Permalänk
Moderator
Testpilot

Strömproblem

Hejsan.

Jag har under en längre tid haft problem med min dator. Det är nämligen så att min dator ger ifrån sig ett litet tjut och hänger upp sig en tio sekunder eller så när jag spelar främst 3D-spel. Har lite olika alternativ på vad det kanske kan vara.

1. Att det är grafikkortet, ganska troligt i och med att det är 3D-relaterat. Jag har ett PowerColor Radeon 9800Pro. Det kortet har ATi:s orginalkylning. Alltså bara en klen fläns med en klen fläkt på GPU:n.

2. Att det är nätaggregatet. Det är ett Chieftec något, på 300W. Jag har upptäckt att när jag kopplar ur ena CD:n så upphör problemet. Jag har iof tre HDD:s en CD-Brännare och en DVD-brännare plus diverse fläktar. När jag köpte lådan, med medföljande nätagg., så hade jag en AMD T-bird i den med inte mycket annat. Men efter en uppgradering till P4 Northwood och diverse annat så har det nu alltså börjat att krångla.

Det skumma med det hela är att det hänger sig MESTADELS bara när jag spelar 3D-spel. Grafikkortet är riktigt varmt när jag spelar men inga artefakts eller något sådant. Kanske är det så att graikkortet dra precis lite extra så att nätagget inte pallar med mer?

Vad har ni för förslag till nytt nätagg. Jag vet själv en massa alternativ men vill se lite vad andra har för synpunkter!

Det får inte kosta mer än 800-900kr. Ska dessutom helst vara på 350-400W.

Tacksam för svar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag skulle gissa på att det är nätagget.
När man spelar spel drar ju både processorn och grafikkortet mer ström, så att det är just då det blir problem är inte alls speciellt otroligt.

Jag skulle rekomendera ett Aspire 500W eller 520W från datorbutiken. 650:- + frakt. Bättre prestanda för de pengarna finns inte vad jag vet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv

mycket möjligt att det är nätagget. har ett liknande problem med att datorn bara dör när man spelar. det har hänt när jag har överklockat eller satt i en cd-brännare.

tagan 420w möjligen, men jag läste att det var en del skit med dem, mycket måndagsexemplar...

Permalänk
Moderator
Testpilot

OK, får la satsa på ett Aspire. Verkar lagom billigt och bra...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

det lär inte vara effektåtgången det är fel på iaf, att driva tre diskar och resterande delar av din dator lär inte vara några större problem.

Visa signatur