Permalänk
Medlem

Lysdiod

Jag ska köpa mig en blå lysdiod som jag ska använda till en powerLED. Jag kan tyvärr väldigt lite om elektronik överhuvudtaget, så om jag kunde få hjälp med att hitta: En blå lysdiod som man kan koppla till moderkortet och ha som pwrled. Om det går så slipper jag helst allt med motstånd osv. Antar att det är från elfa man ska köpa, men jag vet inte vad jag ska ha riktigt..

Alltså en sån liten kontakt med två pinnar, är det bara att löda fast på dioden eller?

Och när jag endå håller på, fungerar denna bra som powerknapp? och isåfall hur får man LEDen att fungera?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=4529.htm

I annat fall tänkte jag köra på denna, är det ett bra val eller?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=122662.htm

Tack för hjälpen!.

Visa signatur

Det du inte visste kanske någon annan redan vet: Google du ju juice it?

Permalänk
Hedersmedlem

Lysdioder som kopplas direkt till moderkortet (powerled, hdd-led, turbo-led osv) kopplar man in utan motstånd eftersom det redan finns strömbegränsning på moderkortet.

Knappen du länka till går bra att använda som power-knapp. Lysdioden som sitter i kan du koppla till direkt till powerled-uttaget på moderkortet. Alternativet är att koppla in den på +5v via ett motstånd på ungfär 90-100 ohm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Såg du priset på dessa knappar? ~200 spänn för den första... lite i saftigaste laget, finns billigare på biltema typ.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

Det är ganska skön kännsla i dessa knappar, inte biltema känsla !
Kolla i moderkortsmanualen vad pw - led har för spänning, sen köp en sån lysdiod. att löda fst den är inget svårt, kapa gamla Pw - led kabeln och löd fast ändrana på den

Visa signatur

I like my women how I like my wiskey....
12 years old and mixed up with coke!

Permalänk
Medlem

Jepp ni har gjort er förstådda tack för det. Jo det är ju det där med knapparna, såklart vill jag ha den med LED, då det skulle göra sig bra på en alu/trä låda. Arnnars kör jag en separat led brevid knappen, det är en prisfråga, är det någon som kan rekomendera en specefik diod ifrån elfa, och om nån har något bättre förslag på knapp är det välkommet.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp ni har gjort er förstådda tack för det. Jo det är ju det där med knapparna, såklart vill jag ha den med LED, då det skulle göra sig bra på en alu/trä låda. Arnnars kör jag en separat led brevid knappen, det är en prisfråga, är det någon som kan rekomendera en specefik diod ifrån elfa, och om nån har något bättre förslag på knapp är det välkommet.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrebSiR^^
Det är ganska skön kännsla i dessa knappar, inte biltema känsla !
Kolla i moderkortsmanualen vad pw - led har för spänning, sen köp en sån lysdiod. att löda fst den är inget svårt, kapa gamla Pw - led kabeln och löd fast ändrana på den

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, så sluta snacka skit och lura folk.

Moderkortet begränsar strömmen, så oavsett om det är en röd LED på 1,8V eller en blå på 3,7V så skadas varken LED eller moderkort, det enda är att en blå LED kanske inte lyser med full styrka.

Om man vill koppla in en ny högintensiv LED men inte vill ha en strålkastare i ansiktet kan man behöva ha extra motstånd i serie för att bara få runt 1-2mA över lysdioden, vilket motstånd man ska välja beror väldigt mycket på hur moderkortet strömbegränsar.

Man måste ju också se till att man stoppar i lysdioden åt rätt håll.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Alltså den knappen med blå lysdiod finns inte inne på elfa, jag behöver en knapp inom några dagar, nån som har ett bra tips på en schysst knapp eller samma knapp som man kan köpa från nått annat ställe. Det får gärna vara med LED... Kom igen nu! jag måste ha hjälp, har googlat osv, men hittar inget vettigt....
Tack för er hjäp!..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror Elfa är dom enda som har såna knappar och skickar till privatpersoner... det enda skulle vara om Farnell har dom, har inte kollat hur dom har det med tryckknappar.

Såna där rostfria tryckknappar är inte så vanliga, särskilt inte med belysning.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Kommer lysdioden att lysa ordentligt med den ström som moderkortet avget? Tänkte ta den röda eftersom den blåa inte finns i lager..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det beror lite på vilket moderkort du har, men det bör lysa bra.

Visa signatur