöra en gång om dagen pga att 2st av hjulen som sitter i får en tjock rand med damm på sig.

När man damsuger dator så ska man tänka på att dammsugaren kan avge statisk elektricitet. Dock så har jag aldrig förstört något i datorn pga dammsugning

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

det var konstigt för att det nämnde dom inget om när jag läst hur man kunde ren göra datan i nån data tidning jag hitta här hemma:confused:

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Min kulmus brukade jag rengöra en gång om dagen pga att 2st av hjulen som sitter i får en tjock rand med damm på sig.

När man damsuger dator så ska man tänka på att dammsugaren kan avge statisk elektricitet. Dock så har jag aldrig förstört något i datorn pga dammsugning

de är inte precis att man drar dammsugarröret mot moderkortet, eller gör du det??

Tryckluft är de ända rätta att göra rent datorer med. går att gör rent nätagget innuti oxå så de ser sprillans nytt ut.

Permalänk
Medlem

Dock så hoppas statisk elestrisitet du vet.. du behöver inte nudda nåt för att försöra nåt.. Dock så har jag inte lyckats försöra nåt men det går om man inte är försiktig..!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag brukar nog dammsuga datorn ofta. Och det har aldrig hänt mig att något har gåt sönder pga statisk elektrisitet.

+ Jag får ontihuvudet när det är dammigt

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Lådan: Aldrig, tömer kanske ur när man byter det som sitter i...
Skärmen: Putsa? Tormar av när förmycket text blir suddig
Tangentbordet: Aldrig, har haft tangentbordet i 6 år
Musen: Gör rent den när man har retat tillräckligt på att markören inte rör rig
Skrivbordet: 1-2 ggr /år

Permalänk
Medlem

Datorn aldrig typ förutom nu har jag inget chassi till den. Den ligger löst på bordet.

Resten ständar jag så ofta jag dör på cs lr nåy *dunk*

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

Lådan: Aldrig.
Musen: Aldrig.
Skärmen: Aldrig.
Skrivbordet: Aldrig.
Tangentbordet: Aldrig.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

musen brukar jag rengöra när det går dåligt på cs ... om det sen inte går bättre så då dunkar jag bort det sista mot skrivbordet den har klarat sig i 2 år compaq det är kvalitet de

(o.b.s ) bara musen som är compaq..

Visa signatur

2600k, 560ti, ssd och 16gig minne

Permalänk
SpelClockers

brukar använda dammsugaren för att blåsa ut allt ur lådan.
innan jag dammsuger rummet såklart.

Permalänk
Hjälpsam

Lådan: När jag byter dator, 2-3ggr per år eller mer.
Skärmen: När det blir suddigt (4xcrt)
Tangentbordet: Om det ser för läskigt ut (inga husdjur tack o lov)
Musen: När den uppför sig konstigt
Skrivbordet: När det dax att byta skärm eller möblera om

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dammsuger datorn när jag öppnar det, typ för att kolla va jag har eller när man byter något.
en gång varannan månad kanske. Tangentbordet har jag gjort rent en gång, efter jag tappade cola på det. Det är nästan pajj nu, :/

Visa signatur

Yeah right

Permalänk
Medlem

jag dammsög min dator typ 1-2ggr om året förut, sen köpte jag 2st fläktfilter ( http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=206&session=dcc5aba... )
för mina 2 80 fläktar som suger in luft. nu behövs de inte dammsugas någe mer.

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk

Har väll hänt att man får ett tokryck när man är sjuk och har långtråkigt.
Då brukar jag sprätta loss alla knappar på tangentbordet och sedan skruva isär det. Det finns mycket gott och nyttigt där inne...
Att sedan torka av alla knapar var för sig anser jag vara ett nyttigt terapiarbete.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Städar lådan när ja köper ny dator

Mus och tangentbord städar jag när det ser för skitigt ut,och skärmen putsar jag aldrig...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

LÅdan: NÄr jag är inne i den så brukar jag dra handen över botten och plocka bort det värsta.
Tangetbord: Dagen efter det blev 5 öl för mycket
Mus: Aldrig, varför skulle man städa den
Skärm: NÄr fettfläckarna förvrider bilden allt för mycket
Skrivbordet: Max en gång per halvår

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

jag har aldrig behövt att rengöra för jag hinner alltid sälja den innan har en dator max 2-3 månader ungefär... Men den jag har nu har jag tänkt att behålla

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Medlem

Datorn: Efter varje LAN, ungefär 4 gånger per år.
Skärm: När rummet städas så blir den till putsad lite.
Tangentbord: Dammsuger av det vi städning av rummet.
Skrivbord: Typ ofta, blir snabbt äkligt.
Mus: När jag städar rummet.

Om ni vill veta så städas mitt rum typ varanan vecka, då menar jag dammsugam, dammtorka ordentligt.

Tips: Har lärt mig en sak, dammsug inte ut dammet ur dator, blås ut det istället, (går bra med en vanlig elektrisk pump för madrasser). Vet ej varför det skall vara bättre. Så jag kör både ock. Först blåser jag den och sedan dammsuger jag den. Lite dammtårkning med.
Brukar försöka torka av dammet från fläkt bladet, har på ett och annat sätt lust att sätta sig där.

Om man nu inte orkar dammsuga och dammtorka sin dator så kan man ju alltid skaffa ny typ 4 gånger per år. Något som jag inte har råd med...

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk
Hedersmedlem

Lådan: När väldigt många komponenter byts och den är tom. Annars aldrig
Skärmen: Gamla skärmen är rengjord en gång på fyra år. Skärmen jag har nu är aldrig rengjord. Bäst att säga att jag ALDRIG petar på skärmen och bryter fingrarna av personer som försöker göra det
Tangentbordet: Tretton år gammalt... rengjort en gång för nåt år sen.
Musen: Börjar bli dags. Skitar ner musen mer än tangentbordet av nån anledning
Skrivbordet: När det är fullt och jag behöver plats för mer grejer.

Bäst tillägga att jag har ett tangentbord som inte suger åt sig skiten utan det håller sig rent av sig självt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||