Datorn startar om vi skivbyte

Permalänk
Medlem

Datorn startar om vi skivbyte

Har en ny Shuttle SB75G2 med ett lite jobbigt fel. Varje gång jag byter skiva så startar datorn om. Jag kör Win XP. När skivan väl är i spelaren och ska identifieras så kraschar datorn och startar om. Samma sak händer om jag byter skiva i Daemon Tools, detta gör att jag misstänker något mjukvarufel.

Ominstallation av XP hjälper inte. Har ingen idé om vad det kan vara. Någon som kan hjälpa mig? Enheten är en NEC ND-2500A.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem

Hmm känns som att det är mjukvaru fel. Har du uppdaterat alla senaste drivrutiner för moderkortet osv.
Tror det finns ASPI eller nåt i den stilen drivrutiner för Win Xp. Jag har ifs inte behövt lägga in dom nån gång.
Gör ett försök med Win uppdate och gå igenom dina drivrutiner om tillverkarna har släppt några nya.

Permalänk
Medlem

Datorn är precis nyinstallerad och jag har använt de senaste drivrutinerna överallt. Till moderkortet har jag använt de senaste av de som ligger på Shuttles hemsida. Det fanns inget nytt i Windows Update, allt var installerat.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem

Hmm...som du redan har sagt så borde det vara ett mjukvarufel, men det kan också vara ett hårdvarufel. Har du testat att kolla så att alla sladdar sitter i ordentligt? Hur är det med temperaturen i datorn? testa att köra sisoft sandra och se om det står någonting...är det bara i samband med cdbyte och användande av d-tools detta händer?

hoppas du kommer på något!!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Det är endast vid cd-byte och vid användande av d-tools datorn statar om. Datorn kraschar inte om man sätter i en tom cd. Vet inte riktigt vad jag ska testa med Sisoft Sandra är inte riktigt hemma på det programmet. Har testat att ta bort brännaren och bara köra d-tools men det hjälper tyvärr inte. Alla sladdar sitter där de ska, har haft de bort och satt ihop igen.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem

kanske är något med autorun då det inte krashar med en tom cd. eller?

Permalänk
Medlem

Ja, det känns som om det har något med kan ha med autorun och göra. Men jag inaktiverade autorun i Tweak UI och det har inte hjälpt.

Sätter jag i samma CD som satt i när datorn startade så kraschar inte datorn. Problemet ligger alltså i att informationen uppdateras och då kommer kraschen.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem

daemon

Har precis samma jobbiga jävla fel som du , har du kommit på någon lösning?

Visa signatur

insulino

CPU: intel Pent 4E 3200Mhz, Chipset: Intel Springdale i865pe, Minne: 1024 Mb (DDR SDRAM), Grafik: ATI Radeon 9800 XT *2, Ljudkort: Creative SB0240 Audigy, Hårddisk: Maxtor 7Y250PO 250 Gb, NEC DVD RW ND-2500A, HL-DT-STDVD-ROM GDR8162B

Permalänk
Medlem

Re: daemon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insulino
Har precis samma jobbiga jävla fel som du , har du kommit på någon lösning?

Japp, det var en krock mellan mitt antivirus och brandvägg.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.