Citat:
Ursprungligen inskrivet av hozzi
Hej... har en fråga....
Här på forumet värkar AMD64 vara mkt bätttre än P4....
Men min fråga är varför är P4 då dyrare och varför säljer alla data affärer sina spel datorer med P4 i???
tack
Jag kopierar min text från en liknande tråd:
AMD har sedan länge fokuserat på effektiv prestanda och gör det bästa för att uppnå detta. En processor är svår att konstruera, speciellt med tiden då dom skall gå i högre och högre frekvenser. En processor som kör hög frekvens får ha en lång pipeline idag för att operera stabilt och därmed gör den inte mycket per klockcykel. En processor som däremot kör låg eller lägre frekvens kan ha en kort pipeline och få mycket gjort per klockcykel. Dock finns det fler fördelear med processorer som har lägre frekvens och kort pipeline. Dom är även lättare att tillverka, risken för instabilitet minskar och värmeutvecklingen brukar alltid bli lägre. Hur mycket en processor går gjort per klockcykel brukar man kalla för IPC som står för "Instructions Per Cyckle". För att göra det enkelt så kan man om man nu vill ha ett enkelt prestandavärde multiplicera IPC*Frekvens. Dagens Athlon64 har en IPC på 12/14 lite beroende på modell medans Pentium4 Northwood har 7 och prescott 6. Det är inte bara detta som gör Athlon64 till en snabb processor. Den har även en integrerad minneskontroller som körs på intern kärnfrekvens, en FSB på 800Mhz till RAM med grymt låg fördröjning och den andra på 2000Mhz (Hypertransport) som går direkt till chipset för kommunikation med IDE/diskar/USB/S-ATA/ljud osv.
Med andra ord så är Athlon64:
* snabbare
* Billigare förhållandevis till prestandan
* En mycket mer sval processorn än Pentium4
* Mer framtidssäker då Athlon64 har x86-64 vilket gör den till en 32/64-bitars processor som kan köra nästa generations program/OS.
* Stabil (Företag som Sun, HP och IBM kör med AMD64: or i superdatorer och workstations som måste vara 100% tillförlitliga)
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sharamyosefi
P4 är lite av en märkes vara och Amd är inte det i samma utsträckning. Angående prestanda så är Amd bättre på spel men jag tror att P4 är lite bättre på vissa andra grejer. Amd har spelövertaget i alla fall men ja vet inte riktigt vad P4 e bättre på.
"Tror". Du tror att AMD tillverkar processorer endast för att prestera bra i spel?
Kan tala om för dig att AMD's processorer är bättre på allt utom viss encoding. Även i 3D rendering där P4 ligger bra till ligger AMD i samma klass.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av lynar
Intel Pentium 4 är väl "gjord" för Typ office program och sånt..
Och Köpa en AMD64 nu tycker jag är dumt, för än så länge så finns de inget som stödjer 64BIT i PC:ns värld.. Eller i microsofts värld.. Vad jag har förstått, longhorn kommer stödja 64 bit.. men de är ju ett tag kvar tills dess... så varför köper man då en 64 bitars processor nu när dom kommer kosta 1/5 om ett år.. för då är de standard att de är 64 bit.. Hmm
Det är ju som att köpa en dator fast man inte har nån skärm..
Jasså, jo det är ju jubelkorkat att kunna köpa den snabbaste 32-bitars processorn för mindre pengar och som är svalare än motsvarade Intel och "få" 64-bitars möjligheter på köpet. Du vet tydligen inte vad det innebär mellan skiftet av 32 och 64-bitar. I många program så kommer skillnaden vara brutal. Och då kan man sitta där på sin Athlon64 och genom att bara dra in ett nytt OS så har man i stort sett en helt ny dator prestandamässigt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av vladmir
P4an är bättre när det gäller applikationer som convertering av filer, bearbeting med ljud och video m.m. däremot så vinner Athlon64 i spel och vissa windows applikationer. Personligen skulle jag satsat på en Athlon64 pga det låga priset, låga temperaturen och dess övertag i spel, Jag har hellre 15 fps mer när jag spelar än får vänta 1 minut extra vid min video konvertering.
Filmredigering är Athlon64 bättre på, även konvertering av filer.
Test:
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2353&p=5
(Observera att dom två diagrammen i testet med Sysmark är syntetiska tester, dvs inga "real-life" tester.)
Test Athlon64 vs Pentium4 (bägge 64-bitars processorer):
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...