Permalänk

Hur snabbt är Internet?

Ja, hur snabbt är Internet egentligen?

Internet är ju överföringar av signaler fram och tillbaka. Signaler kan skickas på olika sätt oavsett om det är ettor och nollor eller inte. Eller om det är rena radio eller sattelit signaler. De överförs ofta som signalströmmar eller optiskt genom t.ex. en koppar ledare och/eller fiber kabel. Men i båda fallen färdas signalen med ljusets hastighet?! I teorin skulle man kunna ta emot en film från Saturn på mindre än 1 sekund, om den är kanske 1 bit stor! Det skulle bli en extremt liten film men jag vill bara markera det att själva hastigheten på överföringen är väldigt stor om den färdas med ljusets hastighet.

Jag anser att bit/s är egentligen orelevant att börja prata om när man menar hastighet. bit/s är ju ingen hastighet, det är mängden data, i det här fallet Byte eller bit per tidsenhet (s). Det är därför som man kan ladda ner en JPG bild på mindre än 1 sekund. Jag skulle hellre vilja kalla bit/s för frekvens. En sekund är ju trots allt en period (1Hz).

En kompis till mig påstår att han har laddat ner en film på 695288KB på två dygn (48h), själv har han 10Mbit/s fiber från BBB som jag. Men det kan väl inte stämma? Jag vet dock inte om han har laddat den i sträck, eller i omgångar. Överföringshastigheten som det heter lite fantasifullt, har varit 5-8 KB/s enligt honom. (är inte säker på om det var Byte/s eller bit/s men antar att det är det sistanämnda)

695288KB
5Kb/s = 5000 bit/s
1B = 8 bit
≈695000B x 8 = 5560000 bit
5560000 bit / (5000bit/s) = 1112s
1112/60 ≈ 18,5 min

Enligt mina beräkningar så borde det inte ha tagit mer än 19 minuter att ladda ner filmen. Kan det stämma? Eller är det jag som har räknat fel? =/

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Du blandar ihop en massa begrepp:

En sekund är en tidsperiod. 1Hz är en frekvens, som innebär 1 cykel/sekund.
Hur snabbt färdas signaler i kablar? Tja, i kopparkablar kan det röra sig om i storleksordningen 0.6-0.7c (i vissa fall ännu snabbare, uppåt 0.9c). I fibrer bör det väl vara c delat med brytningsindex för materialet i fibern.

Bits/sekund är heller inget mått på mängden data. Multiplicera med en tidsperiod så får du dock datamängd. Bps är ett relevant mått på "överföringshastighet", som dock inte har något att göra med signalhastighet.

Räkneexemplet är också fel. Stort B = byte. Litet b = bit. 5KB är alltså 1024x5 bytes/sekund = 1024x5x8 bits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du blandar ihop en massa begrepp:

En sekund är en tidsperiod. 1Hz är en frekvens, som innebär 1 cykel/sekund.
Hur snabbt färdas signaler i kablar? Tja, i kopparkablar kan det röra sig om i storleksordningen 0.6-0.7c (i vissa fall ännu snabbare, uppåt 0.9c). I fibrer bör det väl vara c delat med brytningsindex för materialet i fibern.

Bits/sekund är heller inget mått på mängden data. Multiplicera med en tidsperiod så får du dock datamängd. Bps är ett relevant mått på "överföringshastighet", som dock inte har något att göra med signalhastighet.

Räkneexemplet är också fel. Stort B = byte. Litet b = bit. 5KB är alltså 1024x5 bytes/sekund = 1024x5x8 bits.

Okej, snille! Hur lång tid tar det att överföra 695 288KB data med en "överföringshastighet" på 5Kb/s?

Och ja jag vet att stort B är Byte och litet bit, det var precis vad jag skrev. Men vissa program visar det ändå som KB/s så man kan ju undra vad man menar då, typiska program är IE och de olika dc programen. Och ja, jag vet vad tid är. 1 s är en tidsenhet, eftersom det är tiden man mäter med den. Det är en av grundenheterna i SI-systemet. Det borde väl du veta?! ^^

Har du hört talas om självmordsfrekvensen? Säger du då nej nej nej, det är cykler/sekund eller dödsoffer/år?

