Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
Nån som vet ett bra sätt att beställa från USA? Förjävligt ju att Apple Sverige lägger på så många %.

1. eBay.
2. Ordna så att en kompis köper + skickar som "gift".

Undrar hur länge det dröjer innan "Mini Me" dyker upp i en Mac mini reklam :D.
Han var ju som bekant med i en PowerBook reklam tidigare

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande paket med x86 tro? Behöver inte vara highend alls då det ska vara en server. Vill ha x86 för jag ska köra FreeBSD på den..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
Nån som vet ett bra sätt att beställa från USA? Förjävligt ju att Apple Sverige lägger på så många %.

tror du inge att den svenska momsen kan ha något med saken att göra?

Visa signatur
Permalänk

sen om ni beställer fårn applestore USA tillkommer antagligen moms + tullavgift (för saker över 500 kollar de oftast)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Finns det något liknande paket med x86 tro? Behöver inte vara highend alls då det ska vara en server. Vill ha x86 för jag ska köra FreeBSD på den..

Köp mac mini och börja använda OpenBSD/NetBSD istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamVonRunesson
sen om ni beställer fårn applestore USA tillkommer antagligen moms + tullavgift (för saker över 500 kollar de oftast)

hm, har för mig att på elektronikkomponenter (mp3 spelare mm) så är det ingen tullavgift?. Tror att min far sa det nån gång... (Han jobbar förövrig åt UPS på deras tull avdelning)

Permalänk
Medlem

Tull kommer du kanske undan, men moms och expeditionsavgift ska du betala på allt. Det skulle kanske löna sig för swecarna att dela på en flygstol till NY för någon mot att han tar hem ett par mac mini.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Tull kommer du kanske undan, men moms och expeditionsavgift ska du betala på allt. Det skulle kanske löna sig för swecarna att dela på en flygstol till NY för någon mot att han tar hem ett par mac mini.

jo kollade upp det nu. Ingen tull på elektronik prylar men självklart får man betala moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nect
men självklart får man betala moms.

På allt, även frakten.
(Tom moms på ev avgift för att hantera momsen, men det är en lägre procent vill jag minnas)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Köp mac mini och börja använda OpenBSD/NetBSD istället

Nää.. va jobbigt

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Nää.. va jobbigt

Om du av nån anledning inte vill ha världens gulligaste dator så finns ju alternativ: http://www.mini-itx.com/store/?c=19

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

jag tycker mac mini verkar vara en bra lan dator om man inte vill spela allt för tunga spel

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
Nån som vet ett bra sätt att beställa från USA? Förjävligt ju att Apple Sverige lägger på så många %.

Finns ett antal sidor i usa där man kan hålla ett öga på. www.dealmac.com har en hel del bra affärer. Om ni kollar en gång om dagen, så ser man snabbt vilka leverantörer har de bästa priserna, samnt de man kan lita på.

Andra sidor some www.dealnews.com och www.slickdeals.net är mycket populära här över. Alltid roligt att jämföra lite priser.

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan

(Ovan: Apple Cube, nedan/inuti: Mac mini)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
*snygg bild*
Hejsan hoppsan

(Ovan: Apple Cube, nedan/inuti: Mac mini)

snygg! men får den plats i verkligheten?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
snygg! men får den plats i verkligheten?

Ja det får den, cube är 18x18cm och mini 16x16.. you do the math..
dessutom är det ett foto

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
Ja det får den, cube är 18x18cm och mini 16x16.. you do the math..
dessutom är det ett foto

taget av vem? vilka har både en Cube och Mac Mini i dagsläget? (hade Cuben så mycket extraplast under? jag hade dålig koll på datorer vid tiden då den fanns.. min tanke var att någon hade haft för mycket tid och gjort den bästa PS-bilden hittils)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
taget av vem? vilka har både en Cube och Mac Mini i dagsläget? (hade Cuben så mycket extraplast under? jag hade dålig koll på datorer vid tiden då den fanns.. min tanke var att någon hade haft för mycket tid och gjort den bästa PS-bilden hittils)

Ingen aning vem den är tagen om men plats får den.. det är 6cm högt "hålrum" under cuben och som sagt 18x18cm så den får plats både i teorin och praktiken..

