Permalänk

Modifiera nätagg

Hej. Jag undrar ifall det är svårt att modifiera nätagget lite. Jag tycker att det låter för mkt, och det blir alldrig varmt. Jag undrar om det är vanliga strömsladdar till flätarna där, så att jag bara kan sätta in ett motstånd. Någong som vet?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

på dom nätgg jag kollat på är det bara 2 sladdar pålödda på kortet så det är og bara at sätta ett motstånd

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Att öppna ett PSU kräver ENLIGT LAG behörig kännedom.
Dessutom så ligger det kvar spänning i ett Avstängt PSU i ~24H>, vilket gör det dödligt farligt även i avstängt läge.

Och ja, kablaget till fläkten brukar ligga i taket på lådan, vilket gör det lite mer "user friendly".

Och om ditt PSU låter för mycket så tycker jag du istället borde byta fläkt än att sätta ett motstånd, då fläkten i ditt PSU antagligen redan går på 5V och inte lär bli mycket tystare om du sänker ännu mer.

tysta gamla 80mm-fläktar är inget man behöver leta för att hitta direkt. :.)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krök
på dom nätgg jag kollat på är det bara 2 sladdar pålödda på kortet så det är og bara at sätta ett motstånd

Alltså jag menar ett vanligt köpt motstånd. Ett sånt som man kan sätta på en vanlig chassie fläkt. Har nämnligen 2 såna över. Går det menar du?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

om den låter mycket i 5V, så lär det inte inte göra så mycket nytta att sätta in ett motstånd. byt fläkt istället.

dock, om din PSU-fläkt använder sig av 12V (står på klisterlappen på nätaggets sida/botten), så är det helt OK att använda sig av motstånd.

Visa signatur
Permalänk

Men om den redan går på 5 volt, och jag sätter dit ett motstånd, då blir den ju tyst iaf. Är det vrkligen så mkt bättre med en tyst 80mm än en inte tyst 80mm med motstånd? Tack för varningen om att det fortfarande är ström där. Ska vara försiktig om jag plockar isär det idag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

har lite bilder på just en modd på nätagget...

men vill du bara varva ner agget så kör med en papst eller likna sen får du väll sitta och mäta temp före modd och efter för att avgöra om du kan köra med den fläkten eller ej

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40283...

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Har öppnat nätagget o kollat. Det är en rund fläkt (som 80mm fast runda kanter) men det verkar passa med en vanlig 80mm istället. Problemet är att det inte är någon vanlig sladd. Det är 2st småsladdar, men inget uttag där längst nere, utan de är typ fastlödda... Tror att jag måste skippa det då om det inte finns något lätt sätt att stoppa dit en ny fläkt som är tyst.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

att 'resistor till fläktspänning under 5V är onödigt' kommer från att din fläkt ger mer luft per volt. om fläkten ens snurrar vid 2-3V så har du ju tur, och luftförflyttningen är nästan lika med noll. Tro mig, en bra, eller nej, jag skulle nästan kunna säga att en NORMAL fläkt är ohörbar vid 5V. (med resten av datorn brummandes)

sedan funderar jag verkligen på om den låter mycket, eller om det är något sketet sidoljud du fått fram :x lagrena kanske är slut, eller så har dammet tryckt in sig på fel ställe.

Visa signatur
Permalänk

Jag vill få en tyst dator. Man ska inte höra när man sätter på den, det är mitt mål. Just nu har jag ändrat processorns och grafikkortets fläkt så att de inte hörs, men nätaggets låter... Tror itne att det är nåt lager, men den kanske går i 7 volt? Inte 12 iaf, men 5 eller 7. Den låter inte mkt men för mkt ändå. Ska nog köpa ett
http://www.inet.se/index_main.asp?p=6308191

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

kolla in antecs phantom den är fläktlös lite tystare än så får du det nog inte och den är jävligt snygg.

den ligger på 350watt också

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Re: Modifiera nätagg

1. Det är ok att öppna och modifiera innuti el-mackapärer, bara du inte kopplar in dom på el-nätet efter...

2. Se till att du har nödvändig kunskap om el-faran, mät med multimeter på en av de stora kondingarna som sitter på nät-spännings-sidan av agget. Kan du inte skilja på aggets högspänningssida och lågspänningssida så råder jag dig att inte öppna agget utan kontakta kompis/bekant/el-begåvad som kan hjälpa dig.

3. Är fläkten temp-styrd ? Isåfall sätter du nog den funktionen ur spel mer eller mindre med extra resistor, risken är att fläkten inte startar vid för låg spänning, och sen startar för sent och för klent när det "hettar till".

4. Tillverkaren har mätt och testat exakt hur mycket luftflöde det går åt att kyla agget, när du minskar luft-flödet så minskar du nät-aggets livslängd. Jag minns inte exakta värdet men tror att tumregeln i industrin är för varje 10C mer (över specen?) så halverar du livslängden.

5. Agget har det ganska jobbigt som det är, säkert 98% använder ju den absolut varmaste luften i lådan som "kylning", när du sen sänker fläktfarten så blir det inte bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Hej. Jag undrar ifall det är svårt att modifiera nätagget lite. Jag tycker att det låter för mkt, och det blir alldrig varmt. Jag undrar om det är vanliga strömsladdar till flätarna där, så att jag bara kan sätta in ett motstånd. Någong som vet?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
kolla in antecs phantom den är fläktlös lite tystare än så får du det nog inte och den är jävligt snygg.

den ligger på 350watt också

hehe, men det var lite dyrt! Ska nogta ett riktigt tyst med fläkt istället

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |