Permalänk

Quicksilver + Micro ATX?

Dum som man är så började man fundera (och det ska man inte göra för det är totalt livsfarligt och vådligt både för den mentala hälsan och plånboken) såhär på nattkvisten.

Vad tror ni om att köpa ett beggat Powermac Quicksilver Chassi och möblera om lite och trycka in PC-delar (antagligen MicroATX), eller är jag bara sjuk i huvudet (igen)?

Jag menar, de är ju så vackra:

Jag har antagligen frisknat till imorgon bitti och valt att strunta i det, men det är ju endå väldigt frestande.

Permalänk
Medlem

du skulle ju allt då ett jävligt najsigt chassi

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Har du hittat ett chassi billigt? Annars brukar de kosta skjortan.

Permalänk
Medlem

Kolla den här länken
http://www.slcentral.com/articles/01/8/g4pc/
har också funderat på att göra det.. vackra lådor helt klart..

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 2039Mhz, ABIT AT7-MAX2, 512MB RAM, Asus Radeon 9600SE, 2st Phillips 17" CRT, Asetek Waterchill.

Permalänk
Avstängd

hur ska du få bort mac-loggan så det ser snyggt ut då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
hur ska du få bort mac-loggan så det ser snyggt ut då?

Som i Rammstein - Keine Lust kanske? Tejpa ett kors med eltejp.
Lite ghetto. Såg dock snyggt ut i videon.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på detta chassit är ju jätte nice och köper du en äldre powermac i quicksilver lådan på ebay så kostar dom inte så mycket plus att jag har sett nån lös där också.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Avstängd

tror det blir svårt iaf att få bort loggan snyggt.. men lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skall man ta bort loggan?
Den är ju snygg!

Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Avstängd

datorer har oxo kännslor.... tror att en PC skulle känna sig rätt förolämpad att ha en apple logga på sig... ush och fy...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

datorer har oxo kännslor.... tror att en PC skulle känna sig rätt förolämpad att ha en apple logga på sig... ush och fy...

lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain

Det är macen som ska känna sig förolämpad. Jag skulle då inte vilja ha ett grishjärta.

Permalänk

Där satt den ;);)

Permalänk
Avstängd

det är som att stoppa en ferrarimotor i en skoda-chassi.. nej tack...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har testat, atx agget går i rakt av, tyvärr äre inte lika lätt sen så moderkortet sitter på luckan, visst det är inget problem att modda dit, problemet är när man stänger lådan så tar ramminnet eller andra komponenter (beroende på moderkort) i dvd spelaren elelr vad för optisk enhet man nu har. har man "tur" så äre bara kondignar osm tar i som man kan löda loss o böjja ner :D:D men rakt i passar inget vad jag vet utan modd.

nu så här i efterhand anser ja att det är/va hädelse :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Kommer nog inte testa eftersom det kommer att ta alldels för mycket tid, men tanken är ju som sagt rätt frestande. Fast jag hade nog valt ett MirrorDrive-chassi vid närmare eftertanke i så fall, ännu snyggare:

Kollade iaf efter QuickSilver- och MirrorDrive-chassin på ebay och hittade en del (5-6 stycken) tomma chassin för ganska vettiga priser (typ $65).

Dom som tycker ämnet var intressant kan ju kolla in länkarna nedan som innehåller bilder på exakt sånna moddar.

http://www.squidly.com/php-cgi/quicksilver (QuickSilver)
http://www.geocities.com/stryker_sys/ (MirrorDrive)

Skulle jag gjort en sån mod så skulle jag nog först kolla om det skulle gå att köra m-ATX-kortet på den powermac-PSU som ska sitta i. Kablarna måste antagligen klippas och lödas om men det är ju rätt lugnt, är mer nyfiken om strömstyrkorna/spänningarna är de rätta. Hittade den här bilden på ett sånt PSU på nätet:

Det verkar som om det borde funka, men jag har ganska dålig koll så jag kan ha fel. Powermac PSU:n borde ju vara att föredra iaf eftersom den passar exakt, med strömkabeln och allt.

Ett m-ATX-kort ska tydligen passa rätt ok endå (dom är ju rätt små, 24x24cm), så att man kanske kan använda uttagen/plåtarna för pci-korten på baksidan också om man har lite tur (det hade ju varit att föredra). Uttagen för portarna på moderkortet får man ju givetvis modda chassit lite för att få att fungera, jag hade nog nöjt mig med att täcka över hela den plåten i bak och bara dra ut någon usb-kabel och koppla till en usb-hub istället (smidigast så).

Något annat som verkar lite "puligt"är den stora plastbiten på insidan av luckan som används till låsfunktionen, den måste nog moddas lite så att man kan få fast distanserna till moderkortet i plåten.

Det skulle som sagt vara kul att prova, får se sen i slutet av sommaren om jag skulle känna mig lite extra rastlös, och ha lite extra pengar över, inte så stor chans iofs.

Permalänk
Medlem

skulle va kul att testa att pilla i en PC i ett sånt chassi, dom är ju så snygga

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower