» Svårt val inför TFT 19" skärm..

Permalänk
Medlem

» Svårt val inför TFT 19" skärm..

Kan inte riktigt välja mellan dessa 3.

Spela en hel del och kollar på film. Sitter framför burken rätt mycket och som jag försått
är TFT ergonomiskt bättre för ögon osv ;D Men vikken är värd att satsa mina pengar på?

» Samsung 913N 19" TFT Silver Analog 8ms
[ Länk ]

» Viewsonic VX912 19" TFT Black/Silver Analog&DVI 12ms
[ Länk ]

» Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms
[ Länk ]

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

Samsungen, då den är snyggast och billigast

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

läs här http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/index.html

Jag skulle lätt ha valt hyundai L90D+

Visa signatur

Dry follows Wet as Death follows Me

Permalänk
Medlem

kolla gärna också på sony's sdm-hs95p

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Samsungen, då den är snyggast och billigast

Jag skulle tagit vilken som av de andra men aldrig den som saknar DVI. Röstade på Hyundaien.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte ljustet från DVI

Vill därför ha en analog

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Själv gillar jag inte ljustet från DVI

Vill därför ha en analog

kan ju inte skada om man har valmöjlighet iallafall
dessutom kan du inte generalisera när det gäller dvi ingångar. Kvalitén på bilden beror ju på vad du har för grafikkort och bildskärm. Däremot kan man lugnt generalisera och påstå att en DVI ingång medger en möjlighet till bättre bild. Har man ingen så är det ju totalkört från början.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

men en fråga dock:
Blir de mycke sämre grafik om man -inte- spelar spelen
sedan i 1280x1024 som är rekommenderad upplösning?

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
tack för alla svar

men en fråga dock:

Det undrar jag med. Någon som vet?

Visa signatur

Dry follows Wet as Death follows Me

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för alla svar

men en fråga dock:

Att köra i något annat än native-upplösningen rekomenderas inte. Hur mycket sämre bild du får beror på skärmen (vissa skalar bättre än andra) och vilken upplösning du valt, och i viss mån på vad för applikation du kör. Spel brukar funka bättre än ordbehandling och grafikarbete t ex. "Mycket sämre" är en bedömningsfråga, men du kommer garanterat se en försämring, sen hur du upplever den är upp till dig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Samsung är väl relativt bra på skalning men det blir klart suddigare ändå jämfört med 1280x1024 men tycker inte det är något man tänker på direkt (jag har en Samsung 193P). På min skärm är det knappt någon skillnad mellan DVI och analog men DVI är nog aningen bättre.

Permalänk

Valde L90D+ för att den var snyggast och fick bra i test hos tomshardware...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för alla svar

men en fråga dock:

Testade HL2 och Kotor 2 i 1024*728 och bilden blir inte konstigare än om du kör en 21" crt och kör med annan upplösning än den som är rekommenderar.
Har en Hyndai L90D+ skärm.
Detta var en fråga jag själv undrade när jag skulle köpa min skärm, men bilden blir som sagt inte konstig, bara fulare grafik pga lägre upplösning.
Har du möjlighet ska du givetvis köra spelen i native dock...
Är för övrigt 100% nöjd med skärmen, kollar både film, hdtv rippade serier och spelar på den.

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10

Permalänk
Medlem

Samsung, en sån ska jag köpa i sommar tror jag.

Permalänk
Medlem

Det går oftast ganska bra att sänka upplösning ett "steg" DVS. till 1024 men sänker du det mer än så blir det antagligen fruktansvärt dålig bild.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Jag fick min viewsonic igår och den är fan klockren ångrar inte att jag gick över till TFT.

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att vx912'an lugnt är värd pengarna. Klockren på alla sätt (design, skärpa, färg, ljus, ingen ghostning osv osv). Har bara kört med DVI än så länge, men hade heller inte tänkt testa d-sub.