Program/verktyg till *nix ni inte klarar er utan?

Permalänk

Program/verktyg till *nix ni inte klarar er utan?

Inspirerad av denna tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=27461...

Denna tråd skapar jag av högst egoistiska själ. Det är nämligen så att jag är relativt ung i *nix världen och inte har så bra koll på vad det är man bara MÅSTE ha installerat. Därför är jag hemskt nyfiken på vad ni kör med för grejer Så här ser det ut för mig just nu:

Fönsterhanterare/Desktop

- Xfce, helt underbart, känns både snabbare, smartare, snyggare och mer "cleant" än exv Gnome.

- adesklets, måste bara vänta tills att firefox kompilerat klart, verkar vara ett riktigt vettigt projekt... Använder sig inte av gdk utan Imlib2, som verkar riktigt snabbt och bra.

Webbläsare

- Firefox, installerade Opera först, men det känndes allderles för plottrigt och tillkrånglat. Måhända är det den snabbast webläsaren, men inte alls den mest användarvänliga. Dessutom beroende av qt biblioteket.

- Links, för surfning i terminalläge.

Im-klient

- Center ICQ, vad skall man säga, jag ville ha en enkel klient och på något sätt retade gaim min kräkreflex. Känns som det är svårt att hitta bra (läs, stilrena, snygga OCH funktionella) im-klienter till linux. Varför finns Adium bara till OS X !?

Editorer

- Vim, verkar vara en trevlig editor... Men har inte hunnit testa så mycket än, om någon kan tipsa om en editor bättre lämpad för främst php så är jag öppen för förslag:).

- Nano, för enklare saker, standardeditorn för gentoo. Vettefasen om det är något bra, men det funkar.. (Saknar visserligen radangivelser).

Systemverktyg

- usbutils, visserligen verkar det bara hämta informationen från /proc/bus/usb, men det är alltid trevligt att kunna lista sina enheter med lsusb.

- coldplug, hotplug, behöver man hotplug för att koppla in usb-enheter "on-the-fly"? I vilket fall som helst så ville jag inte chansa

- genlop, en parser som jag installerade på inrådan av en trevlig forummedläm. Har ennu inte fattat hur det funkar men det ger sig nog :).

- sysklogd, ingen aning vad som skiljer de olika systemloggarna från varandra, men detta verkar ju vara den vanligaste varianten.

Övriga program

- OpenOffice, ville mest bara testa, men undantaget den undermåliga loggan så verkar det vara minst lika bra som ms variant

- Gimp, vilket antar att de flesta kör med när det gäller bildredigering:)

Har säkert glömt en del, så listan lär säkerligen bli föremål för framtida revision

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Fönsterhanterare:

- Xfce4
- Pekwm

Webbläsare:

- Firefox
- Lynx

Chatt:

- licq
- amsn
- irssi

Spel:

- Frozen bubble
- ltris

Övriga program:

- Xdtv (för inspelning av program från TV)
- Ctorrent (för nedladdning av .torrent filer)
- Dcgui (för nedladdning via dc protokollet)
- bftpd (smidig ftp server med stöd för credits, etc, etc)
- xmms (för uppspelning av mp3)
- mplayer (för uppspelning av filmer)

System:

- eterm
- screen
- dhcpcd
- iptables

Hehe har säkert fler små program installerade man inte tänker på som jag glömde ta upp

Permalänk
Medlem

- ion (Enda WM:n som har söta keybinds)
- xterm (Den sanna termen)
- vim (Söt texteditor)
- irssi (Alla har vi våra irkk behov)

det är allt.

Permalänk

nfm: Pekwm, man kan installera det över Xfce4? Jag blir bara förvirrad när det gäller korsbefruktion av olika wm/desktops, så jag bara undrar av ren nyfikenhet:) Funderade nämligen på att testa pekwm, men bestämde mig fär xfce istället.. Kan man köra båda så låter ju det trevligt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ha flera fönsterhanterare installerade samtidigt.
Bara att redigera .xinitrc och skriva in den man ska starta...

OnT:
Fönsterhanterare:
F(?)VWM

Terminal:
ATerm
XTerm

Internet/nätverk:
OpenSSH
Firefox
irssi
Thunderbird
wget
lftp
BitTornado
Apache
PHP
MySQL
PF (i OpenBSD)

Utveckling:
Vim
GCC
indent

Multimedia:
MPlayer
XMMS/MPD (kan inte bestämma mig, båda har brister)

Övrigt:
Screen
dhclient/dhcpcd
Sudo
zsh

Det jag kan komma på nu...

