ATi R500 i början av nästa år?

Permalänk
Medlem

undra vad NVID plockar fram kanske 6850 ultra med samma minneskretsar och lite annat småt o gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Hur mycket kommer dessa übergrafikkort kosta då?

Kommer väl kosta 499$ vid lansering, precis som X800XTPE eller 6800U mao.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
en sak borde ni alla ha fattat..

man kan inte köpa en datorprodukt i "rätt" tid.
köper du den vid lansering är den dyr köper du den innan lansering är den gammal osv... bara att handla och hålla god min

Om man hade köpt ett Radeon 9700pro precis när det kom ut så hade det varit ett ett mycket bättre köp än om man hade köpt ett GeForce4 TI 4600 en månad innan Radeon 9700pro fanns att köpa. Vet man att nya grejor släpps inom en snar framtid så är det alltid värt att avvakta lite, dels av den anledningen att de nya produkterna kanske är värda att satsa på men det kan också vara så att de äldre produkterna går ner väldigt mycket i pris.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Hur dyrt kommer det inte vara med gddr4 då?

Minnen över lag är ju svindyra atm... Man får hoppas att minnena blir lite billigare snart... Så att man kan börja köpa grafikkort samt ram-minnen igen

Alltid trevligt när det kommer uppdaterade produkter.. Det kommer iofs inte bli ett ATI för mig nästa gång, men nu sätts det lite press på NVIDIA, kanske de släpper något snabbare kort också.. Då kan man ju köpa två 6800gt billigare

Permalänk
Avstängd

Mmm... tur att jag tog in R520 i beräkningarna och satte mitt nästa datorköp till september 2005, och inte köpte nu...

NV50 (Nvidias counter mot R520) ska inte släppas förrän slutet av 2005. NV48 (Geforce 6900, refresh av 6800) ska tydligen hålla ställningarna mot det här. :/

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Ja det blir ett mycket intressant 2005. Skall bli spännande att se både ATIs och Nvidias nya produkter.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Jag tvivlar på att det är sant, men jag har hört rykten om att R520/NV50 ska ha 4 gånger högre pixelprestanda och 10 gånger högre vertexprestanda. Om ens de har 2 respektive 5 gånger högre prestanda är det en sensation.

Jag vill dock säga att det är värt det att sitta med ett X800XT eller 6800U nu än att sitta med ett Geforce3 Ti 200 i 10 månader till och få R520 då.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...GDDR4-minne som skalar upp till 1.2 gigahertz DDR (2,4 gigahertz effektiv klockfrekvens).

Jag tror inte ordet "skalar" passar i detta sammanhang. Det har mer med bananer att göra...

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Avstängd

Viktigt att poängtera att kortet inte kommer ha 2.4 GHz DDR minnen från början, utan detta är så högt de kommer skalas under kortets livstid.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Jag tvivlar på att det är sant, men jag har hört rykten om att R520/NV50 ska ha 4 gånger högre pixelprestanda och 10 gånger högre vertexprestanda. Om ens de har 2 respektive 5 gånger högre prestanda är det en sensation.

Jag vill dock säga att det är värt det att sitta med ett X800XT eller 6800U nu än att sitta med ett Geforce3 Ti 200 i 10 månader till och få R520 då.

och när R520 har kommit så är det bara 4 månader kvar till R550 osv ..köp ett billigt men bra kort tex 9800pro eller 6800LE/NU
så länge..

Permalänk
Avstängd

Ja, jag har funderat på att köpa ett nytt kort men jag ska spara till den nya datorn för att kunna uppehålla den här budgeten. Jag kommer nämligen betala ~5000 själv... och måste därutöver betala nätverk och dyl.

Och jag kan väl definitivt ta tillbaka det där om 4 gånger prestandan eftersom kortet inte verkar ha några fler pipelines och basera sig på samma arkitektur som R420.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Det har mer med bananer att göra...

Och äpplen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Och jag kan väl definitivt ta tillbaka det där om 4 gånger prestandan eftersom kortet inte verkar ha några fler pipelines och basera sig på samma arkitektur som R420.

Inte verkar ha fler pipes? Varför tror du det? Skulle bli väldigt förvånad ifall de inte hade det. R420 är baserad på R300 men har dubbelt så många pixel pipelines och är mer än dubblet så snabbt i det flesta fall. Någon 4 gånger prestanda lär vi knappast få se men snabbare lär det definitivt bli.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den som kan läsa mellan raderna ser att även detta kort kommer ha 16x1 pipelines. Förutsatt att den övriga informationen stämmer. Hur jag "vet" det? Det står att storleken på kärnan kommer blir mindre än R420, det nämns att den blir 50% mindre av 90nm processen som kommer användas medans SM3.0 stödet kommer öka antalet transistorer ganska rejält och när detta läggs ihop ser man att det inte finns något utrymme för fler pipelines.

