Vilket är det bästa sättet att förvara i data ?

Permalänk

Vilket är det bästa sättet att förvara i data ?

Jag skulle vilja veta vilket är det bästa sättet att förvara data.
Vad olika lagringsmedia för livslängd ?
Alltså jag menar om man bränner data i en CD-skiva och lägger den i en låda så håller den väl inte för evigt o.s.v.

Permalänk
Medlem

Detta är givetvis beroende av vilka krav du har. Snabbhet? Storlek? Pris? Tillförlitlighet?

Vet att jag läste en genomgående artikel om olika lagringsmedia för inte alls länge sedan, mitt råd till dig är att googla efter det du behöver.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag vet om för tillfället är väll en cd-skiva. Den kan hålla 20-50 år har jag för mig.

Skulle kunna tänka mig att chip åtminstone borde hålla längre. Men vad vet jag.

Permalänk

Varför inte gamla hederliga "hålkort" som fanns för?

Permalänk
Medlem

Beror på hur man lagrar själva skivan, om den ligger i solljus så klarar den inte sig länge, men om den ligger rätt, dvs i mörker, och inte för kallt och inte för varmt, så klarar den sig maximalt, dvs runt 10 år.., sen finns det bättre cd skivor som klarar längre tider..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DVD ska tydligen hålla längre. Om jag skulle lagra data på CD-R skulle jag bränna om skivorna minst var tionde år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiman
Beror på hur man lagrar själva skivan, om den ligger i solljus så klarar den inte sig länge, men om den ligger rätt, dvs i mörker, och inte för kallt och inte för varmt, så klarar den sig maximalt, dvs runt 10 år.., sen finns det bättre cd skivor som klarar längre tider..

Själv så kollade jag på vetenskaps magasinet för någon vecka sedan där de pratade om just detta, jag är ganska säker på att en skiva kunde hålla data i mer än 20 år. Men att om 20 år avläsa skivan kommer vara problem, men att lagra det går mer än 10 år.

Permalänk
Medlem

Längst livslängd bland hembrända skivor idag hittar du på CDRW-skivor. Kommer inte ihåg de specifika tekniska anledningarna som stod i den artikel jag läste för ett tag sedan, men material och storleken på varje bit talar för just detta. CD framför DVD av framför allt den senare anledningen och RW framför R på grund av material.
Hur länge det håller sedan är svårt att förutsäga då tekniken är relativt ny.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket större problem än vad alla tror. Snart kommer det bli stora problem då alla lagringmedier börjar gå sönder.

Se detta avsnittet ifrån Vetenskapens Värld så förstår ni vad jag menar:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=254936
Mycket intressant!

Permalänk
Hedersmedlem

Många CD-skivor som jag brände på min första 2x-brännare har gått sönder redan nu trots att de förvarats näst intill exemplariskt. Det är iofs. snart 10 år sen. Det jag vill poängtera är att CD-skivor har begränsad livslängd.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Man kan väl bränna 2 ex av varje på olika CD-märken och bränna om rubbet efter 5 år + ha en backup på disk.

Stövlar, regnrock och paraply.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Man kan väl bränna 2 ex av varje på olika CD-märken och bränna om rubbet efter 5 år + ha en backup på disk.

Stövlar, regnrock och paraply.

Ungefär precis vad man gör med viktigt data på större företag.. Generellt så byter man backuppsystem ungefär vart 5:e till 8:e år. Vad man gör då är att ta alla gamla backupband åsså ser man till att kopiera över dem till det nya backupsystemet. Då får man för det första koll på vilket data som fungerar, och för det andra så har man det på ett media som fungerar i det nya backupsystemet.

Om man har krav på sig att lagra informationen "för evigt" (med andra ord; det finns ingen begränsning på hur länge datat skall finnas läsbart) så är det dock speciellt arkivpapper (som inte är självförstörande som vanligt papper) och rejäla index för att hitta bland papprena igen..

Att läsa tillbaka saker från backup (om man har på band eller likannde) är inte det viktigaste, man skall kunna läsa informationen också.
Om jag läser tillbaka en access-databas från 95 så måste jag ha access 95 installerat för att kunna titta i filen ordentligt. Om det dessutom är en SQL-databas så måste man ha servern för det osv... Enligt mina samtal med folk som faktiskt jobbar med att lagra information "för evigt" så handlar det om utskrifter på papper, men man kan ha informationen i en vanlig text-fil också bara för att kunna söka lättare. (observera att även om det är arkivpapper så kan man bli tvungen att kopiera över informationen med jämna mellanrum till nytt papper)

my €0.02...

Permalänk
Medlem

när man pratar så lång tid som 10-20 år när det gäller data är väl frågan snarare vilket lagringsmedia som kommer finnas kvar.. cdskiver lär väl vara ganska uråldrigt vid den tiden?

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk

Buhu, 5 av mina backup-skivor var fulla med crc-fel såg jag för en vecka sedan. Kanske 5 år gamla cdr.

Ska man förvara skivor liggandes, ståendes eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Här är en intressant rapport från NIST som berör ämnet.