EDIT: Kom på några fler...
EDIT2: Några till
EDIT3: Glömde såklart sudo!
EDIT4: Glömde även zsh.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
nfm: Pekwm, man kan installera det över Xfce4? Jag blir bara förvirrad när det gäller korsbefruktion av olika wm/desktops, så jag bara undrar av ren nyfikenhet:) Funderade nämligen på att testa pekwm, men bestämde mig fär xfce istället.. Kan man köra båda så låter ju det trevligt.

Som m0REc sa så går det utmärkt att ha flera fönsterhanterare.

Jag tycker dom två kompletterar varandra väldigt bra. PekWM med sina låga systemkrav och xfce med sin användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Kanske en självklarhet, men OpenSSH-suiten (främst tillhörande sshd) är ett måste enligt mitt tycke.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

*nix? Ok.

wget, nano, ruby, Safari, Opera, Xcode, iTerm, Adium X, iTunes, iPhoto, Automator, Chmox, VLC, CocoaMySQL, QuickSilver, PureFTPd Manager, BBEdit, Snes9x.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
*nix? Ok.

wget, nano, ruby, Safari, Opera, Xcode, iTerm, Adium X, iTunes, iPhoto, Automator, Chmox, VLC, CocoaMySQL, QuickSilver, PureFTPd Manager, BBEdit, Snes9x.

Ja, tänkte inte på att kanske Os X också faller under den rubriken, men vad tusan skall man skriva? Unix/Linux/*BSD men inte Darwin - OS X

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Emacs

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Om jag nu bortser från OS X och alla vanligt förekommande mjukvaror så tillhör x11vnc något av stor viktighet för mig.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

- Xfce är dödsskönt
- (g)vim är bra nu när man väl har lärt sig lite mer
- amaroK (fan den bästa mediaspelaren jag har använt)
- kopete
- konversation
- opera
- apt (på brandväggen)
- portage (på workstationen)
- quanta (webbutveckling)
- zsh

zsh är helt underbart

Det där är väl det jag använder mest - dock har jag en tendens att leka i KDE och gnome ibland, och byta dist lite hur som helst...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vill man ha en komplett DE så är KDE fortfarande en bra bit före Gnome, tycker iaf jag.
De program jag oftast använder:

Multimedia
Amarok / Quodlibet - beroende på om jag är i qt / gtk miljö
Mplayer - Spöar xine's stjärt
Freevo - Enklare och smidigare än Mythtv, ett måste för tv out

Utveckling / Editing
Gvim - Maximus ägus
GCC - Talar för sig självt
Anjunta - Hel mysigt

Pakethanterare
Portage - Grymt, fram tills man bestämmer sig för att merge'a ximian openoffice
Rpm - Jag har något medfött agg mot apt därför tar jag hellre rpm

Terminal emulatorer
rxvt-unicode - Bra
Terminal - Sådär halvlagom bloatad
screen - Ett måste
sudo - %wheel ALL = NOPASSWD: ALL
Perfekt om man vill döda all säkerhet och är för lat för att skriva in root lösenord. sudo su - är slappt

Nätverk
OpenSSH - Lika nödvändigt som GCC
Konqueror / Firefox - Igen beroende på miljö
irssi - Grym i kombination med ssh + screen
btdownloadgui.py - Python > Java
Iptables - Livsnödvändigt (ibland)

Sist, minst och viktigast: http://www.gnu.org/software/coreutils/

nienithaur: Lite info om genlop,

#Visar hur lång tid det tar att bygga paketnamn emerge -p paketnamn | genlop -p #Visar detaljerad info om tidigare merge's genlop -ei paketnamn

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

samba
proftpd
swaret

Permalänk
Medlem

openbox, firefox, mplayer, xmms, rtorrent, irssi, sshd, screen, ndiswrapper.
Utan dom känns linux eller vad man säger rätt ovärt