"Bits/sekund är heller inget mått på mängden data." - Nej, det var det jag sa. Och det stavas dessutom inte med stor B!!! Du sa det själv alldeles nyss! "Multiplicera med en tidsperiod så får du dock datamängd." Precis! Men vad gör man när man inte vet tiden??? Det var tiden jag sökte, jag försökte inte sätta min egen tid för hur lång tid tar.

Alltså jag har en kännsla av att du bara försöker läxa upp mig lite!? Fast att du itne vet mycket bättre själv, Einstein!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

som en käftsmäll..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

24h är dessutom 1 dygn ... :/

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
24h är dessutom 1 dygn ... :/

Ja?...:rolleyes:

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Okej, snille! Hur lång tid tar det att överföra 695 288KB data med en "överföringshastighet" på 5Kb/s?

309 timmar...

EDIT: eh, timmar, inte dygn...

Permalänk

ElectroGeeza:

Dagens räkneövning på sweclockers!

Vi kan räkna med både 5Kb/s och 5KB/s. Frågan är alltså hur lång tid det tar att ladda ned 695 288KB med nämnda hastigheter.

Fall 1 (5Kb/s): 695288KBx8 = 5562304Kb. Dividera med 5, vilket ger ca 1112461 sekunder = 309 timmar = 12.9 dagar.

Fall 2 (5KB/s): 695288/5 = 139058 sekunder = ca 39 timmar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

ElectroGeeza:

Vi kan räkna med både 5Kb/s och 5KB/s. Frågan är alltså hur lång tid det tar att ladda ned 695 288KB med nämnda hastigheter.

Fall 1 (5Kb/s): 695288KBx8 = 5562304Kb. Dividera med 5, vilket ger ca 1112461 sekunder = 309 timmar = 12.9 dagar.

Försöker du vara lustig nu?

Kan du förklara då hur det kan ha tagit bara två dygn för honom att ladda ner?

Fall 2 (5KB/s): 695288/5 = 139057.6 sekunder. Multiplicerat med 8, vilket ger 1112460.8/3600 = 309.0168888 timmar! Vilket är ungefär detsamma som i fall 1, fast lite mer exakt. Varför spelar du smart när du inte är det? Jag vill inte ha dina dryga svar. Du vet ju inte ens vad frekvens är.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jaha, du vill att jag ska förklara, men du vill inte ha dryga svar... Bra att veta...

För att ta det på ett annat sätt: Enhetsanalys! Vi har alltså en datamängd, i enheten KB. Denna dividerar vi med en hastighet i enheten KB/s. KB/KB/s = s, vi får alltså ut en tid. Denna multiplicerar du sedan med 8 (jag förmodar att du menar bitar). Du får således ut en siffra med den intressanta enheten "bytesekund", bs (vilken slump, eh? ;). Jag hoppas att detta ger en indikering om varför ditt svar blir felaktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte konstigt att din uträkning är helt åt skogen när du börjar räkna med ~690MB och sedan byter ut det till 695000 byte

På vilket sätt var han lustig, förresten?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja?...:rolleyes:

ja du skrev 2 dygn och 24timmar ursprungligen ...

Citat:

ElectroGeeza:

du räknar alltså med att det är en ren data ström på 5 KB resp 5Kb , men om filen är så stor så kommer det ta längre tid efter som du måste lägga till overheard

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Ja, det blir naturligtvis mer data i praktiken

Någon annan får gärna göra en korrekt uppskattning av vad det blir med overhead för tcp/ip

Permalänk

ElectroGeeza, försök ta till dig vad Razor skriver istället för att bli förnärmad.
Han skriver vettigt.

puss å kram

Permalänk
Medlem

Re: Hur snabbt är Internet?

Citat:

695288KB
5Kb/s = 5000 bit/s
1B = 8 bit
≈695000B x 8 = 5560000 bit
5560000 bit / (5000bit/s) = 1112s
1112/60 ≈ 18,5 min

Enligt mina beräkningar så borde det inte ha tagit mer än 19 minuter att ladda ner filmen. Kan det stämma? Eller är det jag som har räknat fel? =/

Jag antar att filmen var på 695288 kilobytes, alltså 711974912 bytes, med andra siffror 5695799296 bit.

