Hur många Watt bör en lödkolv vara på?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många Watt bör en lödkolv vara på?

Hej!

Vilken lödkolv på Clasohlson rekommenderar ni att jag köper?
Jag ska löda kablar med den.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon av dessa hade jag nog tagit om du inte skall ha en station
30-7740, 30-7741, 30-7742
Mittenmodelen är nog den du skall ha om det bara är kablar du skall löda, men om du har pengar så köp den stora, eftersom den har mycket högre effekt och stabilare temp. Är det grova kablar (mer än 1.5mm^2) du skall löda så räcker nog inte de två små till om det skall vara någorlunda enkelt att löda.

Skall du ha en station är 32-776 riktigt bra. (Har den själv)

Lycka till

Edit: Inte först här inte...

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

Själv har jag den som är på 50W och den är väldigt bra, går även att justera värmen mellan 200-450*C.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Biltema blir det nog. Vilken lödpenna är bäst där?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Jag har en 30 och en 45 w och jag använder bara 45 w till allt nu mera. Det går mycket snabbare att löda och det blir bättre.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

Bara jag som är fattig och har den billigaste lödpennan

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk
Medlem

Jag har en typ 30 år gammal lödkolv på 18W som min pappa hade när han var liten och lödde saker.
Lite rostig spets(men den går ju att byta eller slipa lite) men annars funkar den hel ok.
Iofs är jag ju en nybörjarlödare och har inte testat några andra, men jag får ett ok resultat när jag löder tycker jag.

Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Hedersmedlem

Hur löder man?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm

Över 25W tycker jag, har en sådan och den håller inte värmen sådär jättebra, en stunden går det perfekt, andra tar det rätt länge (4-7sek eller längre) till o få den varm.
Iofs kör jag med en rätt smal spets men iaf..

Permalänk

jag kör med en 20w ERSA från classe funkar skitbra...blir lagom varm..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hur löder man?

Det svider lite i ögonen när man läser meddelanden som detta, men det är visserligen bra att du frågar och lär dig!

Hoppas vi får se lite trevliga resultat av dina projekt senare =).

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Kör med en 6W. Fungerar finfint.

Permalänk
Medlem

Ifall det är okej att låna tråden lite: Vad ska man ha för att löda ytmonterat och går på en budget?

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Fanns en bra liten kurs här på Swec förut, men hittar den inte.

Annars:
http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hur löder man?

Beror på vad du ska löda.
Ska du t.ex. hårdlöda ihop två metallstycken blir det bara att ta fram stora bjässekolven, dra på flussmedel/lödpasta och dra den fram och tillbaka tills plåten blivit sjukt varmt, dra sen på lite tenn som smälter och dra kolven fram o tillbaka tills tennet sugits in i skarven så att säga.
Ska du löda elektroniska saker brukar det bara vara att värma upp komponenten tills tennet smälter av att vidröra den.
Dock brukar jag vara för nojig att bränna prylarna för att göra så så jag brukar bara smälta tennet mot pennan och rinna av på komponenten. Vilket iofs blir omöjligt om man inte värmt upp den först...
Det krävs bara en del övning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Kör med en 6W. Fungerar finfint.

fungerar fint, har en 12V 6W och lödde min PS2 med den... fungerade skit bra tills jag fick skackningar i häderna på grund av lågblodsocker

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Måste också tillägga att jag har en själv på 30W.

*EDIT: Men om jag tex ska löda fast en 5V lysdiod på ett kretskort så smäter jag bara själva benet? Och 'fäster' den sedan som Degerfors_power beskrev fint? Så jag behöver inget extra crap, bara själva lödkolven? Inga matrial som 'löst' tenn eller så.

Permalänk
Medlem

undrar om jag missförstår dig rätt zightx men, benet smälter INTE, du måste ha lödten.. köp lödten som har kanaler med flussmedel i..

Själv har jag en lödstation. köppt på jula, ingen aning va den kosta.

48W (150 - 480 C)

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
undrar om jag missförstår dig rätt zightx men, benet smälter INTE, du måste ha lödten.. köp lödten som har kanaler med flussmedel i..

Själv har jag en lödstation. köppt på jula, ingen aning va den kosta.

48W (150 - 480 C)

Haha, du förstog mig rätt. Tänkte väl... Jag är 'lite' nybörjare på löda, jag har aldrig gjort det.

Permalänk
Medlem

det är ingen fara

vet hur de va när jag började..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
det är ingen fara

vet hur de va när jag började..

Men jag ska fråga fader min om vi har något lödtenn hemma, annars får jag köpa det. Finns det att handla på diverse mackar?

Annars får det bli biltema eller Classe.

Permalänk
Medlem

kolla me farsan,

annars så kan jag tipsa om en liten tub med lödten, med en liten gul prop på ovansidan..

finns på classe iallfall..

Edit:

den andra från vänster..
46kr, inte så jäkla mycket..

hehe, men kolla hos tvreparatörn, jag köppte en sån som är längst till vänster på bilden av tvreparatörn här i stan för en femtiolapp..

men jag tvivlar på att det är någon skilnad på någon av dem..

dock så tror jag att det är bra med flussmedel i lödtenet.. annars så är de svårt att få de att fästa riktigt

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är lödvatten? Saltsyra ska det väl vara?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Man måste väl inte använda lödvatten/salsyra eller något annat flytande?

Permalänk
Medlem

Nej det måste man inte. Bara det inte finns fett eller så på kontakten so ska lödas så är det lugnt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

precis, lödvatten tar bort fett osv.

inte helt nödvändigt om du är försiktig..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
precis, lödvatten tar bort fett osv.

inte helt nödvändigt om du är försiktig..

Så syran använder man bara för att rengöra det man ska löda?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

I princip, ja. Det rengör så lödtennet enkelt rinner ut och får bra kontakt Det fins även i form av en "pasta" som har ungefär samma konsistens som hårvax.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
I princip, ja. Det rengör så lödtennet enkelt rinner ut och får bra kontakt Det fins även i form av en "pasta" som har ungefär samma konsistens som hårvax.

Kan man löda på den där pastan?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan