Permalänk

programspråk i matlab?

vad heter programmspråket man använder i matlab?

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

minns inte hur det ser ut, men är inte det något eget scriptspråk?
är väl iaf lite likt C sådär...

eller minns jag helt fel?

Permalänk
Avstängd

jag tror programspråket är egenutvecklat. Så det heter helt enkelt: Matlab.

Permalänk
Medlem

Så säger vi i alla fall: "äh, vi tar och proggar skiten i matlab".

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk

okej, tackar.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk

Man kan kompilera matlab-koden till c på något vis. Har aldrig gjort det själv dock... kolla på www.mathworks.com

Permalänk
Medlem

MATLAB är som sagt ett eget språk, men har ju givetvis vissa likheter med andra språk. Sen finns det även vissa skillnader, bla dess utmärkta stöd för vektorer och matriser som underlättar väldigt mycket.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
MATLAB är som sagt ett eget språk, men har ju givetvis vissa likheter med andra språk. Sen finns det även vissa skillnader, bla dess utmärkta stöd för vektorer och matriser som underlättar väldigt mycket.

En annan skillnad är dess uppfuckade typsystem och bisarra syntaxstruktur. Men det passar sig som sagt väldigt bra för matriser (vektorerna är bara endimensionella matriser om jag inte minns fel).

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
En annan skillnad är dess uppfuckade typsystem och bisarra syntaxstruktur. Men det passar sig som sagt väldigt bra för matriser (vektorerna är bara endimensionella matriser om jag inte minns fel).

Själv tycker jag att typsystemet är väldigt behändigt. Man kan göra väldigt snabba operationer på matriserna otroligt fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Själv tycker jag att typsystemet är väldigt behändigt. Man kan göra väldigt snabba operationer på matriserna otroligt fort.

Det jag menar är att man ska använda matlab till det är designat till, och använda mer generella språk till annat. Typsystemet gör att det är en mardröm för stackarn som skriver kompilatorn till matlab och matlab är väldigt resurskrävande.

Jag har skrivit ett GUI i matlab (till ett program som löste diff-ekvationer) och det var fan inte roligt...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?