Piratversion av XP = nedsatt funktionalitet

Permalänk
Medlem

Piratversion av XP = nedsatt funktionalitet

hej!
läste nyss en artikel på idg.se där drt stod att microsoft nyss infört system som omöjliggör nerladdningar från windows update med en piratversion av windows xp. dock kommer fortfarande kritiska uppdateringar gå bra att ta ner även med en piratkopia.

tänkte bara att detta kanske påverkade vissa här på swec
happy flamin!

artikeln:
http://www.idg.se/ArticlePages/200411/11/20041111205334_SOS/2...

Permalänk
Medlem

Varför skulle det påverka?

har man piratversion av de så hittar man alltid andra utvägar, tex så finns nästan alla uppdateringar som .exe filer som man bara laddar ner och sparar då slipper man gå in via win update

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det var när man laddade ner mediaspelaren 10, iofs...

Jag kan ju inte förstå varför man skulle vilja ha den, men det är klart. Några pirater skulle säkert kunna tänka sig att använda den

Har iofs lite svårt att tycka synd om piraterna, betalar man inte för sig skall man inte heller gnälla

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer naturligtvis inte gälla bara WMP10 utan gå längre än så.
Dessutom införs kontroll även vid tankning från 'MS Download Center', har ni inte märkt det än (visserligen frivillig än så länge)?

Jag tycker det är väldigt bra av Microsoft att göra så här, det är inte klokt att så många användare inte har giltiga licenser för sina OS. Hoppas det inte blir för lätt att gå runt kontrollerna bara.

Permalänk
Medlem

Ni kan testa om ni har en "genuine copy" här.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de borde släppa en "beskärd" windows som är gratis eller kostar nån hundring, gärna över nätet där kan man få slippa såna häftiga tillägg som Internet Explorer,Win Mediaplayer osv. Så kan man spela spel och vara laglig för en billigare peng.

Visa signatur

Bekämpa alkoholismen! Drick mera så det blir mindre över till andra!

Permalänk
Medlem

Re: Piratversion av XP = nedsatt funktionalitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
hej!
läste nyss en artikel på idg.se där drt stod att microsoft nyss infört system som omöjliggör nerladdningar från windows update med en piratversion av windows xp. dock kommer fortfarande kritiska uppdateringar gå bra att ta ner även med en piratkopia.

tänkte bara att detta kanske påverkade vissa här på swec
happy flamin!

artikeln:
http://www.idg.se/ArticlePages/200411/11/20041111205334_SOS/2...

finns en mycket lätt lösning på det hela.

M$ har ett program som (är gratis) gör din server till en WUserver dvs du laddar ner alla uppdateringar som finns och sparar de lokalt på din server.
Därefter pekar man om var windows update ska kolla efter nya uppdateringar till din server.
Vipps har du löst "problemet" med hjälp av M$ själva.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=A7AA...

Eller så använder man WindowsUpdate Corp Edit så kan man installera alla uppdateringar manuellt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piolek
Jag tycker att de borde släppa en "beskärd" windows som är gratis eller kostar nån hundring, gärna över nätet där kan man få slippa såna häftiga tillägg som Internet Explorer,Win Mediaplayer osv. Så kan man spela spel och vara laglig för en billigare peng.

Varför ska ett OS vara gratis? Med så mycket resurser som läggs ner på ett sådant måste företagen ha tillbaka satsade pengar plus skälig vinst. Är det rimligt att ett spel kostar 400-550 kr medan Windows XP Home OEM fås för ca 1 kkr? I den jämförelsen är Win XP väldigt billigt.
Folk köper glatt fler hårddiskar och byter grafikkort för tusentals kronor (många gör det varje år) eller köper andra datorkompontenter, men betala för Windows - det är alldeles för dyrt! "Det finns ju att tanka gratis över Internet..."

Oftast verkar det också som att det är de som klagar mest på Windows som låter bli att skaffa giltig licens. Hur ska MS kunna utveckla det till det bättre då utan att ni vill betala?

Bara mina tankar just nu...

"Pirater" kommer INTE få sin Windowsinstallation låst -> http://www.betanews.com/article/Microsoft_Pirates_Not_Locked_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Varför ska ett OS vara gratis?

Tja fråga dem som gör linux?

Läs mitt inlägg en gång till. Eller kan skriva ut det åt dig så att du fattar en beskärd windows version utan massa tjafs utan bara så att du får igång datorn i stort sett som kan exempelvis vara allt från gratis till ett par hundringar, finns att tanka över nätet, icke att köpa i butik = billigare enklare distribution = billigare OS = fler som köper det = fler $ åt M$. Alternativt kan dem släppa en sån version gratis.

Visa signatur

Bekämpa alkoholismen! Drick mera så det blir mindre över till andra!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piolek
Tja fråga dem som gör linux?

Läs mitt inlägg en gång till. Eller kan skriva ut det åt dig så att du fattar en beskärd windows version utan massa tjafs utan bara så att du får igång datorn i stort sett som kan exempelvis vara allt från gratis till ett par hundringar, finns att tanka över nätet, icke att köpa i butik = billigare enklare distribution = billigare OS = fler som köper det = fler $ åt M$. Alternativt kan dem släppa en sån version gratis.

Det _finns_ en sån version redan - Windows XP Starter Edition som säljs på marknader i Östasien (där piratkopieringen är som värst). Googla så hittar du fakta.
Gratis tycker jag inte att det ska bli, däremot som denna kunna kosta ett par hundralappar eller så. Vem tjänar på att Windows är gratis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det _finns_ en sån version redan - Windows XP Starter Edition som säljs på marknader i Östasien (där piratkopieringen är som värst). Googla så hittar du fakta.
Gratis tycker jag inte att det ska bli, däremot som denna kunna kosta ett par hundralappar eller så. Vem tjänar på att Windows är gratis?

Jasså, sjysst får ta och spana in den, tack.

Ja du vi konsumenter tjänar ju på att windows är gratis, kanske inte M$ då men men alla kan inte vara glada jämt :).

Visa signatur

Bekämpa alkoholismen! Drick mera så det blir mindre över till andra!

Permalänk
Medlem

Your CD does not appear to exhibit Microsoft’s anti-piracy features.

vad bra att min skiva var riktig

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Your CD does not appear to exhibit Microsoft’s anti-piracy features.

vad bra att min skiva var riktig

The product key used to install Windows is not valid. Please contact your system administrator or retailer immediately to obtain a valid product key. You may also contact Microsoft Corporation's Anti-Piracy Team by e-mailing piracy@microsoft.com if you think you have purchased pirated Microsoft software. Please be assured that any personal information you send to the Microsoft Anti-Piracy team will be kept in strict confidence.

Jag skickar ett mail på stubinen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
The product key used to install Windows is not valid. Please contact your system administrator or retailer immediately to obtain a valid product key. You may also contact Microsoft Corporation's Anti-Piracy Team by e-mailing piracy@microsoft.com if you think you have purchased pirated Microsoft software. Please be assured that any personal information you send to the Microsoft Anti-Piracy team will be kept in strict confidence.

Jag skickar ett mail på stubinen!

He he

Permalänk
Medlem

//
Jag skickar ett mail på stubinen!
//

//
He he
//

Det gjorde jag också!

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

JavaScript Application
The Windows Validation Assistant is only available for Microsoft Internet Explorer 6.0 and above.

Så synd...

Permalänk
Avstängd

Your CD does not appear to exhibit Microsoft’s anti-piracy features.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Ni har inte tänkt på att Microsoft har lagt ut den där "testen" av en anledning? Dom tar ju reda på hur många som har en viss CD-key och om det är så att massor har samma CD-key så lägger dom till den till sin "Pirat lista"

Permalänk
Medlem

Jag vill bara informera att Windows XP Starter Edition är inte nån utopi där man kapat bort IE, WMP etc.

XP SE har t.ex. _inget_ nätverksstöd och är begränsat till att köra enbart tre program samtidigt. Det går inte heller att ha högre upplösning än 800x600.

Så ni som tänker installera det bör ta er en funderare.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

http://www.betanews.com/article/Microsoft_Pirates_Not_Locked_...