Permalänk
Medlem

FreeBSD @ MacMini

Hejsan, har hoert att det ska funka att installera FreeBSD pa datorer som kor ppc G4 men undrar om nagon har koll pa en komplett guide, for FreeBSD, inte net eller open.

Visa signatur

__________________
asd for life!

Permalänk
Medlem

Re: FreeBSD @ MacMini

Citat:

Ursprungligen inskrivet av garnser
Hejsan, har hoert att det ska funka att installera FreeBSD pa datorer som kor ppc G4 men undrar om nagon har koll pa en komplett guide, for FreeBSD, inte net eller open.

Jo, det är lite svårt men ungefär såhär.

Sätt dit nät/ström -sladdar enligt texten på kartongen.
Koppla in tangentbord, mus och skärm enl. texten på kartongen.
Tryck på "power"-knappen (passa på att uppmärksamma denna händelse för det kommer inte bli så ofta, om man inte prompt vill).
Se hur OS X laddas och njut av hur stora delar av freeBSD 5 läses in…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: FreeBSD @ MacMini

Citat:

Ursprungligen inskrivet av garnser
Hejsan, har hoert att det ska funka att installera FreeBSD pa datorer som kor ppc G4 men undrar om nagon har koll pa en komplett guide, for FreeBSD, inte net eller open.

FreeBSD har inte portats något vidare, så stryk det och lär dig NetBSD eller OpenBSD istället.

tva: seriöst, så mycket likheter är det inte mellan systemen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FreeBSD @ MacMini

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
tva: seriöst, så mycket likheter är det inte mellan systemen.

Nä, det finns väl skillnader men freeBSD (5) är ju det Apple plockat visst till kerneln och freeBSD librarys (libc)
(ref: < http://www.apple.com/opensource/ >)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: FreeBSD @ MacMini

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nä, det finns väl skillnader men freeBSD (5) är ju det Apple plockat visst till kerneln och freeBSD librarys (libc)
(ref: < http://www.apple.com/opensource/ >)

hela upplägget, configfiler, initscript osv. är olika. Han skrev att han ville köra FreeBSD, inte net eller open. och det är större skillnader mellan freebsd och osx än freebsd och netbsd.

Permalänk
Medlem

har apple worldwide support vad gäller garantier och sånt om den skulle paja om man hämtar en i USA?

Visa signatur

Athlon 64 3000+ | MSI K8T Neo FIS2R | 1024 mb Kingsmax pc 3500 | PC Geforfe 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OniLink
har apple worldwide support vad gäller garantier och sånt om den skulle paja om man hämtar en i USA?

ja det har dom på alla sina produkter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Finns det något liknande paket med x86 tro? Behöver inte vara highend alls då det ska vara en server. Vill ha x86 för jag ska köra FreeBSD på den..

Inte köpa en mini att ha som arbetshäst, det är ju en nöjesmaskin! Inte köper man väl en beach buggy för att köra flyttlass?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
ja det har dom på alla sina produkter

Bara på bärbara produkter enligt vad jag har lärt mig

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Bara på bärbara produkter enligt vad jag har lärt mig

Inte om det är täckt av "Applecare".

Har ni tittat på priset på den nya iMacen? 64bitars processor samt 17-20 tums LCD, för inte så värst mycket mer än en likadant utrustad mini. I min mening är den en mer prisvärd maskin i dagsläget, om man inte nöjer sig med en minimal utrustat Mac mini.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modulus
Har ni tittat på priset på den nya iMacen? 64bitars processor samt 17-20 tums LCD, för inte så värst mycket mer än en likadant utrustad mini. I min mening är den en mer prisvärd maskin i dagsläget, om man inte nöjer sig med en minimal utrustat Mac mini.

Jag vet hur många som helst som vill ha en "skärmlös" iMac, det är inte prestanda folket är ute efter utan bara möjlighet att byta skärm. Nu är inte mini utrustad med en G5'a (det kommer i sinom tid) men det är det närmsta man kommer.

Ang. Apple's specifikation på DVI-adaptern med systemkrav "PowerMac G5"...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Stämmer det att hdn bara är 4200 rpm?