5695799296 bit / (5000 bit/s) = 1139159 sekunder = 316 timmar

Men nu menar din kompis MYCKET troligen BYTE per sekund.

Så då blir det 695288 kB / (5 kB/sek) = 38 timmar

Men du har faktiskt rätt i en sak, han borde kunnat ladda hem den mycket snabbare, under 20 minuter ifall han hade utnyttjat sin uppkopplings kapacitet mer.

Förövrigt, har du något emot km/timmen också? Och jag förstår fortfarande inte vad du vill mäta överföringshastigheter i, du snackade om frekvens men sen använde du själv de vanliga "mängden data per sekund" som funkar hur bra som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Inte konstigt att din uträkning är helt åt skogen när du börjar räkna med ~690MB och sedan byter ut det till 695000 byte

På vilket sätt var han lustig, förresten?

Nämen va härligt, äntligen någon som är lite uppmärksam! 695288KB är inte 695288B, det är 695288 x 10^3 eller 695000 x 10^3 som jag avrundade det till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte

ja du skrev 2 dygn och 24timmar ursprungligen ...

du räknar alltså med att det är en ren data ström på 5 KB resp 5Kb , men om filen är så stor så kommer det ta längre tid efter som du måste lägga till overheard

Ursprungligen ja! Vilket måste betyda vadå?
EDIT: Ok, jag ser att du inte fattar, så jag säger svaret. Svaret är:Det måste betyda att jag har råkat skriva fel och rättat till det! Menar du att det alldrig har hänt dig att du tänkt en sak och sagt/skrivit nåt annat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busmissen
ElectroGeeza, försök ta till dig vad Razor skriver istället för att bli förnärmad.
Han skriver vettigt.

puss å kram

Han vet inte själv vad han pratar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetoX

Jag antar att filmen var på 695288 kilobytes, alltså 711974912 bytes, med andra siffror 5695799296 bit.

5695799296 bit / (5000 bit/s) = 1139159 sekunder = 316 timmar

Men nu menar din kompis MYCKET troligen BYTE per sekund.

Så då blir det 695288 kB / (5 kB/sek) = 38 timmar

Men du har faktiskt rätt i en sak, han borde kunnat ladda hem den mycket snabbare, under 20 minuter ifall han hade utnyttjat sin uppkopplings kapacitet mer.

Förövrigt, har du något emot km/timmen också? Och jag förstår fortfarande inte vad du vill mäta överföringshastigheter i, du snackade om frekvens men sen använde du själv de vanliga "mängden data per sekund" som funkar hur bra som helst.

Det ena var datamängden, det andra var signaler som jag pratade om. Se det såhär 1 bit överförs lika fort som 8st 1 bit (8x1) om de överförs parallelt, vi brukar kalla det bandbredd. Och i och med att vi har "bredare överföring" kommer antalet MB/s, Mb/s or what ever, att stiga. Men det behöver inte betyda att 1 bit överförs snabbare. Antalet MB/s stiger för att flera 1 bit överförs samtidigt/parallellt.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Du, razorswe gör en mycket ordentlig och bra uträkning och verkar veta precis vad han talar om...

Du däremot verkar vara helt ute och cyklar, om du nu inte vet vad du pratar om kanske du ska lyssna på vad dom som faktiskt vet vad dom pratar om har att säga, du kanske kan lära dig något, det är ganska trevligt ska du se...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du, razorswe gör en mycket ordentlig och bra uträkning och verkar veta precis vad han talar om...

Du däremot verkar vara helt ute och cyklar, om du nu inte vet vad du pratar om kanske du ska lyssna på vad dom som faktiskt vet vad dom pratar om har att säga, du kanske kan lära dig något, det är ganska trevligt ska du se...

Du har inte läst vad han skrev antar jag. Jag säger inte att han är dum, men han grumlar på det väsentliga, vilket jag redan känner till och så gör han bort sig också där.

Det första han skriver till mig är:
"Du blandar ihop en massa begrepp..." vidare så skriver han "En sekund är en tidsperiod." Vilket följaktligen måste betyda att det inte är en tidsenhet så som jag kallade det för, vilket det är. En sekund är en enhet (1 s) och eftersom det är tid man mäter så säger man tidsenhet. Det är en av sju grundenheterna i SI systemet. Man skulle lika gärna kunna säga voltenhet och amperenhet kilogramenhet osv. Sen säger han "1Hz är en frekvens, som innebär 1 cykel/sekund." Vilket det inte är om vi ska vara riktigt noga nu. 1Hz är enheten FÖR frekvens. f däremot är frekvensen kan man säga. Det är storhetsbeteckningen för frekvens. Jag tror snarare att det är han som blandar ihop enhet och storhet. En storhet är en företelse eller egenskap som kan mätas eller beräknas. En enhet däremot är enheten man mäter det i. Plus att det inte är alltid man menar cykel/sekund när man pratar frekvens. De finns t.ex. nåt som heter självmordsfrekvens. Hur ska man tolka det som? cykel/sekund? Nej, det är inte cykel, utan dödsfall. Och det är inte sekunder utan år. Så frekvens talar om egentligen hur ofta något händer. Därav även ordet frekvent.

Jag gjorde bort mig när jag gjorde om 695288KB till 695000B (avrundat) vilket det inte är, eftersom det är 695000 x 10^3 eller 695288 x 10^3 om man inte vill avrundar. Bara en har varit uppmärksam och sett det, och det var Thomas.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ena var datamängden, det andra var signaler som jag pratade om. Se det såhär 1 bit överförs lika fort som 8st 1 bit (8x1) om de överförs parallelt, vi brukar kalla det bandbredd. Och i och med att vi har "bredare överföring" kommer antalet MB/s, Mb/s or what ever, att stiga. Men det behöver inte betyda att 1 bit överförs snabbare. Antalet MB/s stiger för att flera 1 bit överförs samtidigt/parallellt.

Men vad är problemet med detta då? Man mäter hur många bytes som överförts under en tid, precis som du sa.

Permalänk

Ett litet tips, ElectroGeeza:

1 s är ingen enhet. Sekund är en enhet. 1 s är en tidsperiod.
1 Hz är ingen enhet. Hertz är en enhet. 1 Hz är en frekvens.

Du blandar fortfarande ihop begrepp.

Permalänk
Citat:

Ett litet tips, ElectroGeeza:

1 s är ingen enhet. Sekund är en enhet. 1 s är en tidsperiod.
1 Hz är ingen enhet. Hertz är en enhet. 1 Hz är en frekvens.

Du blandar fortfarande ihop begrepp.

Jag vill inte leka beserwiser men enheter ska egentligen skrivas med 1 Hz, 1 s, 1kg osv enligt SI systemet. Men i dagligt tal brukar man utelämna ettan eftersom 5 Hz multiplicerat med 1 blir 5 Hz!

Och det var inget tips, Loozor!!! Och det vet du!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Electrogeeza, tycker du verkar vara dryg. Oförskämd mot Razor när han försöker hjälpa, och jag tycker det han skriver verkar vara ganska vettigt.
Istället för att vara så oförskämd kanske du skulle ta o vara lite trevligare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sweclockers.com blivit (har varit en tid nu) en stor sandlåda.....
ElectroGeeza: Du har fått svaret på din fråga nu så släpp det..
Razor-SWE: Du gav honom svaret.. men han vill inte ta det tills sig... släpp det..

//Magnus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag vill inte leka beserwiser men enheter ska egentligen skrivas med 1 Hz, 1 s, 1kg osv enligt SI systemet. Men i dagligt tal brukar man utelämna ettan eftersom 5 Hz multiplicerat med 1 blir 5 Hz!

Och det var inget tips, Loozor!!! Och det vet du!

suck ... blanda inte in storhet med enhet ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Tråkigt att sweclockers.com blivit (har varit en tid nu) en stor sandlåda.....
ElectroGeeza: Du har fått svaret på din fråga nu så släpp det..
Razor-SWE: Du gav honom svaret.. men han vill inte ta det tills sig... släpp det..

//Magnus

Ja jag tycker det! Varför i helvete ska han börja förklara vad frekvens är och grejer, istället för att ge ett konkret svar på frågan?! Det var ju inte det jag undrade.

Ondtomte:
Om du tycker att banan och bananskal är samma sak så får du väl tycka det. För begrepp är inte bara frekvens, och överföringshastighet. Om vi inte får blanda begrepp så får vi heller inte blanda storhet och enhet. För det är inte samma sak. Tycker du det låter dumt att skilja på det, så säg det till Razor.