Permalänk

Lunke: Ok, det var så man använde det, jag försökte ge mig på själva logfilen

Mplayer verkar riktigt bra, har ingen mediaspelare än så länge så jag får ta och installera den... Och en fråga till föresten, screen, vad är det? Finns det med i gentoos bas? Fick intrycket att det är screen som gör att man kan köra med virituella terminaler, alt+F1, alt+F2 osv? Vet inte riktigt hur jag skall tolka "Screen is a full-screen window manager that multiplexes a physical terminal between several processes, typically interactive shells. Each virtual terminal provides the functions of the DEC VT100 terminal and, in addition, several control functions from the ANSI X3.64 (ISO 6429) and ISO 2022 standards (e.g., insert/delete line and support for multiple character sets)." osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VIM
firefox
apt-get/apt-cache
locate
grep
ssh
irssi
gaim
alias
mplayer
fglrx
xmms
xlock
sudo

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

cowsay
irssi
nload

Permalänk
Medlem

Haha, kan du inte vara utan cowsay?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Lunke: Ok, det var så man använde det, jag försökte ge mig på själva logfilen

Mplayer verkar riktigt bra, har ingen mediaspelare än så länge så jag får ta och installera den... Och en fråga till föresten, screen, vad är det? Finns det med i gentoos bas? Fick intrycket att det är screen som gör att man kan köra med virituella terminaler, alt+F1, alt+F2 osv? Vet inte riktigt hur jag skall tolka "Screen is a full-screen window manager that multiplexes a physical terminal between several processes, typically interactive shells. Each virtual terminal provides the functions of the DEC VT100 terminal and, in addition, several control functions from the ANSI X3.64 (ISO 6429) and ISO 2022 standards (e.g., insert/delete line and support for multiple character sets)." osv.

ctrl+alt+f1 o.s.v. kan du köra ändå(pröva och se vad som händer ) Däremot så låter screen dig köra flera virtuella terminaler innuti en fysisk terminal. Den störtsa fördelen är att du kan göra en s.k. dettach med screen. Koppla ifrån den virtuella terminalen från den fysiska. Detta är väldigt praktiskt eftersom du kan ssh:a in och aktivera terminalen från en annan dator.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Utöver det som följer med mitt OS:
- zsh
- vim
- mplayer
- irssi

Permalänk

Pekwm
Emacs
Firefox
Evolution
Xmms
Mplayer

Hmm.....så mycket mer behöver jag inte. Allt annat finns i FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Pekwm

Pekwm?! Jag trodde ju att du var strikt openboxare.
Nu måste ju jag byta, eftersom jag alltid måste göra precis som du.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

screen & zsh

Utan dem känner jag mig inte hemma, i övrigt spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Pekwm?! Jag trodde ju att du var strikt openboxare.
Nu måste ju jag byta, eftersom jag alltid måste göra precis som du.

Heh

Jag övergav openbox för ett bra tag sedan, dess utveckling har ju inte direkt varit explosionsartad den senaste tiden. Pekwm fyller mina behov mer än väl nu för tiden.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

irssi
screen
vim
bash
raggle
cplay
mutt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
ctrl+alt+f1 o.s.v. kan du köra ändå(pröva och se vad som händer ) Däremot så låter screen dig köra flera virtuella terminaler innuti en fysisk terminal. Den störtsa fördelen är att du kan göra en s.k. dettach med screen. Koppla ifrån den virtuella terminalen från den fysiska. Detta är väldigt praktiskt eftersom du kan ssh:a in och aktivera terminalen från en annan dator.

Nu fattar jag ännu mindre Skulle du kunna ge ett exempel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Heh

Jag övergav openbox för ett bra tag sedan, dess utveckling har ju inte direkt varit explosionsartad den senaste tiden. Pekwm fyller mina behov mer än väl nu för tiden.

Varför övergav du ett projekt bara för att de inte utvecklas?
Om det fanns några större buggar eller problem så skulle jag förstå, men av mina erfarenheter från ett ganska långt användande av openbox så har jag inte upptäckt några som helst problem eller brister...
...samtidigt som pekwm har vart ungefär lika stabilt som ett korthus i en jordbävning

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

mc och ssh, vad ja kommer på..

Permalänk
Medlem
Citat:

Heh

Jag tycker väldigt bra om openbox, trots att det inte utvecklas så mycket. Det är väldigt snabbt, stabilt och icke-bloatat och sånt gillar jag. Mer openbox för folket!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com