Jag tyckte det verkade så på grund av det här. Men samtidigt behöver inte detta stämma.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

TinyTeeth: var fick du dessa siffror ifrån? för det ser ju helt klart ut som om prestanda ökningen kommer bli <50%.

Inte så konstigt att siffror som dessa flyter omkring på nätet NV medelade stolt och högljut i våras att NV40 hade 7 GGR så hög shader kapasitet, vilket iofs kan vara sant men det är mer ett bevis på hur dålig NV3x var.

S_Z: R300 -> R420 är lite av ett undantag, den fysiska storleken på kärnorna växte ganska rejält vilket är någonting som inte bör ske, skillnaden på GeForce 256 och GeForce 4 är tex mindre än 30%. det är nog bra att om dom låter antalet pipelines vara orört en generation, så att antalet transistor, och storleken på chipen, inte skenar iväg ännu mer, ser ut som om ATI tycker likadant.

Fast mycket kan ändras, anantech publicerade en artikel ~4 månader före lanseringen av R420 som hävdade att den hade 8 pipelines.

Är alla här n00bar eller?! vem som helst vet ju att GDDR4 kommer från banan-tråd på taiwan!...:)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

låter nice men saken e ju att känns inte så lönt att fixa dessa grafikort än ska fortfarande gå på x800xt, men visst dom ska vara i min åtanke å sommitrix eller shutin säger kommer ju få vänta som zlatan på dom, å jag BEHÖVER bättre grafikort snart så.

Visa signatur

Lady Hear me Tonight :)

Permalänk
Avstängd

äsh, att snacka om när känns meningslöst. släpper de den kvartal 1 så finns den väl i marknaden här kvartal 3

Permalänk
Medlem

Är ATI riktigt smarta gör dom en SLI-liknande lösning som inte kräver något speciellt av moderkortet typ en utbytbar sockel på grafikkortet mellan PCIe 16x och PCIe 1x och en kabel mellan korten som sköter SLI:andet. Vore coolt att kunna använda alla standardkort med PCIe, då spelar inte heller AMD eller Intel någon roll.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

SUCK...... Här har man inte fått sitt grafikkort än och så snackar de om ett nytt kort som krossar allt.... orkar inte längre...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nice, tidsmässigt blir det perfekt om den kommer runt feb-mars när Battlefield 2 släpps och resten av min dator ska bytas, Mitt Radeon 9600pro får inte sparken än =).

Permalänk
Medlem

vilken klockfrekvens klarar GDDR4 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

Kanske inte var detta nyheten handlade om egentligen men det står att ATI kommer släppa 2 refresh produkter, den tidigare kända R480 och R430 och tydligen ska bara R430 vara byggd på en 110nm's process.

enligt länken i länken (:p) ska R480 börja tillverkas redan i november och R430 i december.

R480 kommer i 2 varianter (Pro och XT) och kommer kosta som dagens X800 Pro och XTPE, dessa kommer prestera 11000+ respektive 13500+ i 3Dmark03. "Problemet" är att pro kortet kommer ha 12 pipelines, vilket är någonting som gör mig väldigt irriterad, XT kortet kommer ha en Dual-slot kylning alá 6800U.

Trist det där med bara 12 pipelines, väldigt synd att de inte kan köra med 16 som Nvidias GT-kort gör. Det gör mycket för prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Nice, tidsmässigt blir det perfekt om den kommer runt feb-mars när Battlefield 2 släpps och resten av min dator ska bytas, Mitt Radeon 9600pro får inte sparken än =).

Jag satsar 100 spänn på att du inte kommer kunna köpa ett R500/520 i februari eller ens mars nästa år. Inte från en butik i sverige som har i lager, inte en chans. Vill du satsa emot?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
TinyTeeth: var fick du dessa siffror ifrån? för det ser ju helt klart ut som om prestanda ökningen kommer bli <50%.

Inte så konstigt att siffror som dessa flyter omkring på nätet NV medelade stolt och högljut i våras att NV40 hade 7 GGR så hög shader kapasitet, vilket iofs kan vara sant men det är mer ett bevis på hur dålig NV3x var.

