Permalänk

Thunder and lightning

Jag var på "jobbet" ca 1-2 mil hemifrån och hörde att det åskade.. Det värsta var att jag inte dragit ut dator m.m. Jag gör alltid det om jag tror det skall bli åskväder då det ALLTID pajar något hemma när det åskar.

I alla fall, när jag kom hem testar jag att starta datorn.. phew, den funkar. Skärmen däremot hade kolat vippen, en skitskärm, fick gratis så strunt samma.. Nu till det verkliga problemet :

Både Modem / Router (D-link) blinkade och verkade fungera.. Routern indikerade att den var inkopplad till dator. Datorn däremot sa att "en nätverkskabel är ej ansluten". Hmm.. nätverkskortet kanske? (omöjligt men jag måste testa) Så jag testa med en annan dator, samma sak där. Bytte nätverkskabel (vem vet?) utan resultat

Vet inte vad jag vill ha ut av den här tråden.. kanske något förslag vad som kan vara fel.. nåt jag missat? Visst, det är garanti kvar på grejerna så det blir la till att skicka in antar jag..

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem

Osis du.
Brukar inte åska hos oss, och när det gör det händer det aldrig något. Tror inte att jag någon gång i hela mitt liv har varit med om att åskan har varit ovanför oss. Den har alltid varit långt bort, några kilometer typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paradoxy
Osis du.
Brukar inte åska hos oss, och när det gör det händer det aldrig något. Tror inte att jag någon gång i hela mitt liv har varit med om att åskan har varit ovanför oss. Den har alltid varit långt bort, några kilometer typ.

Jo, måste vara känsligt just där jag bor... grejen är att jag blivit av med totalt 2 skärmar. Känns lite småsurt... Får köpa överspänningskydd i framtiden, ibland händer det att man knappt hör åskan och när man väl gör det är det försent... Minsta lilla spänningshopp slår ut saker, men datorn har alltid klarat sig och tur e la det, annars skulle det bli en dyr historia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad har hindrat dig från att köpa en sådan här?!?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308811&cks=PRL

Permalänk

Lathet?

Får investera i en sådan.. den var ju inte fasligt dyr heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sånt suger. Har själv blivit av med ett gammalt 56-modem på det sättet, och datorn var sig aldrig mera lik En 200MHzare, som efter det ibland ville boota upp i 150MHz, hehe.

Visa signatur
Permalänk

Hehe, blir riktigt konstiga fel om åskan slagit ut något.. Konstiga "halv-fel" man inte trodde var möjliga. Man tycker att när det gäller elektronik så antigen funkar det eller så funkar det inte.. (utbränd, ej utbränd) men icket..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan du glömma gaantin om det är åska.

Garanti täcker bara matrial eller tillverkningsfel och åskan ingick tyvärr inte i produkten vid leverans. Klart att du kan testa men säger de nej så är det bara att gilla läget.

Åskskydd är bra i rätt storlek, tex de som elbolagen har på sina transformatorer. De tål en direktträff. De små som säljs till privatpersoner kan klara en träff på lite avstånd men en rejäl närträff har de inte en suck mot.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Tyvärr så kan du glömma gaantin om det är åska.

Garanti täcker bara matrial eller tillverkningsfel och åskan ingick tyvärr inte i produkten vid leverans. Klart att du kan testa men säger de nej så är det bara att gilla läget.

Åskskydd är bra i rätt storlek, tex de som elbolagen har på sina transformatorer. De tål en direktträff. De små som säljs till privatpersoner kan klara en träff på lite avstånd men en rejäl närträff har de inte en suck mot.

Jo, jag misstänkte att garantin inte täckte åskväder.. Inköpstället tog inte emot grejerna utan hänvisade mig till D-link support, ska ringa dit och spela allan och hoppas de tar emot grejerna och byter ut skiten.. Man märker ju inte att grejerna INTE funkar eftersom det fortfarande blinkar och har sig..

Apropå åskskydd, finns det verkligen såna som tål en direktträff? Du kanske inte menade ordagrant 'direkt' men jag kom ihåg min jobbtid på Va-verket som hade problem med sina pumpstationer och åska.. De satt riktigt feta spolar där, stora som fan men det räckte inte, stationerna blev ändå utslagna vid ett åskväder som var rätt över. Vad tror du om skyddet någon nämde längre upp i tråden? något att ha? Jag kommer att ha som vana att dra ut ALLT innan jag lämnar huset från månaderna april-september från nu, men vill ändå ha lite säkerhet.

[EDIT] Fixat! en gång för länge sedan gick jag el-programmet, så den lilla elektrikern jag trodde var försvunnen vaknade till liv och fixa biffen.. Dock fungerar bara 2 portar i routern men "that's good enough for goverment work"

Visa signatur