Permalänk
Medlem

Laser Stråle

Kollade lite på Elfas enorma hemsida i går och fick syn på denna,

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2015533.htm

Vore väll ganska tufft att ha i datorn tänkte jag

Jag är inte haj på elektronik men jag vet ju att 5v kan man plocka från nätaggregatet och det är ungefär vad den där ska ha. Den är ju ganska billig också. Kostar inte flera tusen som vissa laserkomponenter brukar kosta.

Någon som har provat detta?

Permalänk
Medlem

Det lär väl funka, men vill du verkligen ha en röd punkt i chassit, som kostar 200spänn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Det lär väl funka, men vill du verkligen ha en röd punkt i chassit, som kostar 200spänn?

Heh

Vill ha och vill ha. Det är mest att man gör det själv till en kul sak.
Se det som ett partytrick!

Permalänk
Medlem

Hmm...Ska du koppla in den till en 4-pins kontakt då lr hur gör du då?...Funderar på att testa att sätta 2 sånna i fram på mitt sonata chassi

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är att ordna ett larm till datorn med lasern, sen tror jag att du kommer billigare undan om du köper en laserpekare för 50:- som du sedan plockar lasermodulen ifrån.

Permalänk
Medlem

En sån, två stegmotorer från t.ex. några gamla diskdrives, en liten spegel, lite pill, lite hemmahackad programvara och du har en laserritare som du kan skriva vad som helst med på väggen eller i taket från chassiet... Det lär ju vara coolt (men inte helt enkelt)

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaRdA
Det du skulle kunna göra är att ordna ett larm till datorn med lasern, sen tror jag att du kommer billigare undan om du köper en laserpekare för 50:- som du sedan plockar lasermodulen ifrån.

Jo men grejen med dem är väll att man inte ser ljuset lika väl som du antagligen gör på denna.

Permalänk
Medlem

Hmm, 1mw utefekt är väll ungefär vad vanliga lasepekare brukar ligga på, så det tror jag inte blir någon större skilnad skilnad,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Jo men grejen med dem är väll att man inte ser ljuset lika väl som du antagligen gör på denna.

Hoppas du inte tror att du kommer se en röd stråle i luften.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

du kan ha en rökmaskin i chassit.. annars så blir ju lixom effekten lite utebliven?

Visa signatur
Permalänk

placera några prismor+ någon form av rökpartiklar så kanske det kan bli effektfullt men 200 för två små laserprickar är det inte värt.

Visa signatur

In my palms i have the death of all evil...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Hoppas du inte tror att du kommer se en röd stråle i luften.

Jo? Jag inbildar mig en svag röd stråle. Har jag fel eller?

Permalänk

För att se laserstrålen i luften måste man upp över 10mW. Det är dyrt... För att inte tala om väldigt farligt för ögonen

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Vi har några laser-lära grejjer i skolan.. Har jag inte helt fel så låg dom på 11mw o då såg man strålen klart, dock så va vi tvunga att ja "svets hjälmar" eller liknande såg de ut som, på oss för att skydda mot strålningen

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

koolt värre:D

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
För att se laserstrålen i luften måste man upp över 10mW. Det är dyrt... För att inte tala om väldigt farligt för ögonen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Vi har några laser-lära grejjer i skolan.. Har jag inte helt fel så låg dom på 11mw o då såg man strålen klart, dock så va vi tvunga att ja "svets hjälmar" eller liknande såg de ut som, på oss för att skydda mot strålningen

Finns ju laser som används ofta på rave som har 100mW
http://www.showlight.net/ProdImages/laserhead-stor.jpg

Har alltid undrat hur de skulle kännas å bli träffad i ögat av den.

Permalänk
Medlem

100mw stråle i ögat lär ju näthinnan brista direkt

Permalänk

Man måste ha tillstånd för att få ha så starka prylar på allmänna platser, och förresten får de aldrig stå still, utan "scannar" hela tiden. Då blir inte effekten på varje punkt ens bråkdelen av den totala uteffekten.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

det vore rätt ballt om man hade plxidörr o lät lasern vinklas runt med hjälp av en motor. fram och tillbaka, de jobbiga är att den måste tillbaka men det går säkert att avhjälpa med en logisk krets och relä.

Permalänk

Man rör aldrig på lasern. Man använder sig av ytspeglar som sitter på en roterande axel. Med en stark laser får man då en "skiva" som skär genom luften. För att fixa lite figurer använder man hmm vad var det nu de kallades... de där X-Y-scannrarna. hmm... nåja. det kan se ut såhär:

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Vad är meningen med att ha den när man bara kommer se en liten röd ljuspunkt på ett ställe?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

En sak som hade kunnat varit coolt, om man pallar....
är att använda haze dimma, det är sådan som används på discon.
Det är en tunn tunn dimma som inte syns men som gör att lasrar och andra ljusstrålar syns i luften, på det viset behöver inte lasern vara så kraftig.

Man skulle kunna sätta in 5-10 st lasermoduler som tändes å släcktes i olika sekvenser och pumpa in lite haze dimma i burken.

Det hade varit coolt....men, vem vill ha en konstant puttrandes haze maskin bredvid sin burk?
Men det är bara en tanke jag lekte med

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Vad man kan göra är att sätta lasern på konen på en högtalare, rikta den mot en spegel som sitter på en annan högtalare (monterad i motsatt led). När sen högtalarna rör sig upp o ner så kommer du att få en fin 2D bild uppritad någonstans (ni vet hur det blir "linjer" efter laserpekarn när man drar den snabbt fram och tillbaka). Koppla den till ljudutgången på datorn och du har en finfin modd som ritar i takt med musiken.

Förstog nån?

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk

Självklart Har funderat på att bygga en sån.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att på gröna lasrar så syns själva strålen i mörker... Finns att köpa lite här å där...

Permalänk
Medlem

hehe lasern jag har hemma går på två stycken AAA som tar slut på ett par timmar otroligt stark stråle från den, kan lysna 1000m bport och om jag har kikare så kan ja se punkten nice vaa

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2