Garantiproblem med skärm.

Permalänk
Medlem

Garantiproblem med skärm.

Min hercules 920PRO har fått flertalet defeckta pixlar av oförklarlig anledning och jag har kontacktat datorbutiken. Dock hävdar dom att eftersom skärmen är över 1 år, ca 13 månaer måste jag kontackta tillvärkaren i detta fall hercules. Som säkert flera vet gör hercules inte skärmar mer så det värka svårt att få den bytt. Borde ju vara 3 års garanti på den minst i alla fall.

Komplett har dock aldlrig strulat på garantin upp till 2 år i alla fall så tycker det värkar skumt.

Någon som har koll på hur man ska gå till väga?

FÅr nog låv å beställa hem ett par nya TFT i villket fall som helst då det värkar bli utdraget.

Permalänk
Hedersmedlem

Ring Hercules.

Tel : 08-51992032

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ring Hercules.

Tel : 08-51992032

Aha var inne på jobbet å kollad deras sida hastigt men hittade inge vettig support information då.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas att numret gäller bara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hoppas att numret gäller bara.

Dum fråga kanske men till vilket land går numret?

Sedan är ju frågan vad dom kan göra då dom itne tillvärkat några skärmar på så där 1 år?
Räknar inte med å få nån ersättning vad det ser ut som nu men ska försöka å få datorbutiken å ersätta mig på något vis.
Ska hem å beställa 2st samsung 172X nu å köra i twinview. Dom ha en fin ram på endast 1cm Tar jag mina benq till burken med hercules skärmen istället.

Blir vatten å bröd rästen av månaden igen....

Permalänk
Hedersmedlem

Numret går till det exotiska landet Stockholm så ha tålamod med dom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Numret går till det exotiska landet Stockholm så ha tålamod med dom.

Okej skitbra. Tack för hjälpen
Bara hoppas man an få kompensation eller nåt då för det kan ju inte vara mindre än 3 års garanti och företaget fins ju så på nåt vis får dom ju punga ut med garantin.

Permalänk
Medlem

Hua! Garanti- och reklamationstiden är alltid 2 år, så det är bara att förklara det för Datorbutiken. I övrigt avråder jag från att reklamera direkt hos Hercules. Sitter själv i en riktigt knepig sits med dem. Ett fel har uppstått på min Hercules Prophetview 920pro DVI (skärmen flimmrar och visar konstiga färger på vissa områden) och felet uppstår vare sig datorn är på eller inte. Alltså är det inte min dator som är boven. Dessutom kör jag en annan DVI-skärm helt felfritt, under tiden min Hercules är hos Hercules.

Hercules menar nu att de inte kan hitta något fel på skärmen, förutom en buckla på baksidan (som inte fanns där när jag skickade den!). De kommer nu skicka tillbaka skärmen från Frankrike (deras verkstad ligger där) på min bekostnad! De menar alltså att de inte är kompetenta att hitta felet, men kompetenta nog till att orsaka en buckla på skärmen samt mena att jag ska stå för en tur- och returfrakt mellan Sverige och Frankrike med TNT Express.

Dock kommer jag att lämna in den på JME samma dag som jag får tillbaka den, be om att få vara med vid testet för att påvisa felet. Därefter kommer jag att begära att få mina omkostnader i skadestånd. Allt enligt regelboken. Har redan kontaktat konsumentrådgivaren och har dessutom ett färdigskrivet mail som väntar på att få bli skickat till allmänna reklamationsbyrån.

Sensmoralen? Tjafsa med Datorbutiken och beblanda dig inte med Hercules. Vid det här laget har du väl redan tagit hand om saken, men vem vet. Tog mig två månader innan jag fick tummen ur.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Datorbutiken likt de flesta andra återförsäljare lämnar 1 års garanti.

Om tillverkaren sedan lämnar längre garanti, t ex 2 eller 3 år så får man vända sig till dem.

Utöver detta har du en lagstadgad reklamationsrätt som gäller i 2 år, men då skall du bevisa att felet som du nu märkt på skärmen fanns där från början och det är i de flesta fall tyvärr helt omöjligt.

Om tillverkaren alltså lämnar 3 års garanti så finns det inget som säger att den som sålt produkten till dig måste hantera ärendet om säljaren lämnar 1 års garanti och det gör som sagt de flesta.

Blanda inte ihop garanti och reklamationstid, det är två skilda saker som tyvärr inte många fattar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnx
Hua! Garanti- och reklamationstiden är alltid 2 år, så det är bara att förklara det för Datorbutiken. I övrigt avråder jag från att reklamera direkt hos Hercules. Sitter själv i en riktigt knepig sits med dem. Ett fel har uppstått på min Hercules Prophetview 920pro DVI (skärmen flimmrar och visar konstiga färger på vissa områden) och felet uppstår vare sig datorn är på eller inte. Alltså är det inte min dator som är boven. Dessutom kör jag en annan DVI-skärm helt felfritt, under tiden min Hercules är hos Hercules.

Hercules menar nu att de inte kan hitta något fel på skärmen, förutom en buckla på baksidan (som inte fanns där när jag skickade den!). De kommer nu skicka tillbaka skärmen från Frankrike (deras verkstad ligger där) på min bekostnad! De menar alltså att de inte är kompetenta att hitta felet, men kompetenta nog till att orsaka en buckla på skärmen samt mena att jag ska stå för en tur- och returfrakt mellan Sverige och Frankrike med TNT Express.

Dock kommer jag att lämna in den på JME samma dag som jag får tillbaka den, be om att få vara med vid testet för att påvisa felet. Därefter kommer jag att begära att få mina omkostnader i skadestånd. Allt enligt regelboken. Har redan kontaktat konsumentrådgivaren och har dessutom ett färdigskrivet mail som väntar på att få bli skickat till allmänna reklamationsbyrån.

Sensmoralen? Tjafsa med Datorbutiken och beblanda dig inte med Hercules. Vid det här laget har du väl redan tagit hand om saken, men vem vet. Tog mig två månader innan jag fick tummen ur.