"Web site the Inquirer caused a stir on Windows enthusiast sites when it reported that users in Western Europe were being asked to validate their operating system when downloading software from Microsoft, and users with pirate keys would lose functionality of Windows. Microsoft quickly blasted the report as completely inaccurate."

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk

Your CD exhibits Microsoft’s anti-piracy features

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
//
Jag skickar ett mail på stubinen!
//

//
He he
//

Det gjorde jag också!

Du har varit medlem sedan juli 2001, men du vet fortfarande inte hur man citerar och dubbelciterar? :confused::p

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem
Citat:

//
Jag skickar ett mail på stubinen!
//

//
He he
//

Det gjorde jag också!

Citat:

Du har varit medlem sedan juli 2001, men du vet fortfarande inte hur man citerar och dubbelciterar?

hhmm tror du han skickade ett mail?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Oftast verkar det också som att det är de som klagar mest på Windows som låter bli att skaffa giltig licens. Hur ska MS kunna utveckla det till det bättre då utan att ni vill betala?

Hahaha! Det var något av det roligaste jag hört på länge, pengar är inte precis Microsofts största problem.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

hmm...skulle köra testet..

" you have to run microsoft internet explorer 6.0 to do the test"

palla o köra manuella testet

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

jag har.. jag känner en som har bytt cd key flera gånger:D
mkt praktiskt. bara trycka på en fil, ett dosfönster öppnas, man klickar yes, väljer en cd key och vipps så är cdnyckeln förnyad:D

EDIT: It appears that your Windows product key is not valid.

aj som fan. hur fan har nån annan fått tag i MIN productkey???

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

"Oftast verkar det också som att det är de som klagar mest på Windows som låter bli att skaffa giltig licens. Hur ska MS kunna utveckla det till det bättre då utan att ni vill betala?"
Hahaha, Hur lyckas linux som är gratis utväcklas? Jadu, det är nog något som bara kommer från himlen ner till oss..
Skulle vara bra om all pirat kopiering av M$ slutade för då skulle nog fler gå över till linux.. Wuhahahahahahaha... *Evil*

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viktor_n00b
"Oftast verkar det också som att det är de som klagar mest på Windows som låter bli att skaffa giltig licens. Hur ska MS kunna utveckla det till det bättre då utan att ni vill betala?"
Hahaha, Hur lyckas linux som är gratis utväcklas? Jadu, det är nog något som bara kommer från himlen ner till oss..
Skulle vara bra om all pirat kopiering av M$ slutade för då skulle nog fler gå över till linux.. Wuhahahahahahaha... *Evil*

Linux är inte precis det bästa exemplet på en välutvecklad produkt, den är ju inte det minsta användarvänlig, Windows kan vilken idot som helst använda, men jag som sitter vid datorn Över 10h per dag kan inte göra något vettigt med linux, för allt handlar om massa jävla kommandon och program som man inte kan komma ihåg namnen på för att dom har massa förkortningar.

Om man inte tycker det är svinkul att memorera en jävla massa kommandon så är linux inte bra till någonting.

(ja, jag gick liiite offtopic, men ändå)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Thank you for running the Windows Validation Assistant, it appears that your Windows product key is valid.

Ja vad ska man säga? Laglig som man är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Linux är inte precis det bästa exemplet på en välutvecklad produkt, den är ju inte det minsta användarvänlig, Windows kan vilken idot som helst använda, men jag som sitter vid datorn Över 10h per dag kan inte göra något vettigt med linux, för allt handlar om massa jävla kommandon och program som man inte kan komma ihåg namnen på för att dom har massa förkortningar.

Om man inte tycker det är svinkul att memorera en jävla massa kommandon så är linux inte bra till någonting.

(ja, jag gick liiite offtopic, men ändå)

Men kör en grafisk dist(SuSe, Fedora) då om det är så förbannat svårt att lära sig lite enkel syntax?
Alla kommandon är ju mer eller mindre logiskt uppbyggda, något som inte gäller för t.ex explorer.exe.

Edit: Personligen skulle jag uppskatta en 'bantad' version av WinXp med bara kärnan och de enklaste tjänsterna, så att man kan få bygga ett eget system med egen gui och egna program istället för att få MS' skit nertryckt i halsen direkt när man installerar Xp.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!