Permalänk

Content.IE5

Jag satt och skannade datorn med norton antivirus, efter en stund så märkte jag att det tog förbannat lång tid i mappen Temporary Internet Files. Så jag stängde av skanningen och rensade alla cockis, tempfiler mm i IE. Jag startade om skanningen och märke att det fortfarande tog långtid så jag kollade hur stor mappen var, den var på ca 900MB! (dessutom så var mappen tom!?!?)

Så jag körde skanningen och såg att det skulle finnas en undermapp som heter Content.IE5. Jag valde visa dolda filer och mappar men kunnde ändå inte hitta mappen så jag skrev in sökvägen för att kommma till mappen och såg då att det låg ca 30 st mappar där. (Sökväg -> C:\Documents and Settings\DATORNAMN\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5 )

Så nu är min fråga, vad används Content.IE5 filerna till och finns det något annat sätta att ta bort dem på än att markera alla och ta bort dem?

Jag kör Windows XP Professional

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem

Det är den faktiskta databasen till "history". Det är dolt m.h.a pekare i registret. .dat-filen innehåller f.ö. allt du surfat på och är inte trivial att ta bort (Ja, även om du tar och rensar history). Jag vet att jag gjorde en långrandig förklaring över detta i en annan tråd (för ett bra tag sedan) men jag hittar den inte igen.

Hoppas det redde ut det du undrade över och gav dig något att klura på.

/G

Permalänk

Ok, men om jag rensar history varför ska då "databasen" ligga kvar, då är det väll inget som länkar/söker i den?
Vad händer om jag tar bort innehållet? Kan ju ha vettigare saker på de 900mb.

Vad menar du med: "inte trivial att ta bort"?
Trivalt = Alldaglig, Platt` ??

(ingen annan som hittar tråden om detta heller?)

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem

Exakt, varför ska index.dat ligga kvar?
Jag menade att det är inte "helt alldagligt" att ta bort den, den är knuten för inloggad användare till den användarens explorer.exe (ja, den är aktiv eller låst alltså) - kringås med att man loggar in en annan användare med behörighet i documents and settings och deletar.

Här är en tänkvärd artikel med förklaringar om detta: http://fuckmicrosoft.com/content/ms-hidden-files.shtml

/G

Permalänk

Tack för svaret. Körde ett program som rensade det mesta (PurgeIE).

Måste säga att det där vara en grumt bra sida!

Visa signatur

Allt är relativt!