Ännu en LCD-tråd (Den funkar, dock med lite trubbel)

Permalänk

Ännu en LCD-tråd (Den funkar, dock med lite trubbel)

Jag fick ihop min lcd ganska smärtfritt, med lödning och allt. Fick den att fungera och allt. MEN, bara sålänge ingenting scrollar.

Programmet jag använder är LCDSmartie, och sätter jag noscroll på alla raderna så funkar det finfint. Så fort det scrollar så blir hela displayen knas och slänger ut tecken överallt så ingenting stämmer. Bara vissa delar scrollar och det är också bara knastecken.

En sak till som jag tycker är konstigt är att hela "centrum" på displayen ibland förskjuts en kolumn, t.ex om jag startar om datorn. Har någon av er nån idé om vad som kan krångla?

Permalänk

Vad är det för LCD? Var är de köpt osv.

Tror de krånglar med någon av dina datasladdar.. alltså D1, D2 osv

Kolla upp dessa noga så kanske du ser felet.

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk

Det är en vanlig 2x20 från fractronics. HD44780 eller vad nu chippet heter. Och ptja, jag har kollat lödningarna så gott jag kunnat, men jag skall ta mig en kik till!

Permalänk

Om du har en multimeter kan du alltid ställa in på ohm och kolla var det finns kontakt..

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk
Medlem

Re: Ännu en LCD-tråd (Den funkar, dock med lite trubbel)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av codeprophet

En sak till som jag tycker är konstigt är att hela "centrum" på displayen ibland förskjuts en kolumn, t.ex om jag startar om datorn. Har någon av er nån idé om vad som kan krångla?

Detta problemet får jag om jag kopplar in lpt-kontakten före lcd'n får spänning.
Testa att dra ur kontakten sätta på spänningen och sen sätta i sladden.

Permalänk

kolla hur din paralellport är inställd i bios. brukar ofta finnas flera lägen (EPP, ECP, Bi-directional) de flesta datorerna är inställda på Bi-directional tror jag, och då blir det sådana här problem. Ställ om till ECP eller EPP (prova vilken som funkar bäst) så kanske det löser sig

Visa signatur

något