Permalänk
Medlem

hjälp mig välja...villken acer?

Ja jag behöver hjälp med att välja villken...
dessa finns på www.jmedata.se

Acer Ferrari 3400LMi Athlon 64 3000+/15"/512/ 80/DVDRW/ATI9700 128MB/WLAN/BT/XPP
20995:-

eller

Acer TRAVELMATE 8104WLMi SW Cen-2.0 15.4WSXGA+ 1024MB 100GB ATI128 DVDRW WLAN BT
22995:-

någon av dessa två får de bli men kan någon säga lite om de olika fördelarna med den som ni tycker är bäst och skriva lite om dem?

det går ju att uppgradera med mer minne och så sen antagligen så minnesskillnaden kan man ju fixa senare..

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt 8104:an. Den är bestyckad med Intels senaste Centrino Sonoma.

Dock är priset lite för högt, om du väntar några dagar till skall du få se att Dustin o Co. kommer sälja denna dator lite billigare...

Permalänk

Ville också välja 8104 då den har nya centrino, men tycker båda är för dyra.

Har du frågat dem, när du får denna bärbara, om du beställer idag? För de har ingen bild än och nästan ingen information, och det är en best. vara. Tror priset vill falla mera innan dem hinner skicka den til dig, även om du beställer idag?

Hmm, detta er mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct tycker.

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Pentium M framför Athlon 64. Främst för att M är gjord speciellt för bärbara men även med tanke på värmeutveckling som är betydligt större i 64:an

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

okej tackar för åsikterna..men prrestandamässigt villken är bäst?? ska vänta ett tag eftersom jag inte har pengarna just nu så förhoppningsvis har den sjunkit i pris en del.

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk

Jag personligen vill inte uttala mig om prestanda, när man inte har mer information om de två maskinerna.

Men prestanda är långtifrån det enda viktiga när man köper ny dator; och tal är inte nog ... producenten kan göra en väldigt stor skillnad också. Två hårddiskar som typ heter 60GB 5400RPM är inte lika snabba bara för att dessa tal är samma.

Titta på vilka enheter som sitter i maskinen, om det är kända producenter el. inte, läs test på de olika enheterna också. Det är ett fel att endast se på prestanda IMO.

Du kan till exempel läsa en test om hårddiskar till bärbara här
http://www.tomshardware.se/mobile/20041213/index.html

Just nu vill jag till exempel innanför hårddiskar ALLTID rekommendera en hårddisk som har 7200RPM, om man letar prestanda. Men det står inte nog om komponenterna till att man kan säga, vilken komponent som är bäst, och därför inte heller vilken dator som är bäst "overall".

Visa signatur

Allt jag skriver härinne är mina personliga tankar, och inte vad PC-Direct officiellt menar.

Permalänk
Medlem

okej...ska kolla runt lite på de olika kompunenterna

men om man någon gång skulle vilja spela något på någon av dem så skulle väl de flesta spelen flyta på...kanske dock inte alla på högsta grafik.

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulle87
okej...ska kolla runt lite på de olika kompunenterna

men om man någon gång skulle vilja spela något på någon av dem så skulle väl de flesta spelen flyta på...kanske dock inte alla på högsta grafik.

Spelen flyter på utan problem på båda maskinerna.
Men jag hade självklart valt centrinon, amd64 i laptop = nej tack, urursel batteritid,varm osv.

Hårddiskarna gör inte så jätte mycket skillnad i spel.
Typ mellan 5400rpm 16mb och 7200rpm 8mb. Kan dock kännas skillnad i andra saker typ..

Permalänk
Medlem

okej....verkar som att centrino är bättre enligt alla så de får väl bli en sån när man har pengar :P...tackar för infon

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

I min stationära dator har jag en samsung 120Gb 7200 spinnare, i min ferrari har jag en 80Gb 4200 spinnare(vet ej fabrikat). Vem är snabbast?.......Jo min ferrari upplevs bra mycket snabbare vid installation av program/spel, även vid vanlig mappöppning(utforskaren) så upplevs den som klart snabbare. Vad menar jag med det? Jo att man väldigt sällan märker skillnad i hårddiskprestanda bara genom att jämföra hastigheten disken snurrar i.

Vad gäller topicfrågan, så är det klart att det är Centrino datorn som gäller. Den är i samma prestandaklass som Amd processorn, men avger mindre värme och ger mer i batteritid. Sen är frågan om den är snygg? Jag köpte min Ferrari mycket pga utseendet. För övrigt är iallafall jag väldigt nöjd med min Ferrari 3200. Ingen annan dator erbjöd vid köpetillfället samma utrustning och prestanda till det priset. Jämför gärna själva..... tänk bara på att Ferrarin har XP Pro/wlan/Gblan/dvdrw+- slot in/80Gb/512Mb/4 in 1 kortläsare/pcmci/4st usb2/firewire/tv-out/modem/ati 9700 128Mb/parallellport/optisk mus med ferraridesign/torkduk!/15" 1400x1040 mm, jag har säkert glömt nåt...

