Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk

X800XL:D

Permalänk
Medlem

Du har valt ett SLI moderkort då är det väll lika bra att köra på 6800GT, tröttnar du på prestandan så köper du ett till GT.

6800GT är snäppet vassare än X800XL

Visa signatur

Athlon64 3400+ 1mb cache | 2*512mb Kingston | Asus K8N-E Deluxe | Leadtek Geforce6800GT@Ultra | Antec Sonata 380W True Power

Permalänk
Medlem

Nvidia 2 da people

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

precis som han säger så har du köpt ett SLI mobo och då kan du lika gärna köpa 6800GT. jag tror att korten presterar likvärdigt, det ena bättre i vissa spel och det andra i vissa..

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Ok då köper jag ett 6800GT. jag hittar inga försvar för 800XL. det verkar helt enkelt sämre både nu och senare. en fråga dock. när jag tröttnar på prestandan och köper ett till kommer 2 st va lika bra som bästa graffet då? eller blir det bara 2st dåliga grafffen?

till sak vilket 6800 är mest prisvärt?

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

Jag kan vell inte veta då du ska köpa ett nytt 6800gt....

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker köpa ett till 6800GT inom dom närmsta 6 månaderna så är inte en bra ide att köpa ett 6800GT bara för att det går att köpa ett till senare då grafikkorten utvecklas väldigt snabbt både vad gäller prestanda och funktioner.

Har inte kollat in priserna på senaste tiden men jag antar att 6800GT fortfarande kostar 500+ mer och då är X800XL helt klart mer prisvärt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktorsoderstrom
Ok då köper jag ett 6800GT. jag hittar inga försvar för 800XL.

Precis som Curly säger så är priset X800XL största fördel.

X800XL: http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

6800GT: http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

Som du ser så är X800XL klart billigare och det är i princip lika snabbt som 6800GT. Det är snabbare i vissa spel och långsammare i andra men överlag är de väldigt jämna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
precis som han säger så har du köpt ett SLI mobo och då kan du lika gärna köpa 6800GT. jag tror att korten presterar likvärdigt, det ena bättre i vissa spel och det andra i vissa..

Sli är mest en marknadsföringsploj. När man inte tycker att 6800GT längre hänger med så är det med största sannolikhet mycket smartare att sälja det och köpa ett nytt kort än att köpa ett till 6800GT.

Annars är kampen mellan 6800GT och X800XL jämn, men jag skulle nog valt ett X800XL eftersom de är billigare.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

6800GT är iaf mycket klockvänligare..

Permalänk
Avstängd

SLI är inte värt pengarna, man får knappast dubbelt så bra prestanda plus att du måste ha ett bra nätaggregat för att kunna köra SLI. Jag skulle nog valt X800XL i detta fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktorsoderstrom
Ok då köper jag ett 6800GT. jag hittar inga försvar för 800XL. det verkar helt enkelt sämre både nu och senare.

Fördelarna jag ser med X800XL är att det är billigare, presterar likvärdigt med ett 6800GT och drar mindre ström (mindre värme = enklare att kyla tyst).

Ska du inte köra SLI är X800XL ett bättre val imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ok då, tillbaks till 800XL. tack för alla råd
woot nu blir det 12021 kr excact.

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk

6800GT är klart det bättre kortet ...dessutom så klockar det bra mycket bättre ( i de flesta fall) då XL saknar molex. GT bör du få upp i Ultra hastigheter och med lite tur mer än det. Dessutom så har du möjligheten att köra det i SLI ....även om du för tillfället inte känner för det så har du iaf möjligheten till det i framtiden. GT är på alla sätt det bättre kortet och har fler features ..bara lite dyrare!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
6800GT är klart det bättre kortet ...dessutom så klockar det bra mycket bättre ( i de flesta fall) då XL saknar molex. GT bör du få upp i Ultra hastigheter och med lite tur mer än det. Dessutom så har du möjligheten att köra det i SLI ....även om du för tillfället inte känner för det så har du iaf möjligheten till det i framtiden. GT är på alla sätt det bättre kortet och har fler features ..bara lite dyrare!

Hur kan du påstå att 6800GT är bättre på alla sätt? X800XL är svalare, presterar bättre i t.ex. HL2 och presterar bättre när man använder FSAA/AF (vilket man oftast gör med ett kort i den kalibern). Dessutom är det billigare.

