Hur vet jag att mitt NätAgg. inte räcker?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag att mitt NätAgg. inte räcker?

Ok har ett 300W nätagg. Och köpte ett Gainward 6800GT..
Enl. spec, så ska man minst ha 350W nätagg. Och 400W om man ska klocka..
Så vad jag undrar är hur vet man att ens nätagg inte räcker?
Kör klockat nu i 400/1100mhz och tycker inte att det verkar ostabilt..
Men sen tycker jag inte att mitt 6800GT är direkt vassare än mitt 9800XT.. så just därför undrar jag!!

Är det så att den även inte kan prestera bra prestanda för att man har för klent agg. Men att det kanske inte syns såsom genom att datorn inte startar eller vad vet jag.

Tänkte att det kanske skulle kännas lite trist o lägga en 1000ing o sen inte få ut mer av systemet..
Förklara någon snälla =I
Mvh Bass

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

man kan säga i dagen datorer behöver man 400 w 500+ om man klockar och över 500 om man har datorn som en jävla server eller som en TB låda "massa hdd´s"

jag ska satsa på ett nätagg som har 580-maxbelastning 630w så det tror ujag räcker till att driva runt det hela

ps om du nu kör med det agget så kan du ser efter om du har eftersläppningar eller dylikt och om det laggar för mkt så kan det vara agget.. annars så stick och köp ett agg som ligger runt 500 så är du säker..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du mäter spänningarna med multimeter. Röd ur molex = 5V, Gul = 12V. Ser du att de är helt på tok så skaffar du ett nytt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla om du har någon polare som har ett bra nätagg som du kan få låna?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du mäter spänningarna med multimeter. Röd ur molex = 5V, Gul = 12V. Ser du att de är helt på tok så skaffar du ett nytt.

Varför mäta på kortet när det finns hw-monitor på de flesta nyare kort?
Har man Asuskort är Asus probe att rekommendera, jag har inte haft så många andra fabrikat
så någon med mer erfarenhet av andra kanske kan fylla i vad de andras lösningar heter?

Ett tips bara: stirra dig inte blind på wattantalet, det är ofta ganska missvisande. Titta istället på hur många ampere nätagget kan leverera på 5V och 12V, det brukar stå på klisterlappen som sitter på nätagget.

Lycka till!

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket!

men till det viktigaste för mig just nu då
Om antalet W är för lite.. kan det vara så att det driver allt till synes ok men med sämre prestanda utan att ex. en noob som jag märker det.
Så att jag inte får ut maximal prestanda ur exempel mitt nya 6800GT kort? Tänker då på ex. anta FPS i spel när jag lirar?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Varför mäta på kortet när det finns hw-monitor på de flesta nyare kort?
Har man Asuskort är Asus probe att rekommendera, jag har inte haft så många andra fabrikat
så någon med mer erfarenhet av andra kanske kan fylla i vad de andras lösningar heter?

Ett tips bara: stirra dig inte blind på wattantalet, det är ofta ganska missvisande. Titta istället på hur många ampere nätagget kan leverera på 5V och 12V, det brukar stå på klisterlappen som sitter på nätagget.

Lycka till!

För att all mjukvara visar i princip fel.

Permalänk

Inte SÅÅ fel jag skulle inte rekommendera någon att proba på ett kort utan att veta vad den gör.
Jag säger inte att frågeställaren är inkompetent men OM man inte vet vad man gör kan det vara
farligt både för person och h/w.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Att du inte ser skillnad i spel på 6800GT och 9800XT kan bero på att du inte låter kortet prestera till sitt fullaste? Eller så kanske det blir en sorts flaskhals eller så?

Annars så ska du ha ca 20+ A (ampere) i 12+ för att den ska vara bra. ASUS rekommenderar t.ex. 25 A till sitt kort A8N Sli-Deluxe (om du har 2 grafikkort och massa annat). 3,3 ska ligga på 10 A och 5 ska ligga på 16 A. De sista två var bara gissningar.

Permalänk

Mitt abitkort mätte uppåt väggarna fel! Trodde mit Q-tec var så dåligt som alla sa men mätte med multimeter och fick fram att spänningarna var klockrena! Q-tec's 350W:arre gäller det och det kostar typ 300 spänn

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Antonsson, det gäller och ha tur också. Alla Q-tec kanske inte är lika bra som ditt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Inte SÅÅ fel jag skulle inte rekommendera någon att proba på ett kort utan att veta vad den gör.
Jag säger inte att frågeställaren är inkompetent men OM man inte vet vad man gör kan det vara
farligt både för person och h/w.

Man måste i princip mäta själv för att få rättvisande värden. Dock är det inte alla som öht behöver ta reda på spännigsnivåerna på sitt agg. Kan man inte mäta själv har man förmodligen inte så stor nytta av att veta nivåerna heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Mitt abitkort mätte uppåt väggarna fel! Trodde mit Q-tec var så dåligt som alla sa men mätte med multimeter och fick fram att spänningarna var klockrena! Q-tec's 350W:arre gäller det och det kostar typ 300 spänn

Det oftast inte nivåerna i sig som är problemet, utan hur stabila de är. Detta kan man inte bara mäta rakt upp och ner utan man måste testa. Om nivåerna skiljer sig mer än nån eller ett par hundradels volt beroende på om man idlar på skrivbordet eller tokpressar i Prime95 eller 3DMark så har man inte ett speciellt stabilt nätagg helt enkelt. Sen om det spelar någon roll i praktiken (om det orsakar instabilitet eller inte) beror på hur stora variationerna är och hur kräsen hårdvara man har. Oftast funkar det bra om man inte lastar agget speciellt hårt, det är oftast när man sätter i det där nya grafikkortet, försöker överklocka en bit till, sätter i sin nya hårddisk eller liknande som man får problem.

Q-tec är precis så dåliga som folk säger, tro mig. Därmed inte sagt att man öht inte kan driva en dator på ett sådant alls. Det går ofta, men det kanske inte är speciellt smart..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ang att jag inte ser skillnad mellan mitt 9800XT och 6800GT!

Fan jag kan ingenting om överklockning!!! Men i bios så provade jag ändra om från AGP Voltage 1.6 till 1.7 och då jävlar blev det förändring!!
Är jag tokig som kör så nu?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Ang att jag inte ser skillnad mellan mitt 9800XT och 6800GT!

Fan jag kan ingenting om överklockning!!! Men i bios så provade jag ändra om från AGP Voltage 1.6 till 1.7 och då jävlar blev det förändring!!
Är jag tokig som kör så nu?

Skulle du vilja berätta nämare om dessa radikala förändringar!?.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

testade endast i spel. lira Ravenshield.. Med 1.6V pendlande fps mellan 40-80. Med 1.7V stadiga 120fps..

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W