Permalänk
Avstängd

Min Cs:S bana.

Kallad Aim_Duality, den första banan jag gjort i Hammer.
Inte den ultimata editorn då det inte än går att lägga ut vapen på banan med mer än 30skott i så det är buyzoner än så länge, men det borde fixas ganska snart.

http://rain.prohosting.com/klag/aim_duality0000.jpg
http://rain.prohosting.com/klag/aim_duality0001.jpg
http://rain.prohosting.com/klag/aim_duality0002.jpg
http://rain.prohosting.com/klag/aim_duality0003.jpg
Bana
http://rain.prohosting.com/klag/aim_duality.zip

EDIT: Dålig host högerklicka och ta spara som.
Nu ser den inte ut som blä längre, bilderna är inte helt rätt nu heller då jag flyttat "solen" så att skuggorna ser bättre ut, himmlen är ändrad och ljuset i grottan fadar in o ut.

Permalänk

Vad... "fint"

Permalänk
Medlem

Fixa länken!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Hammer är en bra editor som man kan göra mycket med,

Själva banan var rätt bra gjord men du skulle kanske försöka variera med lite fler andra textures

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk

Men herregud, detta är år 2004 Vet ej hur den ser ut ingame men jag är väldigt tveksam just nu, var är skyboxen? :S

:EDIT: Sorry att jag var så kort o elak
Platt? Vet ej om man måste köra med trianglar i Source-motorn men det var man tvungen i HL1-motorn... men gör iaf avrundad terräng, mer varierade texturer på marken o kanske lite växter eller berg?

Permalänk

Bättre att uppmuntra folk som gör banor så att de fortsätter än att klaga så att dom lägger ner.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Avstängd

såhär är det, såfort jag lägger ut ljus på banan och ska kompliera så laddar det så länge så jag måste ta ctr+ alt +del. Detta är ett stort problem som gör att jag måste hoppa över ljuset och det blir lika ljust överallt. Jag har kollat runt på forum men ingen har gett något svar.
Skyboxen är inte där när man kollar i editorn.

Men om någon vet varför jag inte kan lägga ut ljus snälla berätta skulle hjälpa mig något enormt.

Sedan att den har samma textur överallt beror nog mest på att det ska vara en utbyggnad på bana aim_ak-colt. Däremot ser det inte riktigt lika illa ut när man är på marken.

Men jag förstår vad ni menar och det är ändå kommentarer jag vill ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
såhär är det, såfort jag lägger ut ljus på banan och ska kompliera så laddar det så länge så jag måste ta ctr+ alt +del. Detta är ett stort problem som gör att jag måste hoppa över ljuset och det blir lika ljust överallt. Jag har kollat runt på forum men ingen har gett något svar.
Skyboxen är inte där när man kollar i editorn.

Men om någon vet varför jag inte kan lägga ut ljus snälla berätta skulle hjälpa mig något enormt.

Sedan att den har samma textur överallt beror nog mest på att det ska vara en utbyggnad på bana aim_ak-colt.

Hur lång tid rör det sig om? Det tog runt 30 min för en sådan där liten bana i HL1, så antingen tar det längre tid (mer komplicerat) eller kortare tid (bättre gjort). Men det skall ta ett tag.

Permalänk

Du skall bara låta datorn arbeta, även om det står att programet inte svarar ska du låta den arbeta. Datorn arbetar nämligen med var alla skuggor och sådant som har med ljuset skall vara och detta tar därför ett tag, ju fler ljus du har på banan desstu längre tid tar det. Det är inte ovanligt att man vid stora banor behöver kompilera mer än ett dygn.
Låt datorn bara arbeta och ta kanse bort några ljus som du inte behöver.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Avstängd

Var ju bra bana den !

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Avstängd

Jaja jag förstår, men alltså över 30min för en såhär liten bana med bara 1 ljus känns liiiite överkant. Jag läste om en annan som hade samma problem men bara en svarade att han var med om samma sak. Han struntade i banan och har aldrig varit med om det sedan dess.

Permalänk

har du bara 1 ljus? var då? kolla så att inga ljus sitter halvt i väggen eller i din sky.