Prestandamässigt är skillnaden mellan de två i princip obefintlig som sagt. Ska man inte köra SLI (som är mer hype än nytta imho) så tycker jag X800XL är ett givet val med tanke på priset.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Håller med Vicotnik & nilsrock. Satsa på ett X800XL. När du köpt nästa kort till din SLI rigg har säkert bättre kort redan kommit.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur kan du påstå att 6800GT är bättre på alla sätt? X800XL är svalare, presterar bättre i t.ex. HL2 och presterar bättre när man använder FSAA/AF (vilket man oftast gör med ett kort i den kalibern). Dessutom är det billigare.

Prestandamässigt är skillnaden mellan de två i princip obefintlig som sagt. Ska man inte köra SLI (som är mer hype än nytta imho) så tycker jag X800XL är ett givet val med tanke på priset.

....
Svalare? ....och hur stor roll spelar det? ...drar mindre ström? ...tror du hade varit mer än nöjd med en molex(vilket kanske är anledningen till att xl är svalare) på ditt kort så du hade kunnat få lite mer fart i det. Ja ta hl2 som som ATI sponsrat som exempel så kan jag ta tex. doom3 som Nv sponsrat. Skillnaden är inte överhängade fördel GT men kom inte å säg att XL skulla vara bättre i spel över lag. Alla ni med ATI gnäller över SLI, får se om ni gnäller lika mycket när AMR kommer. Kommer väl bli lika dant som med sm3.0 vs 2.0b, SM3 var helt värdelöst och onödigt ända till det skulle komma på R520.SLI i förböveln inget måste ...det är ett alternativ och en ytterligare möjlighet och jag kan inte se något negativt med det! En relativt enkel lösning för en rejäl prestanda höjning. Allt har sina barnsjukdommar och drivarna har garanterat varit det största problemet, senaste uppdaten hade stöd för 60 ytterligare titlar tex.!
Man får så j*vla mycket mer ur ett GT än XL när man klockar( om man har tur) ..se sign tex.
Ultra är 400/1100 ....jag kör som du ser 445/1200 med luft utan volt/biosmod!
Men ska du inte klocka så är xl ett bra alternativ med tanke på priset!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
....
Svalare? ....och hur stor roll spelar det? ...drar mindre ström? ...tror du hade varit mer än nöjd med en molex på ditt kort så du hade kunnat få lite mer fart i det. Ja ta hl2 som som ATI sponsrat som exempel så kan jag ta tex. doom3 som Nv sponsrat. Skillnaden är inte överhängade fördel GT men kom inte å säg att XL skulla vara bättre i spel över lag. Alla ni med ATI gnäller över SLI, får se om ni gnäller lika mycket när AMR kommer. Kommer väl bli lika dant som med sm3.0 vs 2.0b, SM3 var helt värdelöst och onödigt ända till det skulle komma på R520.SLI i förböveln inget måste ...det är ett alternativ och en ytterligare möjlighet och jag kan inte se något negativt med det! En relativt enkel lösning för en rejäl prestanda höjning. Allt har sina barnsjukdommar och drivarna har garanterat varit det största problemet, senaste uppdaten hade stöd för 60 ytterligare titlar tex.!
Man får så j*vla mycket mer ur ett GT än XL när man klockar( om man har tur) ..se sign tex.
Ultra är 400/1000 ....jag kör som du ser 445/1200 med luft utan volt/biosmod!
Men ska du inte klocka så är xl ett bra alternativ med tanke på priset!

Vi har alla olika prioriteringar. Jag tycker att det är trevligt med ett kort som inte drar så mycket ström, är svalt och därför enkelt att kyla tyst. Låg strömförbrukning är heller ingen nackdel ifall man själv betalar för den el man förbrukar. Inga stora grejor, men en fördel.

(edit: Sen är det väl inte helt omöjligt att mata ett X800XL med extern ström ifall man vill det? Det finns ju stora lödpunkter för en molex så det är nog inte svårt att fixa om man skulle vilja.)

Jag är ingen fanboy, jag har redan sagt att det inte är nån meningsfull prestandaskillnad mellan de två korten. Dock är X800XL nära tusenlappen billigare vilket är en objektiv fördel.
Det var du som kläckte ur dig "GT är på alla sätt det bättre kortet" så om nån är fanboy här...

Om AMR är som SLI så är det inget för mig. SM3 är onödigt idag, kanske kommer att bli något i framtiden och då sitter vi alla på nya kort.

Visst kan man generellt överklocka ett 6800GT mer än ett X800XL men överklockning är ingen garanti. Även med överklockning inräknat är X800XL ändå mer prisvärt tack vare sitt betydligt lägre pris.

