Mailserver + MX record + frågetecken...

Permalänk

Mailserver + MX record + frågetecken...

Tjenare,

jag går i funderingar på att sätta upp en mailserver. Själva servern räknar jag med att greja efter att ha läst på lite....

Det som är det stora frågetecknet är hur jag löser det här med DNS tjänster.... Jag har dynamiskt ip och ett reggat namn hos no-ip.com... det fungerar kalas med uppdatering osv.. Det som däremot är nytt och ovant är hur jag löser det här med MX record.. Jag har skaffat mig ett konto på afraid.org, men undrar hur faen jag ska lösa det här....

Problemet är att det "domännamn" man får hos t ex no-ip.com ju är ett subdomän namn i deras domän... hur ställer jag in det hela hos afraid.org då??

sätter jag subdomän.domän.com som MIN domänadress? och sedan ytterligare minsubdomän.subdomän.domän.com som MIN subdomän??

Har inte luskat ut detta riktigt än utan tar villigt emot hjälp eller exempel på lösning!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda en domän från no-ip.org eller liknande tjänst med afraid.org eller någon annan dns-tjänst.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med att skaffa subdomäner på dessa gratis siter men mailen fugerar utan MX för dessa tjänster iallfall.

Hade det så innan jag reggade mina domäner, fungerade kanon att maila direkt till subdomänen ( IP:t )