Permalänk
Moderator
Testpilot

Xbox chippning på gång. ;)

Hej alla glada.

Har sökt runt och kollat på forumet angående chippa xbox m.m.

Har bara vissa små frågor som jag inte lyckats reda ut än.

Jag har tänkt mig följande scenario: 1st "Duo-x2 cromwell"-chip, kanske en hdd i typ 120gig storleks-klassen och ett lödsett från kjell och company, 40062 tror jag serienummret var.

Vad jag har förstått så är det inte så svårt att fixa dessa lödningar själv. Men jag undrar bara om det inte är en chans att man bränner komponenterna? Vilka är de konkreta riskerna?

En annan fråga är om man kan skicka i vilken slags hdd som helst, förutsatt att det är en IDE 100/133 ATA då? Eller föredrar XBox:en vissa speciella märken? Inte heller svårt att göra själv va, alltså sätta i hdd:n?

Jag har bara lött lite när jag gick i gymnasiet men är rätt händig så tror mig inte få några större problem.

Tacksam för svar...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

För att svara på dina frågor:
Om du bara är jävligt försiktig när du löder fast chippet, och inte är darrhänt, så bör det gå bra. DOCK, lödpunkterna är ungefär i storleksordningen spetsen på en nål... Inte huvudet, utan spetsen alltså. Jävligt smått. Och ja, du kan förstöra en hel del om du inte gör rätt.

Hårddisken spelar ingen roll, det kan vara vilken som helst. Det behöver inte ens vara ATA100/133.. räcker med ATA33, då ide-kabeln i xboxen bara är ata33. Men hårddisken är inga problem.

Feel free to ask om det är anything

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det inte var särskilt svårt att löda chippet. Bara man är som Pimmelman sa stadig om händerna går det bra... GL HF.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite.

Var kan man köpa ett färdigchippat Xbox i stockholmsområdet?
Jag vågar inte trycka lödkolven i ett nytt Xbox så att det kanske går sönder.

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

Kan inte nån dra en XBOX-FAQ-tråd så alla kan lägga till tips och howto's så man får ner antalet "HUR .. HJÄLP .. MIN .. XBOX"-trådar?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Sebbe G. Min brorsa och min morbror fixade sina på psx care i sthlm. Dom ska vara bra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Sebbe G. Min brorsa och min morbror fixade sina på psx care i sthlm. Dom ska vara bra.

Tackar!

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
För att svara på dina frågor:
Om du bara är jävligt försiktig när du löder fast chippet, och inte är darrhänt, så bör det gå bra. DOCK, lödpunkterna är ungefär i storleksordningen spetsen på en nål... Inte huvudet, utan spetsen alltså. Jävligt smått. Och ja, du kan förstöra en hel del om du inte gör rätt.

Hårddisken spelar ingen roll, det kan vara vilken som helst. Det behöver inte ens vara ATA100/133.. räcker med ATA33, då ide-kabeln i xboxen bara är ata33. Men hårddisken är inga problem.

Feel free to ask om det är anything

Tackar för feedback. Har du själv chippat många?

Förresten, fick tag på ett DuoX2-chip på tradera för 150:-. Jag skulle vilja löda fast chippet direkt på som dom visar på sin sida:

Men det ingår inte några sladdar eller dylikt, vad föreslår du att man använder för kablar och var finns dessa att köpa?

Det där med hdd:n verkade bra, kan jag slänga in en av mina gamla 60GB:are när jag köper nytt till pc:n.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Snyggt!

Hur litet är det där chippet igentligen? För om man jämför med ide porten så är den micro.

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

www.xbox-scene.com
Där finns allt man behöver veta om xbox chippning/modding.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tackar för feedback. Har du själv chippat många?

Förresten, fick tag på ett DuoX2-chip på tradera för 150:-. Jag skulle vilja löda fast chippet direkt på som dom visar på sin sida: http://www.duomodchip.com/english/install/duox/direct.jpg

Men det ingår inte några sladdar eller dylikt, vad föreslår du att man använder för kablar och var finns dessa att köpa?

Det där med hdd:n verkade bra, kan jag slänga in en av mina gamla 60GB:are när jag köper nytt till pc:n.

Har bara chippat min egna xbox, men har några på G som jag ska chippa till andra.
Finns sladdar att köpa på kjell.com t.ex., kan tänka mig att det finns att köpa i lösvikt på clasohlson eller nåt sånt
"kopplingstråd" kan du söka på kjell.com

Hårddisken är bara att slänga in, sen antar jag att DuoX2-chippet klarar av att formatera den korrekt.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Du behöver "superdisc" eller liknanade för att formatera och partitionera din nya hårddisk. Glöm inte att låsa upp din gamla hårddisk så den blir användbar i datorer.

Permalänk
Medlem

om du ska montera chippet liggande på xboxmobot. bör du använda dubbelhäftande tejp eller något som ligger emellan. vet inte hur det är med duochippen. men är inte viorna lackade så kan det bli kortis.. vilket man kanske inte vill.

lämplig kabel tycker jag är AWG24. (sk. virtråd, teflonisolering)

med teflonisolering behöver du inte skala kabeln. bara värma lite med lödkolven så glider den fint upp. vilket är väldigt behändigt om man inte har fina skalverktyg.

Permalänk
Medlem

Jag tog det säkra före det osäkra och lämnade in mitt på chippning. Kosta inte mkt alls och behöver inte vara rädd för att det ska gå sönder

Permalänk

Råkade tappa en högtalare på boxen, "juvelen" sprack. Har drulle försäkring. Är det värt att lämna in så kanske man får en n box som är 1,6, är inte dom svårare att chippa?

Och kan nån tipsa om ett chipp runt 200 kr där det är säkert att man får med lödschema?

Och vart finns superdisc och hur går det till när man formaterar en hårdisk så den passar xbox?

Visa signatur

"Oneofakind: Jag hamnade på akuten på grund av en bowlingolycka"

Permalänk
Medlem

som "superdisc" använder jag GTjays_Avaxdisk_2.0_CD_w_XBMC_dash_option.rar .. fungerar utomordentligt bra.

alla chip går att läsa sig till på för att installera på deras hemsidor.

jag tycker personligen x2.6 är absolut lättast att löda.
annars är väl aladdin sniken.

bra lödscheman finns på www.xenochip.com (aladdin) och www.teamxecuter.com (x2,x3)

Permalänk
Medlem

chippa ett xbox är inte jätte svårt och inte jätte lätt.. beror på vad man sysslat med innan... och man MÅSTE ha rätt sorts verktyg.. en jätte fin lödpenna och en VÄLLDIGT tunn kopplings tråd så blir det mycket lättare...
Tyvär måste jag säga att jag sett bilder på många som chippat kryssboxet och sagt att det var jätte lätt och så ser de ut som FAN och man funderar på varför personen i fråga ens ger sig på de...

det är SMÅ lödpunker men som tur är dom inte jätte många.. har du otur och förstor lödpenna kanske du tar med dig dom hela ytmonterade resistorerna. dom lossanr nämligen välldigt lätt om du har för kraftig lödpenna...

SLUTSATS:
Är du säker att du kan, gör det. om inte LÅT BLI.. har chippat tre stycken för folk som är inne på sitt "andra" xbox på grund av att dom skulle ficksa de själv och det blev fel...
men annars inga problem. har du V1.6 är det ju nästan 3 gånger så många lödpunker.. beror lite på chipp med.

// Johan

Visa signatur

Livet är en hora, och jag har inga pengar

Permalänk

SpiderChip är ju lödfritt, så det är väl det enklaste att installera antar jag.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torsken
chippa ett xbox är inte jätte svårt och inte jätte lätt.. beror på vad man sysslat med innan... och man MÅSTE ha rätt sorts verktyg.. en jätte fin lödpenna och en VÄLLDIGT tunn kopplings tråd så blir det mycket lättare...
Tyvär måste jag säga att jag sett bilder på många som chippat kryssboxet och sagt att det var jätte lätt och så ser de ut som FAN och man funderar på varför personen i fråga ens ger sig på de...

det är SMÅ lödpunker men som tur är dom inte jätte många.. har du otur och förstor lödpenna kanske du tar med dig dom hela ytmonterade resistorerna. dom lossanr nämligen välldigt lätt om du har för kraftig lödpenna...

SLUTSATS:
Är du säker att du kan, gör det. om inte LÅT BLI.. har chippat tre stycken för folk som är inne på sitt "andra" xbox på grund av att dom skulle ficksa de själv och det blev fel...
men annars inga problem. har du V1.6 är det ju nästan 3 gånger så många lödpunker.. beror lite på chipp med.

// Johan

en jätte fin lödpenna ?
hmm .. jag hatar små jävla yttepytte spetsar. 1mm spets löder jag allt ytmonterat med från 0402 och uppåt.. och de "små" resistorerna är 0603. löder även kretsar med "finepitch" med min 1mm spets. ibland kör jag med en mejselformad när jag löder kretsar.

det man behöver är en temperaturreglerad lödstation och inte en super fin spets.
och något att torka av spetsen på.

tar man det bara lugnt och inte använder för mycket tenn eller för mycket värme så går det kanon.

visst en total nybörjare på lödning bör inte ge sig på att chippa xbox det första man gör
och definitivt inte playstation2

ett v1.6 är det lite mer lödning än de andra. men där man köper chippen kan man oftast fråga om 1.6plattan (namn?) så löder man på en platta på undersidan av kortet och man slipper kabeldragning.

pimmelman:
lödfritt och lödfritt.. det är ju inte att rekommendera vad jag har erfarenhet så sitter dom inte särskilt bra. kanske är bättre nu men dom "första" lödfria var ganska värdelöst om man flytta runt xboxen.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid softmodda, finns ju verktyg för att byta hårddisken lätt som en plätt nu med...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Börjar komma på andra tankar faktiskt. Verkar ju vara som att man kanske ska ha lite erfarenhet om man ska ge sig på det här med chippning. http://chipper.se/index.php?main_page=product_info&cPath=2_22...

Någon som har använt den här att chippa sin XBOX med? Kanske skulle investera i en sådan istället?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
om du ska montera chippet liggande på xboxmobot. bör du använda dubbelhäftande tejp eller något som ligger emellan. vet inte hur det är med duochippen. men är inte viorna lackade så kan det bli kortis.. vilket man kanske inte vill.

lämplig kabel tycker jag är AWG24. (sk. virtråd, teflonisolering)

med teflonisolering behöver du inte skala kabeln. bara värma lite med lödkolven så glider den fint upp. vilket är väldigt behändigt om man inte har fina skalverktyg.

Vad menar den personen med :bör du använda dubbelhäftande tejp eller något som ligger emellan. vet inte hur det är med duochippen. men är inte viorna lackade så kan det bli kortis..

Använda dubbelhäftande tejp för vad och om vad är inte viorna lackade?vad är viorna lackade förresten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket chipp ska man om man vill kunna se på brända filmer och spela på sina backup spel?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

har chippat ett antal XBox, och den enda punkten som är besvärlig är den där kabeln på bilden ovan (i ett tidigare inlägg av någon) ska lödas fast. Detta mestadels beroende på att den punkten kan vara överlackad.
PS2:or har jag chippat 3 st, och det är inte värt besväret... XBox:en är svår att misslyckas med enligt min åsikt (är dock iso9000-certifierad i mjuklödning)

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vilket chipp ska man om man vill kunna se på brända filmer och spela på sina backup spel?

Vilket chipp som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vilket chipp ska man om man vill kunna se på brända filmer och spela på sina backup spel?

Alla dagens chip klarar det.. men kom ihåg att du måste ha ett speciellt bios för 1.6 och ett annat om du har 1.0-1.5 .. annars kan du förstöra xboxen.. Angående lödningen så är det inga problem.. var bara försiktig.. jag har lött ca 10st xboxar .. Följ instruktionerna..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Vilket chipp som helst

Jo men jag vill att den ska vara någorlunda bra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

Alla dagens chip klarar det.. men kom ihåg att du måste ha ett speciellt bios för 1.6 och ett annat om du har 1.0-1.5 .. annars kan du förstöra xboxen.. Angående lödningen så är det inga problem.. var bara försiktig.. jag har lött ca 10st xboxar .. Följ instruktionerna..

tror jag har v1.3 om jag minns rätt... men vad är skillnanden på alla chipp vissa är betydligen dyrare än andra!

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Dyrare chip har t.ex större minnen för BIOS och flera banks...man kan även installera LCD-display i xboxen då.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J. Hansson
Råkade tappa en högtalare på boxen, "juvelen" sprack. Har drulle försäkring. Är det värt att lämna in så kanske man får en n box som är 1,6, är inte dom svårare att chippa?

Och kan nån tipsa om ett chipp runt 200 kr där det är säkert att man får med lödschema?

Och vart finns superdisc och hur går det till när man formaterar en hårdisk så den passar xbox?

Sorry men jag tror inte de är så dumma att de ger dig en helt ny kysslåda, bara för juvelen är trasig. Troligast byter de bara ut "locket" eller klistrar på en ny juvel:P