Permalänk

Chassie i bordet

Jag är trött på chassiet och vill fimpa detta helt o hållet. Tänkte därför sätta det i datorbordets undersida och därmed bli av med alla synliga prylar. Nu är frågan, idag har jag läst och moddat mitt chassie efter era rekommenderationer, undertryck, lågt insug ->högt utblås osv.

När moderkortet sitter helt i det fria (nä, jag har inga småbarn eller husdjur ), hur blir det med kylningen till hd o mk. Normalt kyls ju det ändå med vanlig rumstemperatur och så mycket värre tror jag inte att det blir, kanske tom bättre. Vad tror ni? Ska försöka posta ett par bilder när jag är klar.

Andra frågan är hur kablarna till power och reset styrs. Vad skickas för signaler när man trycker på resp. kontakt. Kan jag ersätta dessa med några andra bra (tror de sitter gjutna i chassiet)?

Juletid är perfekt för att modda så jag är tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

I vanliga så får ju chassifläkten och/eller fläkten i nätaggregatet luften att cirkulera inne i chassit, så att luft passera över hårddiskar och kylflänsar på moderkort.
Så frågan är om du monterar chassit mot undersidan av bordet eller om du monterar komponenterna för sig mot bordet, det framgår inte riktigt.

Du får tänka på hur stabilt det blir utan chassi, eftersom expansionskort (grafik och pci kort) skruvs ju vanligen fast i chassit och de sitter inte särskilt bra bara på moderkort (fara om man rycker i skärm/högtalarkabel eller liknande)

Det du kan göra som ett mellanting är att använda chassits delar; t.ex. kan du montera moderkortshållaren (med pci-slotarna) mot bordet och använda hårddiskracken (om den är löstagbar eller att såga den ut ur chassit).

på atx moderkort/nätagg/chassi så är knapparna för power/reset kopplade till 2 pinnar var på moderkortet. Det kanpparna gör är att kortsluta dessa pinnar. Man kan till ex starta en dator genom att en skruvmejsel och kortsluta pinnanrna för powerknappen. Så du kan använda nästan vilken knapp som helst, det ända du måste tänka på är att kontakten mellan pinnarna ska vara temporärt.

Sen får du tänka till lite när du montera sakerna, jag antar ju att de ska vara nära en vägg, så att det inte syns. du får tänka lite hur luftflödet blir, eftersom i hörnor på ett rum finns det inte så mycket luftflöde. Sedan i chassit så ansvarar ju nätaggregatet för luftflöde tack vare dess placering, så tänk lite var du placerar komponenter och kanske om du ska ha några tysta chassifläkter som du monterar dit.

Permalänk

Tack för ditt svar T-Bagz.

Jag har inte klockat cpu, grafik el dyl så jag tror nog att luften som cirkulerar i rummet ska räcka till. Vad beträffar hd kylningen så ligger diskarna i "hot swop" budget format från Kjell & co med två minifläkar (typ 25 mm) därtill.

Jag hade tänkt montera moderkortet mot bordet. Ang. hur jag ska få mina pci kort att hålla sig på plats tänkte jag använda en bygel som läggs över där skruvarna sitter idag. Jag vet att tex dell har denna lösning för en "verktygslös" burk. Alternativt att man sätter en regel som korten skruvas fast i, vilket av alternativen som känns bäst återstår att se. Alla kablar ska buntas snyggt så man inte opps krasch bzzz.

Tack även för infon om on/off o reset knapparna. Nu slipper jag såga itu mitt chieftec chassie

Fläktar inne i chassiet idag är två st 12 db papst (80 mm). Den ena går som CPU-fläkt och den andra som utsugsfläkt. Får se om jag bytar cpu fläkt, tipsa gärna om någon bra (och inte alltför dyr)

God jul