Sen är det givetvis upp till var och en vad man vill köpa. Jag säger bara vad jag tycker. Anledningen till att jag själv köpte ett X800XL är det jag skrivit ovan, inte för att det är ett ATI-kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

De kort du här väljer mellan är bra till olika spel, därför tycker jag att den viktigaste frågan du skall ställa dig är vilka spel du vill spela. ATI kommer att vara bättre på HL2-baserade spel medan nVidia kommer att ha ett klart övertag på Doom3baserade lir.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det var du som kläckte ur dig "GT är på alla sätt det bättre kortet" så om nån är fanboy här...
.

GT är det bättre kortet ? Vad är fel i det? Sedan är det upp till köparn om han anser pris skillnaden vara värt det!
Det där var ett slag under bältet ..Visst är jag Nvidia ägare och en (av få swecare?) som faktiskt kan försvara den kritik ni häver ur er.
Jag har tom. rekomenderat folk att köpa 800xl så var snäll å kalla mig inte fanboy för i såfall tror inte du vet vad det innebär! Jag håller mig till fakta och inte ..."Nvidia rules ATI sucks ass". Sedan att det uppstår meningsskillnader om olika saker ...är en annan femma!

Edit: Dessutom har jag aldrig kallat dig fanboy eller ens antytt det!

"Visst kan man generellt överklocka ett 6800GT mer än ett X800XL men överklockning är ingen garanti. Även med överklockning inräknat är X800XL ändå mer prisvärt tack vare sitt betydligt lägre pris."
--
Det är absolut ingen garanti men jag sitter med ett kort som är en bra bit över ultra extreme till priset av ett GT så för mig iaf så GT lätt mer prisvärt än ett XL. Jag skulle tippa att GT till 80% chans klockar iaf till ultra och mer än det.

Kyla tyst? NV silencer eller zalman vga kyl låter inte lika mycket på ett XL menar du ...eller varför inte zalmans passiva?

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Äh, allt är ju en prisfråga som sakt.
Köpa ett Gainward geforce6800GT GS för ca: 4400:- & kanske klarar att
fixa @ 445/1200 som stilpoäng i 10min som chamberlain

Hmm du får ju ett X850XT under den summan...

Klart att X800XL är mer lockande för 2830:-
om du nu inte ska ha SLI

Whiiiiiiii För ATI

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Visst sitter det molex på powercolor X800XL.
På mitt gör det då det.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Till PCI-E är X800XL ett bra val med tanke på den stora prisskillnaden, men 6800GT är det bättre kortet, förutom för de som spelar HL2 dygnet runt.

Mitt 6800GT (Leadtek, AGP) har varit uppe i 72 grader som mest, klockat till Ultra och efter flera timmars spelande. Om man kör "autodetect" på klockfrekvensen så brukar det hamna runt 412/1140, dvs en bit över Ultra-frekvens.

Båda korten är bra, men om du ändå köper ett SLI-moderkort så borde väl 6800GT vara det mest intressanta.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Äh, allt är ju en prisfråga som sakt.
Köpa ett Gainward geforce6800GT GS för ca: 4400:- & kanske klarar att
fixa @ 445/1200 som stilpoäng i 10min som chamberlain

Hmm du får ju ett X850XT under den summan...

Klart att X800XL är mer lockande för 2830:-
om du nu inte ska ha SLI

Whiiiiiiii För ATI

...
Visst är det som du säger, att man till största mån får det man betalar för!
Och klockning handlar till stor del om tur. Att mitt kort är ett gs spelar nog inte så stor roll det finns ju även Leadtec, msi osv. som klarar liknande klock med luft!
Har faktiskt inte testat 445/1200 i spel men har kört 430/1150 utan några som helst problem under en längre period.

CITAT AGV "förutom för de som spelar HL2 dygnet runt"
Source är väl det som är mest intressant där 6800 iaf hade en liten liten fördel för ett tag sedan ...vet dock inte hur det ser ut nu!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
GT är det bättre kortet ? Vad är fel i det? Sedan är det upp till köparn om han anser pris skillnaden vara värt det!
Det där var ett slag under bältet ..Visst är jag Nvidia ägare och en (av få swecare?) som faktiskt kan försvara den kritik ni häver ur er.
Jag har tom. rekomenderat folk att köpa 800xl så var snäll å kalla mig inte fanboy för i såfall tror inte du vet vad det innebär! Jag håller mig till fakta och inte ..."Nvidia rules ATI sucks ass". Sedan att det uppstår meningsskillnader om olika saker ...är en annan femma!

