Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen, eller apple 20" cinema display?

Permalänk
Medlem

Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen, eller apple 20" cinema display?

Skall köpa en ny skärm till min ena dator, måste vara widescreen.. står mellan Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel, och apple 20" cinema display.. (eller något annat förslag? dessa verkar bäst). Vill också gärna veta varför svarstiden står som 12ms på dells skärm på vissa ställen, medans det står 16ms på andra.. tex dell.se.

Dell låter ju helt klart bättre om man bara ser på pris och tekniska stats, någon som har erfarenhet av den? vet att apples är bra, men en bit dyrare, 7500 jämfört med 10000kr ca. Vill inte gärna slösa 2500kr bara för att apple lägger på extra för sin design eller annat trams , men om den är bättre så visst.

Det viktigaste för mig är att skärmen hänger med i snabba fps-spel (men måste ändå vara widescreen).

Skulle egentligen allra helst köpa en CRT-widescreen, men sådana verkar inte existera alls?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är samma panel i dessa bägge skärmar så det som då borde skilja borde vara anslutningar, design och pris. Kan dock inte med säkerhet säga om det är samma panel.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite tvivelaktig kvalitet på Dells skärm, många verkar ha problem med "bakljuset", men den är ju billig och har en massa utgångar.

Jag skulle nog chansa och köpa Dell skärmen, utvecklingen går så fort att det är bättre att spara ett par tusenlappar och köpa en ny skärm om ett par år.

Permalänk
Medlem

Jaså, samma skärm.. men dell påstår att deras klarar 600:1 kontrast (apple 400:1), samt att ljuset på dell är 300candela/m2 (250 för apples) .. ljusstyrkan kan väl bero på belysningen (kanske därför dell har problemen med bakljus, hahah)

Kan man då inte manuellt dra ner ljusstyrkan med 1/6 och få samma effekt?

CRT widescreen vore som sagt guld, fanns en sony för ett par år sen, antar den kostade massor.

Permalänk

Min Dell2005fpw har jag dragit ner ljuset som fan på.,

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?