Kör du hårdvaruraid?

Permalänk
Medlem

Kör du hårdvaruraid?

Fixade raid 0 idag, och kan inte säga att jag är annat än nöjd, förutom med allt arbete i form av allt som var tvunget att kopieras osv.
När jag höll på med detta började jag fundera hur många som egentligen har raid och vilken sorts raid de kör.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Kör hårdvaru-RAID5 på min filserver.

Permalänk
Medlem

Körde Raid-0 för 2,5 år sen. Då var en 240GB partition rätt maffig.

Grejen var ju att osäkerheten pga striping var betydelselös i förhållande till osäkerheten pga raid.
Efter 2 totalkracher och ett antal räddningar på mindre än ett år gav jag upp raidandet.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag fördubblar risken att förlora mina filer. Har inte råd att ha backup på särskilt mycket av det.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Inte en chans att jag fördubblar risken att förlora mina filer. Har inte råd att ha backup på särskilt mycket av det.

Om du kör RAID1 så halverar du den.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Avstängd

och uttrymmet

mjukvaru raid5 och raid0 här.

Permalänk
Medlem

RAID5 på alla servrar. Både SCSI och IDE.

Visa signatur

Powered by Kimpan

Permalänk
Medlem

mjukvaruraid-0 här..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

ehm ..varför har du inte med den vanligaste och viktigaste raid, raid 5????

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har en RAID1 array i arbetsstationen där jag förvarar allt arbetsmaterial och lite annat som kan va kul att ha kvar vid en krasch....

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Tror inte många kör hårdvaru raid1 och raid0 då alla billiga raid kort och vanliga moderkort kommer med mjukvaru raid.
Bara för moderkortet eller kontrollerkortet stödjer raid så är det inte hårdvaru raid för det. Går fint att raida diskar på icke raid kort med som en disk på varge ide kanal på moderkortet tex. Det alal billiga raid kort har som är mjukvaru raid kort är stöd föratt boota från arayen.
Processorn får ändå ta hand om det mästa vad det gäller raid arayn. Ricktig hårdvaru raid så sköter raid koret om diskarna och avlastar processorn.

Kör 2st raid0 arays mjukvaru raidat i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Tror inte många kör hårdvaru raid1 och raid0 då alla billiga raid kort och vanliga moderkort kommer med mjukvaru raid.
Bara för moderkortet eller kontrollerkortet stödjer raid så är det inte hårdvaru raid för det. Går fint att raida diskar på icke raid kort med som en disk på varge ide kanal på moderkortet tex. Det alal billiga raid kort har som är mjukvaru raid kort är stöd föratt boota från arayen.
Processorn får ändå ta hand om det mästa vad det gäller raid arayn. Ricktig hårdvaru raid så sköter raid koret om diskarna och avlastar processorn.

Kör 2st raid0 arays mjukvaru raidat i linux.

Inte många, men några är vi allt

Nu antar jag iofs att trådskaparen menar all hårdvaru-assisterad raid dvs där någon form av anpassad kontroller används, vilket precis som du säger, är allra vanligast.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ehm ..varför har du inte med den vanligaste och viktigaste raid, raid 5????

Vanligaste skulle jag inte säga att det är. RAID0 kommer ju ofta med moderkort, men ska folk använda RAID5 behöver de ofta extra kontrollerkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Problemet är att de suger att köra RAID på IDE/PATA såvidare du bara sätter en disk per kanal.

Har väll testat lite RAID1/RAID0 mjuvaru under linux me lite gammla diskar... men jag har ingen möjlighet att alltid köra det (ljud/utrymme osv...)

men om jag hade haft pengar tid och plats så skulle ja kunna tänka mig 4st 200GB SATA i RAID5.. men de har jag inte..

Permalänk
Medlem

Japp,kör mina 15Krpm Cheetah´s i raid-0...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Japp,kör mina 15Krpm Cheetah´s i raid-0...

ush de låter lite snabbt det

Hur blir ljudnivån med två sånnadära

Permalänk
Medlem

Nej, ser ingen mening med det.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem

Införskaffade förra veckan fyra Maxtor 250 GB för att köra mjukvaru-RAID5. Herregud så segt. Mycket sämre än jag ens trodde att det skulle bli. Igår dog dessutom en av diskarna verkar det som. 5 dagar hängde disken med.

Ingen data förlorad och ett par kunskaper rikare.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

8x250GB i RAID5 på ett 3Ware Escalade 9500-S8 i filservern.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

De nya kretsarna från Intel ICH7R har inbyggt stöd för raid5.. så man får väl vänta ett halvår innan det är dax att uppgradera igen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
8x250GB i RAID5 på ett 3Ware Escalade 9500-S8 i filservern.

får man fråga vad den prislappen hamnade på????
He he

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojo46
får man fråga vad den prislappen hamnade på????
He he

~1600:- per disk och 7000:- för kontrollerkortet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

och nu suktar du efter ett Areca ARC-1120

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Gör INTE som jookeer säger, jag varnar dig!

Du sätter mig på ruinens brant!

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Prestanda - HDTach, ATTO, Sandra kanske?

jag vill inte se några sådana resultat Risken är att det blir en alldeles för stor "vill ha" grej över det hela efter det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
dr slizer:

Prestanda - HDTach, ATTO, Sandra kanske?

Du kan få sekvensiell läsning från hdparm, något annat kan jag inte testa för tillfället Kan dock säga att skrivprestandan inte är överdrivet bra, men eftersom det mest är en slutförvarningsplats så spelar det inte så stor roll för mig.

Artemis:/home/macke/folding2# hdparm -tT /dev/sda /dev/sda: Timing cached reads: 3340 MB in 2.00 seconds = 1670.25 MB/sec Timing buffered disk reads: 264 MB in 3.01 seconds = 87.84 MB/sec Artemis:/home/macke/folding2#

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

raid 0 på 400gb är ju gött som bara den.