Permalänk
Medlem

5.1 ljud i datorn

hur kopplar jag in mitt hemmabiosystem i datorn
(Pioneer xv-dv313) ?
vilka kablar behöver jag?

Permalänk
Avstängd

Är inte så inne på vad för ljudutgångar du har därbak. Men antingen en vanlig rca från digital ut till digital in på förstärkaren (eller optisk om du har det, smaken är som baken där), annars är det 6st rca-kablar från kanalutgångarna till kanalingångarna för extern ljudhanterare på din förstärkare.

Permalänk
Medlem

Det bästa är en optisk kabel så att man slipper en ledande koppling mellan dator och förstärkare.

Permalänk
Avstängd

ah så är det kanske. Ljudmässigt ska det dock vara noll i skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
ah så är det kanske. Ljudmässigt ska det dock vara noll i skillnad

Ja, det klart det är så länge det funkar som det ska...samma bitar oavsett om de överförs optiskt eller inte

Permalänk
Medlem

Hur ser den optiska ut på ljudkortet? jag har någonting som heter spdif out och spdif in är det nån av dom?

Permalänk
Medlem

spdif out är säkert den optiska ut. om du har aktiverat den i ljudkortsinställningarna borde det lysa ett rött sken från den.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Hur ser den optiska ut på ljudkortet? jag har någonting som heter spdif out och spdif in är det nån av dom?

Ser den ut som en vanlig 3.5mm (som de andra kontakterna på ljudkortet) är det en digitalutgång (ej optisk). Är den däremot lite större och inte rund (ofta sitter en line plastplupp i för att skydda mot damm) är det en optisk.

För att bespara vidare spekulationen kan du väl bara tala om vad du har för ljudkort?

Permalänk
Medlem

jag tog den optiska kabeln från min ps2:a och nu funkar det finfint:)

tack för hjälpen alla!

moderkort: Abit AS8 uGuru

edit: upptäckte just att jag bara får stereoljud, något förslag på hur detta ska åtgärdas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
edit: upptäckte just att jag bara får stereoljud, något förslag på hur detta ska åtgärdas?

Vad för ljud är det som spelas upp i sterio?

Spel? DVD? Musik?

Permalänk
Medlem

Jag har ett program som heter ABIT audio EQ, där känner det bara av fronthögtalarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Jag har ett program som heter ABIT audio EQ, där känner det bara av fronthögtalarna.

Något program kan inte känna av hur många högtalare du kopplat till din reciever.

Permalänk
Medlem

ljudet hackar som till ibland, kan det vara att ljudkortet inte orkar med ett hemmabiosystem eller nå?