Permalänk
Medlem

17" TFT-skärm flimrar

Är det normalt att en 17" TFT-skärm flimrar? Det är en Compaq TFT7010 som körs i 1280x1024 med 75Hz (max). Flimret syns bara ibland men det är väl ändå ett dåligt tecken? Skärmen har några år på nacken så det kanske är därför?

Det jag mest undrar är ifall det är skadligt för ögonen att ha en flimrande skärm? :/

Visa signatur

Magic is the bloodstream of the universe.
Forget all you know - or think you know.
All that you require is your intuition.

Permalänk
Medlem

Njae inte för ögonen direkt, därimot om du har migrän eller epelepsi är det inte att rekomendera direkt. jag har själv migrän och klarar inte av CRT som har lägre än 85 Hz. Sätter jag mig framför en CRT med 60 Hz så tar det ca 15 minuter så får jag min första migränkänning.
Det är påfrestande att ha en flimmrande ljuskälla framför sig.. även för dom som inte lider av migrän och epelepsi.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag sitter vid en 60Hz crt skärm känner absolut inget.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Re: 17" TFT-skärm flimrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblim
Är det normalt att en 17" TFT-skärm flimrar? Det är en Compaq TFT7010 som körs i 1280x1024 med 75Hz (max). Flimret syns bara ibland men det är väl ändå ett dåligt tecken? Skärmen har några år på nacken så det kanske är därför?

Det jag mest undrar är ifall det är skadligt för ögonen att ha en flimrande skärm? :/

Kolla så att skärmkabeln är ordentligt ansluten, prova med en annan kabel om du har en.
Du kör med D-SUB va och inte DVI eftersom du kör i 75Hz? Prova i 60Hz.

När flimrar skärmen egentligen?

Permalänk
Medlem

Re: Re: 17" TFT-skärm flimrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rutger
Kolla så att skärmkabeln är ordentligt ansluten, prova med en annan kabel om du har en.
Du kör med D-SUB va och inte DVI eftersom du kör i 75Hz? Prova i 60Hz.

När flimrar skärmen egentligen?

Skärmkabeln är ansluten till datorn iaf. Den andra delen verkar vara "inbyggd" inuti skärmen så att säga, men jag tror inte det har med det att göra då det bara flimrar ibland.

Vad är skillnaden på D-SUB och DVI?

Jag har märkt flimret när jag gått in på vissa sidor, som har en bakgrund med speciell färg (alltså innan sidan hunnit ladda, då man endast ser bakgrunden) t.ex. på sidan http://www.mandarin.nu

Visa signatur

Magic is the bloodstream of the universe.
Forget all you know - or think you know.
All that you require is your intuition.

Permalänk
Medlem

D-SUB är det analoga uttaget (som bl a sitter på alla CRT-skärmar) och DVI är digitalt och ger bättre kvalitet. Skulle tro att du har analogt eftersom kablen är inbyggd.

Har den flimrat hela tiden eller har flimret dykt upp på sista tiden?
Det är alltså bara bakgrunden som flimrar och inte något annat på skärmen?

Prova att ställa in skärmen på 60 Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza

Nej, för du vänjt dig vid det. Ställ om den till 75 eller 85 ska du se skillnaden.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza

Blir galen efter 5 minuter framför en CRT med 60Hz...

Flimmret på TFTn beror säkert på den analoga anslutningen. Många äldre skärmar har kass VGA-ingång.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.