S_Z: R300 -> R420 är lite av ett undantag, den fysiska storleken på kärnorna växte ganska rejält vilket är någonting som inte bör ske, skillnaden på GeForce 256 och GeForce 4 är tex mindre än 30%. det är nog bra att om dom låter antalet pipelines vara orört en generation, så att antalet transistor, och storleken på chipen, inte skenar iväg ännu mer, ser ut som om ATI tycker likadant.

Fast mycket kan ändras, anantech publicerade en artikel ~4 månader före lanseringen av R420 som hävdade att den hade 8 pipelines.

Är alla här n00bar eller?! vem som helst vet ju att GDDR4 kommer från banan-tråd på taiwan!...:)

Jag fick siffrorna från en sida som någon här på forumet refererade till. Men jag tror ju inte ens själv på dem, jag sa ju att det bara var ett rykte.

Vad jag har hört ska de första GDDR4-minnena från Samsung tillverkas i slutet av det här året. Därmed borde det inte vara omöjligt att R520 med GDDR4 släpps H1 2005 (obs fram till juni)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
äsh, att snacka om när känns meningslöst. släpper de den kvartal 1 så finns den väl i marknaden här kvartal 3

Tror och hoppas att ATI och Nvidia lär sig av sina misstag och skaffar sig ett litet lager av chipsen innan de släpper dem.

Citat:

Jag satsar 100 spänn på att du inte kommer kunna köpa ett R500/520 i februari eller ens mars nästa år. Inte från en butik i sverige som har i lager, inte en chans. Vill du satsa emot?

Nej jag tror verkligen inte det heller. Tidigast i juli tror jag man kan köpa dem. Om inte ATI gör om samma misstag...

Citat:

Trist det där med bara 12 pipelines, väldigt synd att de inte kan köra med 16 som Nvidias GT-kort gör. Det gör mycket för prestandan.

Nej, det är verkligen idiotiskt av ATI att bara köra 12 pipelines. Vad finns det för anledning att köpa ett X800 Pro (icke-VIVO) framför ett 6800 GT?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Hehe, det är lite roligt faktiskt alla rykten som går, typ:

NV50/R500 kommer vara 4 gånger så snabba där, 10 gånger så snabba där, tjottaheiti gånger så snabba på nått annat. Sen blickar man tillbaka lite och ser på kort som exempelvis
Geforce FX 5800 Ultra när det lanserades, hmm, det var inte tal om fyrdubblad prestanda, långt ifrån ens dubbel.

Största skämtet måste ändå varit Matrox Parhelia.

"Mer än dubbelt så bra än Geforce 4 ti 4600!"

Vad jag vet så är det typ ganska dåligt i jämförelse?

Komiska Grafikkortsbransch

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Haha, eller när Radeon 9550 kallas "det mest kraftfulla på marknaden". (Alina Systems om sin Oktober AMD)

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
S_Z: R300 -> R420 är lite av ett undantag, den fysiska storleken på kärnorna växte ganska rejält vilket är någonting som inte bör ske, skillnaden på GeForce 256 och GeForce 4 är tex mindre än 30%. det är nog bra att om dom låter antalet pipelines vara orört en generation, så att antalet transistor, och storleken på chipen, inte skenar iväg ännu mer, ser ut som om ATI tycker likadant.

Undantag skulle jag knappast kalla det. De har ju fördubblat antalet pipelines i om med varje ny generation sen 7500(2 pipes). Ett undantag vore ju om de inte ökade antalet pipes.

Permalänk

gick i tankarna att köpa en ny dator med x800pro VIVO men nu tror jag att planerna läggs på is, sitt på 9800pro->XT så jag klarar mig ett tag till.

Visa signatur

In my palms i have the death of all evil...

Permalänk
Medlem

Ah låter rätt nice. Jag skäms lite över att jag köpte mitt 6800GT, för jag e ju ATI fan, men jag kunde ej hålla mej med detta fina pris jag fick. Nästa blir förhoppningsvis ett ATI.

Jag hoppas att ATI Uppgraderar till (SLI PCIe-16x) Mot Nvidias (SLI PCIe-8x).
Kanske ej blir nå större prestandaskillnad i dagsläget, men det e ju fint att ha framöver när den vaknar till liv. & sedan e det ju lite BaLLarE också. Fniss

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Jaha, och kan ngn nämna ett spel som dyker upp inom en överskådlig framtid där x800xt/6800ultra inte alls duger?

Permalänk
Avstängd

Jag tror verkligen inte det kommer att komma några såna spel inom en snar framtid...

Visa signatur

Ingsoc rules.