Hur få bort detta virus?

Permalänk

Hur få bort detta virus?

Jag har två polare som har varit tröga nog att klicka på skumma länkar på MSN messneger och fått nåt jävla LOL virus.. därför undrar jag om det är värt att tipsa dem om Spybot eller om man måste göra massa andra grejer??

Permalänk
Medlem

antar att det står något meddelande och sen e en länk eller?
vad står de i meddelandet???

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Precis. VI måste få nån aning om vad det kan vara för virus. och vad dår du för "symptom"

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

de sa att det stod typ: är det du? också en länk!

Permalänk

Jag skulle nog tipsa dem att byta till Mac. Om de är så puckade att de klickar på allt dem ser dröjer det nog inte länge innan de får virus igen.

Permalänk

vi sitter i ett windows forum

Edit: jag fick det nu ochså.. dock kliakcade jag inte på det... så här ser det ut: http://images.zxvure.com/index.php?data=ison@*******.com

******* = hotmail!

ochså står:

Citat:

det haha men titta det e ju du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
vi sitter i ett windows forum

Edit: jag fick det nu ochså.. dock kliakcade jag inte på det... så här ser det ut: http://images.zxvure.com/index.php?data=ison@*******.com

******* = hotmail!

ochså står:

Du kan tydligen skilja på De och Dem osv. Hade varit bra om du kunnat stava OCKSÅ.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Du kan tydligen skilja på De och Dem osv. Hade varit bra om du kunnat stava OCKSÅ.

om du inte har nåt vettigt att skirva varför skriva?

Permalänk
Avstängd

Testa sök igenom din/dina hårddiskar med Norton Antivirus, dvs om du nu har Norton.
Sen i fortsättningen kanske du ska vara lite försiktig med att klicka på okända länkar.
Bry dig inte om han mickel, idiot säger jag bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Jag skulle nog tipsa dem att byta till Mac. Om de är så puckade att de klickar på allt dem ser dröjer det nog inte länge innan de får virus igen.

Jag testade att göra och skicka ett eget sådant inlägg till samtliga (som var online) på min kontaktlista. Samtliga klickade på länken visade det sig! Så är det...

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Jag fick det också. Som tur är så är Miranda lits smartare än MSN och skickade inte iväg det till alla mina polare. (som den gör så fort du aktiverar filen). Men han som jag fick det ifrån hade problem att få bort det så jag "la in viruset" för att sedan ta bort det för att kunna hjälpa min kompis.

I alla fall i mitt fall så fick jag en tjänst som startades och som inte går att stoppa, pausa eller liknande. Efter att datorn stått på en stund så aktiveras tjänsten och datorn ligger d på 100% CPU och blir skitseg.

Om nu du har samma virus som jag hade så ska du ha en tjänst som heter nått med microsft device driver eller nått sånt (kommer inte ihåg exakt). Själva viruset är en fil som i mitt fall hette mswindrv.exe och denna är den som ligger och drar upp all CPU kraft. Om det är en annan fil som skapar denna eller om denna är själva viruset vet jag ej.

I alla fall. Viruset skapar registernycklar för att starta sig själv varje gång datorn startas. För att kunna inaktivera denna (går inte att avsluta via Aktivitetshanteraren) så måste av stänga ner tjänsten. och det går inte att göra när den väl startat. Så man gör på följande vis. Gå in i registret och ta bort värdet som startar mswindrv.exe. Detta värde finns i följande nycklar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Fick själv denna skit men efter att jag gjort som GurkGager skrev så fick jag bort ashtree (msapl32) men inte mswindrv. Efter lite googleand så hittade jag denna sida http://www.geekstogo.com/forum/Msn_Messenger-t29240.html gjorde som det stod där och sedan var mswindrv också borta.