Tv-korts problem - Får endast svartvit bild från s-vhs

Permalänk

Tv-korts problem - Får endast svartvit bild från s-vhs

Har ett WinFast TV2000 XP Expert. TV-bilden är ok, men om jag ska föra över från DVD eller VHS då får jag endast svartvit bild.

Någon som har en aning om varför? Kan den det vara kabeln? Har ej testat komposit...

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk

Har samma problem, provade med annan video men samma resultat.
Felet finns troligen i videon eller mellan videon och kortet, tar man in en antennsignal på kortet så får man normala färgbilder.

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk

Intressant att du har samma fel...
Jag får också bra TV-bild.

Har du testat både s-vhs och komposit? Testat annan kabel? Jag har icke gjort detta.

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk

Har provat skart -> s-video adapter + s-videokabel och skartkontakt + kabel med s-videokontakt utan positivt resultat.
Har inte jobbat så hårt på en lösning då mina filmer på videoband är i svartvitt.
Ta en titt i hemmabioforumena, kan finnas en ledtråd där.

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk
Medlem

men men men... ni kan ju inte köra s-video från en VHS!!! den levererar ju bara komposit (det är därför det finns S-VHS apparater som kan leverera s-video så man kan få lite bättre bild!!!!). Och DVD:n är antagligen inställd på RGB vilket innebär att den inte ger s-video ut ur scarten...

Detta måste vara den enskilt mest ställda frågan när det gäller s-video- överföring...

Permalänk

Hahahahaha vilken inkompetens, det är ju underbart. Måste kolla detta sedan. Tackar i förväg för detta Dr. Sic!

Surt bara att den kabeln jag köpte bara var för s-vhs. Det finns ingen omkoppling-till-komposit kur?

Visa signatur

Permalänk

Man lär så länge man lever...hehe Dr.SiC, finns det någon genväg från skart till s-video så man får färg på bilden eller är det att kasta sin gamla video i återvinningscontainern och köpa en s-vhs?

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk

Nja alltså om jag fattar den gode doktorn rätt så måste du köra komposit från din video. Bortsett från out och in-skyltarna på denna bild så är det den gule rackaren som kommer att lösa problemet: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/322401w2.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Komposit från videon och om det går så kan man ställa om DVD:n att mata ut s-video om man inte har en särskild utgång för det. Då får man ju iof två kablar vilket kanske inte är så kul...
Bäst är naturligtvis RGB, men det finns ingen video som fixar det och man måste även ha ett extrakort i datorn för att få ihop det.

Vill ni digitalisera era gamla videoband eller? vad är vitsen att köra DVD:n till datorn?

Permalänk

1. Japp, allting finns inte på DVD ännu. Plus att på detta sätt stoppar man förslitningen av kassetten.
2. Finns ingen vits. Jag testade enbart det för att se om det blev färg då jag inte fick färg från videon.

Ska testa i helgen! Var och köpte nya kablar på Charles Ohlson förut.

Visa signatur

Permalänk

Kör nu med komposit in i kortet coh tittar på bilden med Dscaler 4.18.
Blir ganska hyffsad bild.

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk

Blir det bättre bild med dscaler än med winfast?

Visa signatur

Permalänk

Ja man får en jämnare bild och du kan behandla och filtrera bilden.
Dock är det lite lurigare att ställa in TV kanaler, man måste göra det manuellt. Tips, skriv ned vilka frekvenser på de kanaler du tittar på.
Titta närmare på denna länk: http://www.dscaler.org/
Förklarar en hel del.

Visa signatur

Mr Hardy42