Permalänk
Medlem

50 meter cat5e cabel från router?

Fick höra att 50 meter nätverkskabel av vanlig tp cat5 typ inte skulle vara något problem för dsl trafik från router till dator.

Använder tjänsten telia 24/1. (telia 24000?)

Nu har jag kopplat telias Zyxel till en hyfsad medelrouter (3com).
Därifrån har jag grävt(!) ner sk*ten till ett litet hus på tomten.
Sunet ger 800-900Kb/s och vill inte starta multipla DLs.
Tp-test ger ca 7mbit (12 mbit mindre än innan). Har kontrollerat
kabeln och kopplingar. Samma portar som innan används med samma dmz, har även testat att helt stänga brandväggen på routern med negativa resultat.

Någon som har något tips? Måste jag använda förstärkare för bara 50 meter?! Detta låter absurt. Vad skulle hända om man använde 50m förlängning till telefonkabeln istället? Att testa direkt från modemet innebär 50meter korsad kabel som jag inte har råd med. Orkar inte heller skala själv om jag vill lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Re: 50 meter cat5e cabel från router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sälen
Fick höra att 50 meter nätverkskabel av vanlig tp cat5 typ inte skulle vara något problem för dsl trafik från router till dator.

Använder tjänsten telia 24/1. (telia 24000?)

Nu har jag kopplat telias Zyxel till en hyfsad medelrouter (3com).
Därifrån har jag grävt(!) ner sk*ten till ett litet hus på tomten.
Sunet ger 800-900Kb/s och vill inte starta multipla DLs.
Tp-test ger ca 7mbit (12 mbit mindre än innan). Har kontrollerat
kabeln och kopplingar. Samma portar som innan används med samma dmz, har även testat att helt stänga brandväggen på routern med negativa resultat.

Någon som har något tips? Måste jag använda förstärkare för bara 50 meter?! Detta låter absurt. Vad skulle hända om man använde 50m förlängning till telefonkabeln istället? Att testa direkt från modemet innebär 50meter korsad kabel som jag inte har råd med. Orkar inte heller skala själv om jag vill lämna tillbaka den.

låter jävligt skumt.... har 70meter cat5 o det går i nästan 100mbit
om du skulleha 50meter till testa dem med o se... kan ju va kabelbrott?

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Prova att koppla förbi routern helt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

på en väl fungerande kabel ska inte 50m va några problem.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

50 meter är inga som helst problem. Många anslutningar på företag som är längre än 50. SKulle tippa på dålig kontaktering eller inkommande störningar.

om du kopplar dig på routern med en vanlig kabel, går det i ok speed då? Bäst att kolla det först innan du börjar riva i resten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att kontakteringen är rätt utförd med avseende på hur kabelparen är anslutna i kontakten? Är detta inte gjort som det skall så motverkas partvinningens störningsdämpande effekt och fenomen som det du råkat ut för kan dyka upp redan vid 10-15 meters kabellängd.
Guide finns här:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/natv_kontakter/

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ja hoppas att du grävde ner ett flexrör och la kabeln.. annars kan de bli jobbigt