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Avstängd

Lamer71: Ganska dålig jämförelse på ett sätt

Om du kollar länken Rune hade någonstans ang hårddiskarna som var i deras bärbara så kan du se att deras vinner STORT! över ex dom som SHG har i sina..

SHG har ju 5400rpm toshiba 16mb cache
Znote har 7200 hitachi 8mb.

Båda finns med i testet.

Edit: Var visst i denna tråden han hade länken
7K60 hitachi

Toshiba MK8026GAX (shg's disk)

Permalänk
Medlem

I alla SYNTETISKA tester så vinner ju självklart 7200 spinnarna. Men "in real life" handlar det mycket om vilka fabrikat som är snabbast. Då spelar det ingen roll om disken snurrar i 20 000 varv. Betänk att en disk som snurrar på i 7200 eller tom 10 000 varv behöver "spinna upp sig" för att upplevas som snabbare....

Edit: Att Rune på Pc-direkt länkar till ett test som visar att hans datorer som han säljer är snabbast, tycker jag ingenting om...!

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
I alla SYNTETISKA tester så vinner ju självklart 7200 spinnarna. Men "in real life" handlar det mycket om vilka fabrikat som är snabbast. Då spelar det ingen roll om disken snurrar i 20 000 varv. Betänk att en disk som snurrar på i 7200 eller tom 10 000 varv behöver "spinna upp sig" för att upplevas som snabbare....

Sant på ett sätt.
Självklart hänger det mycket på disken i sig.
Dock ÄR znote 4200 disken snabb. Syntetiska tester eller ej.
Jämför laddningstiderna på en raptor till stationär och en 7200 spinnare så märker iaf jag stor skillnad, samma gällande 5400rpm 7200rpm om det är samma märke,cache.

Nu säger tom dom att dom är besvikna på disken som shg har pga den var så långsam som den var, även fast den hade 16mb cache.

Nåja

Permalänk
Medlem

kan nån länka till bilder eller nått på centrinon för jag kan bara hitta tråkiga bilder rakt framifrån...vill liksom ha från alla olika håll

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Här finns det bilder, men tråden är låååång!

http://notebookforums.com/showthread.php?t=59520&page=1&pp=15

Visa signatur

______________________________________________
[img]http://www.glop.org/gamercard/card/acesh00t-forumgames.png[/img]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grafikkortet i 8104:an (ATI MRX700) presterar långt bättre än det i Ferrarin iaf, i något test var det ungefär dubbelt så snabbt. Sen att Centrinon inte blir lika varm och har bättre batteritid är ju också viktigt. Synd att 8104:an är så dyr i Sverige, jag tänker själv köpa den här i USA och kommer få ge drygt 16000 ungefär. Det enda problemet är att den är omöjlig att få tag på just nu, lär få den allra tidigast om ett par veckor. :-/

Permalänk
Medlem

okej....man kanske skulle åka över o köpa den i usa :P...men den verkar trevlig annars ju..bra pris i usa

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Var det bärbar du skulle ha? Centrino såklart.

Permalänk

Alla verkar klanka ner på AMD64. Själv förstår jag inte varför. Det är väl bara att inse skillnaderna. Intel's Mobile drar mindre ström men blir förbisprugna i prestanda av dem som använder 64-bitar OS (t.ex. Linux). Tänker själv köpa en Aspire 1524 med en AMD64 3400.

Permalänk

Klankar ner o klankar ner...vill du ha en dator me fläktar som blåser på som ett reaplan o står ut me de så är de ju en helt oki dator...sen att du kan rosta bröd på den kan ju va dubbel nytta me...

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Har en Aspire 1804WSMi, tycker att det funkar bra och har inte hittills stött på några problem..
*peppar peppar ta i trä*

Visa signatur

Draken Puff & Jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Klankar ner o klankar ner...vill du ha en dator me fläktar som blåser på som ett reaplan o står ut me de så är de ju en helt oki dator...sen att du kan rosta bröd på den kan ju va dubbel nytta me...

Och sen flytta den med din gaffeltruck

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vikten tycker ja är överreklamerad ..beror i och för sig va man gör me den..men orkar man dra en back från systemet en dag eller fler eller en tung skolväska på x antal kilo så är ju vikten nadra...men dock p4 3,0-3,8 eller va dom nu nått upp till eller amd 3400 m.m..lär ju ha fläktar som stormar o hetta som bränner...däremot en p 4 M centrino 2,13 med ett 6800 go 17" då börjar de bli nåt...men va ja vet så ska ju Acer Ferrari va rätt tysta av sig fläktmässigt o inte spec varma..

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA