Permalänk
Medlem

Är min AMD 3200+ "fake" ?

Precis när jag nyligen köpte en AMD 3200+ (bulk) såg jag på nyheterna att det fanns en hel del "falska" AMD processorer på vift:

Nyheten hos IDG.se

Tänkte inte så mycket mer på det - men nu såg jag av en händelse denna länk:

Hur man ser skillnad på "falska" och äkta AMD 3200+ processorer

Givetvis tog jag då en titt på min processor - den ser ut så här:

Tycker den ser precis ut som en "falsk" processor.

Har jag rätt eller fel ?

Vad ska man göra om den är "fake" ?

Permalänk

coolt
spara den ffs !

btw presterar den lika bra som en "orginal" ?

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Går ju inte att se nått på den där bilden, tvivlar att den skulle vara falsk.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar själv på att den skulle vara falsk eftersom den är köpt av en (så vitt jag vet) seriös internetbutik.

Däremot så fattade jag att man kunde se om den var "fake" genom placeringen av 'L1, L3, L5' upp i vänstra hörnet på processorn (?)

På min processor ser ju placeringen ut att vara identisk men den "falska" processorn medan placeringen på den äkta processorn är annorlunda.

Piledahlaren - jag den presterar ju bra - men jag har ännu inte seriöst jämfört resultat mot andra 3200+ processorer.

Permalänk
Medlem

Alltså dom där "falska" såldes ju till vanliga butiker också för att dom är "falska" direkt från Kina. Men det är ju som sakt "falska". Det är alltså processorerer som är defekta som skulle slängas men försvann på vägen typ.

Edit: läste nyheten på IDG och där står det inget om defekta CPUs men läste på en annan nyhets site och där stog det om defekta. Var samma tillslag i alla fall.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Däremot så fattade jag att man kunde se om den var "fake" genom placeringen av 'L1, L3, L5' upp i vänstra hörnet på processorn (?)

På min processor ser ju placeringen ut att vara identisk men den "falska" processorn medan placeringen på den äkta processorn är annorlunda.

Det är inte placeringen av bryggorna du skall kika på, utan huruvuda någon har varit på och kapat någonstans. L12-bryggorna skall exempelvis vara orörda/omodifierade på en riktig 3200+.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Piledahlaren - jag den presterar ju bra - men jag har ännu inte seriöst jämfört resultat mot andra 3200+ processorer.

Den kommer neturligtvis att prestera lika bra som en "riktig" 3200+, så länge den går på 2,2GHz och 200MHz FSB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det är inte placeringen av bryggorna du skall kika på, utan huruvuda någon har varit på och kapat någonstans. L12-bryggorna skall exempelvis vara orörda/omodifierade på en riktig 3200+

Ok.

Gjorde en delförstoring på en bild - men jag vet inte om det syns så bra ?

Ser kanske OK ut ?

Det är nog ingen fara - köpte den förövrigt på shg.biz för 1100:- det bra priset gör ju att man blir lite fundersam

Permalänk
Medlem

Svårt och säga, bilderna gav inte mycket från AMDs hemsida mer än att din har bryggorna likadant placerade som en "fejk" modell.

Men fungerar den bra? Den rullar i rätt klockfrekvens utan problem med 200mhz fsb? Men om shg.biz är medvetna om att den är fejk så gör dom ett stort fel och sälja processorn. Det är ändå 300:- skillnad mellan den billigaste butiken (shg.biz) och näst billigast, (netvaruhuset).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Men fungerar den bra? Den rullar i rätt klockfrekvens utan problem med 200mhz fsb?

Jorå - den fungerar fint.

Jag oroade väl mig mest för att min processor var så lik den "fake-ade" processorn.

Antagligen så är det ju en äkta jag har.

Permalänk
Medlem

hitta denna kanske inte värdens bästa bild men man ser ju att 'L1, L3, L5'
sitter på rätt ställe.

http://www.pcpop.com/pcpopimg/04/7/26-9-10-36-545228912.jpg

Ps. hur gör man så att bilden visas direkt i forumet?

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk
Medlem

Musa: [-img]www.bild.se/bild.jpg[-/img] <-- Fast utan - då.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk

Okej...

Oj, jag är inte speciellt duktig på det här. Jag köpte min på shg.biz, precis likadan... Vad ska jag kolla efter? Har bra digitalkamera så jag kan ta en närbild på de där L-grejerna...

Men som sagt, vad är det man ska titta efter?

/ Tim

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har också köpt min av dem, min förefaller orginal, inga synliga modifieringar på bryggorna. Tror nog inte de skulle våga (eller vilja) fuska, det är en rätt stor firma med mestadelen av sin verksamhet i Danmark.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Var ju iofs danska firmor som var mer drabbade än andra.

Permalänk
Medlem

Re: Okej...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Oj, jag är inte speciellt duktig på det här. Jag köpte min på shg.biz, precis likadan... Vad ska jag kolla efter? Har bra digitalkamera så jag kan ta en närbild på de där L-grejerna...

Men som sagt, vad är det man ska titta efter?

/ Tim

Om någon modifierat bryggorna, inte var nånstans de sitter.
Syns bäst på denna bild, där de bundit ihop bryggor med lödtenn(?).
http://img127.exs.cx/img127/395/l12fake7wf.jpg

Permalänk

Re: Re: Okej...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Om någon modifierat bryggorna, inte var nånstans de sitter.
Syns bäst på denna bild, där de bundit ihop bryggor med lödtenn(?).
http://img127.exs.cx/img127/395/l12fake7wf.jpg

Okej, alltså, de där små "fläckarna" ska inte vara där?

I så fall är jag med...