Alla delar som där skall vara dagsljus behöver du inga extra lampor i där sätter du bara en light_env (eller vad det nu heter, var något år sedan jag byggde banor ) i tunnlar sätter du vanligt "light"

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Avstängd

ja bara ett ljus för att det ska gå så snabbt som möjligt, men ÄNDÅ tar det så sjukt lång tid. Japp satt ut en light_env som sol, sen i tunneln ska det vara tre ljus och det i mitten ska fada ut och in. Skulle bli så snyggt men nu är det så mycket problem. Vet du vad de tre sakerna när man kompilar är?

Permalänk
Medlem

Sätt dit en skybox, och titta så att du inte har några läckor i banan, så bör det gå snabbare att kompilera med ljus.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk

prova en gång med att bara ha ljus i tunneln

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Avstängd

Japp har en skybox, inga läckor i den då det är en vanlig box som jag carvat ur till 16 i tjocklek, testat med ett ljus, två ljus, en massa ljus, men det hjälper inte. Är rädd att jag får göra om hela banan. Men testa gärna att spela den här med 8 pers den är ganska rolig faktiskt.

Permalänk

låt kompileringen arbeta tills den är klar

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Avstängd

Nej det går faktiskt inte, tänk om man ska ändra minsta lilla grejen. Då måste man vänta 40min till. Det är inte accectabelt med en sånhär liten och okomplicerad bana, jag ska nog göra om den och se om problemet kvarstår.

EDIT: YEES nu fick jag det att funka. Stay tuned snart kommer det en mycket finare bana.

Permalänk

Vad gjorde du så att den fungerar nu?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

carve är den absolut dummaste funktionen i VHE, i alla fall i den gamla, vet inte
hur det är nu, men i alla fall: Carve is teh evil!
Använd inte det om du inte absolut måste, och gör det helst inte då heller
utan kom på något alternativt sätt!
Även om det tar längre tid så gör så i alla fall, du får mindre problem senare!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Avstängd

Ok sa fel inte carve make hollow menar jag, iaf det var fel med skyboxen.
Jag hade inte använt skybox i map properties utan gjort som en gammal pc gamer tidning lärt mig, gjorde en jättestor box som hade en textur som liknade himmel.
Tack för alla tips! Väldigt glad över att det funkar nu!
Shit vad häftigt det blev.

Permalänk
Medlem

carve och make hollow är i princip samma skit, undvik helst sådant, blir mycket bättre då.
Tar kanske två minuter längre att göra sidorna osv för hand, men som sagt
det blir MYCKET bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk

någon som vet nån liten guide för nybörjare me source sdk:n?

Permalänk
Avstängd

Menar du sdkn i helhet eller endast banor eller modeller?

Permalänk

sdk:n i helhet gissar jag väl på då man lär väl behöva läsa på om motorn om man vill använda fysiken

Permalänk
Avstängd

Tja det är inte så svårt att lägga in ett objekt som går att skjuta så det flyttar på sig, men om man ska ändra hur fysiken beter sig då kan det vara bäst att behöva kunna knacka lite c++.

Permalänk
Medlem

Går ju inte kolla bilderna utan att va medlem på prohosting ju...

Visa signatur

| Min dator | Chieftec Dragon Fulltower | P4 2.8GHz @ 3.2GHz | ASUS P4P800 Deluxe | 2st TwinMOS PC3200/DDR400 512Mb | Club3D Radeon 9800Pro 128Mb | 2st Maxtor DiamondMax Plus 9 200Gb 8Mb Cache | NEC ND-2500 | Samsung Syncmaster 913B | Logitech Cordless Desktop MX | Logitech Z-2300 2.1 THX |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Tja det är inte så svårt att lägga in ett objekt som går att skjuta så det flyttar på sig, men om man ska ändra hur fysiken beter sig då kan det vara bäst att behöva kunna knacka lite c++.

aja you learn as you go, vet du nån bra lättförstådd guide om de finns,

edit: kan tillägga att ja hopat av gymnasiet och jobbar edast 6 timmar per dag så ja har mycke tid över att lära mig

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som orsakar det, men jag vet vad det orsakar:
Läckor som kan vara _mycket_ svårt att upptäcka.

Det finns mer, men har det dock inte i huvudet eftersom det var ett antal år
sedan jag satt med det sist.

Btw, så fungerar inte bilderna.

DeliMastah: http://halflife2.panvision.com/forum/?view=topic&id=5197&foru... för VHE, tror www.hl2fallout.com
har lite generella guider, har för mig det i alla fall.

Visa signatur