Och jag vill inte veta vad som är rätt eller fel, jag får säkert vettigare svar om jag läser i någon bok än att ställa frågan här.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Menar du att man kör parallella överföringar i nätverkskablar (eftersom ditt exempel börja med en som hade BBB och tanka film)?
Nej antalet MB/s stiger inte för att man överför flera bitar parallellt. Det är fortfarande seriell överföring men man ökar intervallet mellan när bitarna "överförs". "Bitens" hastighet genom mediumet (koppar som i nätverkskabel) är ju densamma givetvis, den överförs inte snabbare.
Men MB/s osv beskriver inte det minsta hur snabbt informationen når fram till mottagaren, utan medelhastigheten över en sekund när överföringen är igång.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Den hastighet du verkar mena brukar kallas för utbredningshastigheten hos mediet.

Permalänk
Citat:

Ja jag tycker det! Varför i helvete ska han börja förklara vad frekvens är och grejer, istället för att ge ett konkret svar på frågan?! Det var ju inte det jag undrade.

Ondtomte:
Om du tycker att banan och bananskal är samma sak så får du väl tycka det. För begrepp är inte bara frekvens, och överföringshastighet. Om vi inte får blanda begrepp så får vi heller inte blanda storhet och enhet. För det är inte samma sak. Tycker du det låter dumt att skilja på det, så säg det till Razor.

Och jag vill inte veta vad som är rätt eller fel, jag får säkert vettigare svar om jag läser i någon bok än att ställa frågan här.

Varför börjar du babbla en massa oväsentligheter, som är felaktiga, när du bara vill ha svar på din räknefråga då? Självklart får du vara beredd på att bli rättad när du skriver feleaktigheter. Sen är du otrevlig när du får svar? Jäkligt dålig stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inte läst vad han skrev antar jag. Jag säger inte att han är dum, men han grumlar på det väsentliga, vilket jag redan känner till och så gör han bort sig också där.

Det första han skriver till mig är:
"Du blandar ihop en massa begrepp..." vidare så skriver han "En sekund är en tidsperiod." Vilket följaktligen måste betyda att det inte är en tidsenhet så som jag kallade det för, vilket det är. En sekund är en enhet (1 s) och eftersom det är tid man mäter så säger man tidsenhet. Det är en av sju grundenheterna i SI systemet. Man skulle lika gärna kunna säga voltenhet och amperenhet kilogramenhet osv. Sen säger han "1Hz är en frekvens, som innebär 1 cykel/sekund." Vilket det inte är om vi ska vara riktigt noga nu. 1Hz är enheten FÖR frekvens. f däremot är frekvensen kan man säga. Det är storhetsbeteckningen för frekvens. Jag tror snarare att det är han som blandar ihop enhet och storhet. En storhet är en företelse eller egenskap som kan mätas eller beräknas. En enhet däremot är enheten man mäter det i. Plus att det inte är alltid man menar cykel/sekund när man pratar frekvens. De finns t.ex. nåt som heter självmordsfrekvens. Hur ska man tolka det som? cykel/sekund? Nej, det är inte cykel, utan dödsfall. Och det är inte sekunder utan år. Så frekvens talar om egentligen hur ofta något händer. Därav även ordet frekvent.

Jag gjorde bort mig när jag gjorde om 695288KB till 695000B (avrundat) vilket det inte är, eftersom det är 695000 x 10^3 eller 695288 x 10^3 om man inte vill avrundar. Bara en har varit uppmärksam och sett det, och det var Thomas.

Hmm, Ok?
Och, nej...
Thomas var inte ensam om att lägga märke till det, han var kanske den enda som sade något om det, jag bara svarade på din fråga...
Som så många andra.

EDIT:ändrade och lägger till:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför börjar du babbla en massa oväsentligheter, som är felaktiga, när du bara vill ha svar på din räknefråga då? Självklart får du vara beredd på att bli rättad när du skriver feleaktigheter. Sen är du otrevlig när du får svar? Jäkligt dålig stil.

Ja, han är verkligen riktigt otrevlig....

ElectroGeeza, vill du inte bli tillrättavisad så ge fan i att be om hjälp...