Edit: Dessutom har jag aldrig kallat dig fanboy eller ens antytt det!

Lär dig tyda ett ...

Du sa bl.a. "Alla ni med ATI gnäller över SLI, får se om ni gnäller lika mycket när AMR kommer." vilket antyder att du tycker vi med ATI-kort gnäller över SLI bara för att det är nVidias grej, att vi är fanboys med andra ord. Det menade jag att många av oss inte är och att det snarare är du som framstår som lite fanatisk när du säger att ett 6800GT är bättre än X800XL på alla sätt. Men som sagt så sa jag det med ett så du behöver inte hetsa upp dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Kyla tyst? NV silencer eller zalman vga kyl låter inte lika mycket på ett XL menar du ...eller varför inte zalmans passiva?

Jag sa att det var en liten grej. Dock en liten fördel till X800XL. Kyler man kortet med fläkt så klarar man sig med något lägre varvtal på fläkten. Kanske ännu viktigare är att ett kort som drar mer ström värmer upp luften i lådan mer än ett kort som drar mindre, om man inte har en lösning i stil med Arctic Cooling där varmluften dumpas utanför chassit.
Mer värme i chassit kan leda till mer ljud från div. temperaturkontrollerade fläktar, den i nätagget t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
CITAT AGV "förutom för de som spelar HL2 dygnet runt"

Source är väl det som är mest intressant där 6800 iaf hade en liten liten fördel för ett tag sedan ...vet dock inte hur det ser ut nu!

6800-korten är väl snabbare i CS:Source, och Ati snabbare i HL2.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Köper du ett HIS 800XL ICE-QII så vinner det lätt över ett 6800GT i och med överklockningsmöjligheterna... däremot skulle jag nog satsat på ett 6800GT om du inte kunde få tag på ett HIS 800XL (finns dock inne hos kylning.com).

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Lär dig tyda ett ...

Du sa "Alla ni med ATI gnäller över SLI, får se om ni gnäller lika mycket när AMR kommer." vilket antyder att du tycker vi med ATI-kort gnäller över SLI bara för att det är nVidias grej, att vi är fanboys med andra ord. Det menade jag att många av oss inte är och att det snarare är du som framstår som lite fanatisk när du säger att ett 6800GT är bättre än X800XL på alla sätt. Men som sagt så sa jag det med en så du behöver inte hetsa upp dig.

....
Jag hetsar inte upp mig alls;) Jag använde orden "ATI ägare" för hur man än vrider och vänder på det så är det det man själv valt är något man gärna förespråkar om man är nöjd. Du kan inte förneka att du är pro ATI likaså kan inte jag förneka att jag är pro Nvidia. Men varken du eller jag faller inom kategorin "Fanboy" då oavsett vad som gäller och hur fel det än är så är ens egna val det absolut bästa och det andra suger!

Jag sa att det var en liten grej. Dock en liten fördel till X800XL. Kyler man kortet med fläkt så klarar man sig med något lägre varvtal på fläkten. Kanske ännu viktigare är att ett kort som drar mer ström värmer upp luften i lådan mer än ett kort som drar mindre, om man inte har en lösning i stil med Arctic Cooling där varmluften dumpas utanför chassit.
Mer värme i chassit kan leda till mer ljud från div. temperaturkontrollerade fläktar, den i nätagget t.ex.

...
hehe ..du ..den lilla tempskillnaden där kanske är, är nog inget problem alls (speciellt inte med nv5)och den lilla extra strömkostnaden kanske blir 2:50 på året ..och det kan jag faktiskt leva med

Citat AGV :"6800-korten är väl snabbare i CS:Source, och Ati snabbare i HL2."
Japp sist jag kollade var det så iaf!

citat:
"Köper du ett HIS 800XL ICE-QII så vinner det lätt över ett 6800GT i och med överklockningsmöjligheterna... däremot skulle jag nog satsat på ett 6800GT om du inte kunde få tag på ett HIS 800XL (finns dock inne hos kylning.com)."
---
Och varför skulle det göra det ? motivering? sitter där en annan kärna? eller en molex? eller vad? Skulle inte tro det du! XL saknar molex vilket resulterar i att man knappt kan göra något på coren men minnena brukar man få upp iaf i 1100! Jag vet detta för att min bror äger ett XL!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED