2 chassifläktar som blåser ut , behöver jag mer?

Permalänk
Medlem

2 chassifläktar som blåser ut , behöver jag mer?

Har en chassifläkt i taket på chassit som blåser ut luft och ett vid sidan som blåser ut luft...... Behöver jag en chassifläkt i fronten som blåser in luft eller klarar jag mej med detta?

Har en CPU kylning på grafikkortet , är det värt att sätta en chassifläkt på den som blåser luft utåt eller en chassifläkt i fronten på chassit som blåser in luft i datorn?

Permalänk
Medlem

Du borde verkligen sätta en/två fläktar i fronten.
Visst, du blåser ut varmluften nu, men du får ju inte in någon kall-luft!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ok

Märkte idag att min 3:e chassifläkt är helt konstig , så fort jag sätter den mot et material så börjar den låta som ett flygplan....

Själva "snurrarna" stöter inte emot något men ändå så låter det hemskt :S
vad kan jag göra`?

samt hjälper det mycket att sätta en chassifläkt på det här blocket som jag har på grafikkortet ?
Det är det här kopparblocket fast bara för socket 478 och det väger ca 100 g mindre...:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302130&cks=PLS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isis
Ok

Märkte idag att min 3:e chassifläkt är helt konstig , så fort jag sätter den mot et material så börjar den låta som ett flygplan....

Själva "snurrarna" stöter inte emot något men ändå så låter det hemskt :S
vad kan jag göra`?

samt hjälper det mycket att sätta en chassifläkt på det här blocket som jag har på grafikkortet ?
Det är det här kopparblocket fast bara för socket 478 och det väger ca 100 g mindre...:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302130&cks=PLS

Menar du när du sätter in den i lådan?
För fläktarna viberar ju, precis som t ex. hårddiskarna, och de vibrationerna slår ju imot chassit och därför så låter det. Men det kanske inte var det du menade?

Självklart så kommer det bli bättre kylning på grafikkortet om du har en fläkt på flänsen, men samtidigt så vet jag inte om det behövs. Möjligtvis vid hårdare överklockning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Menar du när du sätter in den i lådan?
För fläktarna viberar ju, precis som t ex. hårddiskarna, och de vibrationerna slår ju imot chassit och därför så låter det. Men det kanske inte var det du menade?

Ja , precis så menar jag .... Kan jag fixa detta ? För de 2 andra chassifläktarna låter ju inte....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isis
Ja , precis så menar jag .... Kan jag fixa detta ? För de 2 andra chassifläktarna låter ju inte....

Du kan skaffa/sätta "gummipluppar" mellan fläkten och chassit. Det tar bort mycket av vibrationerna.

Visa signatur

---

Permalänk

Jag har så här: 4 st 80mm på in, och 1 st 120mm på ut.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Du borde verkligen sätta en/två fläktar i fronten.
Visst, du blåser ut varmluften nu, men du får ju inte in någon kall-luft!

Då skulle ju hela lådan knövlas ihop av undertrycket. Den suger troligtvis in luften från alla möjliga hål i lådan just nu. Men med fläktar som blåser in luft så får han ett mer kontrollerat luftflöde.

Permalänk
Medlem

Men är det okej att ha det som jag har det just nu ? Eller ska jag göra någon ändring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Då skulle ju hela lådan knövlas ihop av undertrycket. Den suger troligtvis in luften från alla möjliga hål i lådan just nu. Men med fläktar som blåser in luft så får han ett mer kontrollerat luftflöde.

Det är sant, men den luft som blåses in kan mycket väl vara den varma luft som just blåst ut, och därför så tycker jag att han ska ha en fläkt i fronten, för att (precis som du sa) få ett mer kontrollerat luftflöde.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte också ett problem med för mycket utblås. Damm som dras in i minsta lilla hål i lådan, och då har jag ändå 2 inblås. Inbåsen har ju filter.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Dessutom går det inte att få in "Kall luft" däremot går det att få in luft som inte kommit in i datorn och blivit uppvärmd:D

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk

Det bästa är ju om du har en sorts luftcirkulation som går genom datorn. Jag har länge lirat på insug där bak och utsug där fram, så går luften tvärs igenom datorn. Har för tillfället 2 80mm fläktar där bak som suger in, samt en som suger ut där fram. Köpte dock ett nytt chassie igår, en Stacker, som jag håller på och moddar och anpassar just nu. Där kommer jag lira på insug där fram och ut där bak istället. Detta med 120mm fläktar istället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro