Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Styra LED:s med parallellporten???

Jag skulle vilja kunna styra ett antal LED:s genom att använda mig av parallell- eller serieporten.

En parallellport har 16 strömkällor och resten jordningar har jag för mig, men finns det möjlighet att koppla in fler LED:s och kunna styra dessa var och en för sig (Alltså kunna tända/släcka var och en av dessa utan att de andra påverkas)?

Har letat i forumet och Elektronik FAQ:en men inte hittat nåt, nån som har förslag/ritningar/förslag på länkar?

Permalänk
Avstängd

går bara att styra 8st leds...

Visa signatur

P5:a | 16Ghz | Geforce 17900 | WD 15tb | 20gb Ram|

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hrmmm, tja - Tack så mycket. Hade hoppats att det fanns kit eller beskrivningar på hur man man kunde bygga sin egen klockdisplay eller nåt som man kunde styra med parallellporten...

Tack iaf...

Permalänk
Medlem

Kan du programmera?

Permalänk
Medlem

12 ut-kanaler kan jag räkna till, om du orkar programmera på två adresser samtidigt... det var upe en till sådan här tråd i förrgår eller så, där finns det goa länkar. SÖK!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41386...

Permalänk
Medlem

hur är det med motstånd... ska bygga en sån och tänkte lägga 3 st 2v dioder i serie(på varje "linje". behövs det motstånd då??

Permalänk
Medlem

Mazzly: Men, lär sig alldrig folk, en lysdiod skall [b]alltid[b] serie kopplas med en strömbegränsande resistor

Permalänk

Hur mycket kan man max klämma ut ifrån parallellporten i form av ström innan den brinner upp?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte rekommendera att du driver mer än 15-20 lysdioder från paralellporten, då är det nog smartare att använda sig av transistorer och extern spänningsmatning (Såsom nätaggregatet i datorn, om du nu ska ha det i datorn)

Permalänk

Mjo, visst kan jag programmera. Har dock inte tillgång till utr. för att bränna ic-kretsar och dylikt, om det är det du tänker på. Men jag skulle inte ha nåt emot att löda lite färdiga ic-kretsar... Måste ju gå att bygga ihop nåt kretskort eller så för att kontrollera ett antal LED:s - Man kan ju styra grafiska lcd:er osv med parallellporten... Hmmm

Iaf - Tror inte det skulle vara några problem att styra porten om jag bara hade en "mottagande" krets.

Duke - Har försökt att hitta tidigare trådar, får väl försöka igen med lite fler olika kriterier (och kanske alternativa stavningar - inte alla som kan stava till parallell gissar jag *självbelåtet fniss*).

EDIT - Hade inte tänkt att nödvändigtvis DRIVA alla dioder från parallellporten (Gäller att hålla tungan rätt i mun när jag skriver efter min självgoda kommentar...*hihi*). Vill STYRA m.hj.a. porten, strömmen kan man ta på annat håll...

Permalänk

Beroende på hur krångligt du vill göra det kan du ju använda enkla AND, OR, NOT, XOR, XNOT kretsar, och vippor och sånt. Så kan du styra lite mer än vad man kanske kan annars.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett kan man ju styra hur många lysdioder som helst via paralellporten.

Det man behöver är lite extra drivare, med t.ex 3 74hc374 or kan du styra 24 lysdioder med 11 utgångar från paralellporten.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att jag byggde en sådan där sak för typ 3år sedan som gick efter musiken i winamp.
Sen också ett program som man kunde styra utgångarna och välja vilka som skulle lysa.

Det var någon här om jag inte missmenner mig som gjorde programmet, goda gammla tider.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Tack för alla kommentarer/tips!

Vill helst undvika att göra analoga and/nand/or/nor(och allt vad de heter)-kopplingar eftersom det verkar lite väl krångligt för min del.

Har dock hittat en hyfsad tutorial (http://www.gideontech.com/content/articles/209/1) över hur man gör nåt liknande med 3 7-segments LED:s, vilket ju borde gå att anpassa till mina önskemål lätt (i grunden är ju dessa 7-segmentare 7 LED:s med en gemensam anod/katod). Står att det ska gå att anpassa för fler segment ganska lätt så det borde ju funka att trycka dit ett antal extra LED:s i så fall...

Jag vill bygga detta själv snarare än att använda mig av fördigbyggda 7-segmentare för att få en enhetlig färggivning på panelen, gillar inte när datorn ser ut som en amerikansk julgransdekoration med alla regnbågens färger.

Har dessutom andra funderingar på hur man kan modda detta ytterligare för att uppnå fler önskemål jag har, återkommer troligen med bygge senare, men jag kommer att fortsätta kolla in denna tråden för ytterligare förslag/länkar/tips. Återigen: Stort tack!!!