Permalänk

usb kablar...GUL???

hej jag skall ta ström från min usb kabel och i den så sitter d 4 st kablar
RÖD
VIT
GRÖN
GUL

jag vet att Röd är +
VIT och GRÖN är data kablar

men vad fan e den gula är det jord eller, och om i så fall varför e den inte svart...

kabeln är förövrigt en usb förlägnings sladd

Permalänk
Medlem

kolla med multimeter...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

vad är det, och om vi antar att jag inte har tillgång till en sån. finns det ingen anna sätt att ta reda på vad d e för nått..

kan det vara jord kabeln men att den e gul istället?????

Permalänk
Medlem

Det lättaste att kolla utan verktyg skulle nog vara att se vilken sladd som går till vilken plats i kontakten. Det finns oftast "standarder" för sladdars färger, men det är inte alltid dessa följs. Om du köper en multimeter kan du lätt testa dessa saker genom att kolla vilken plats på kontakten som har kontakt med en viss sladdfärg.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

vart ska jord sitta på kontakten då

Permalänk

Kerberos skickade en utmärkt länk. Där står svaren på dina frågor.
Dock är jag rädd för att det kommer gå åt helvete iom att du inte vet vad en multimeter är och du kan inte tyda enkla diagram.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sidan säger ju allt som du behöver veta :/ eller är vi andra bara övernaturlig och kan läsa det själva??? vad är det du inte fattar med sidan acidflash, en länk till en enkel multimeter som du inte heller viste vad det var.
http://www.kjell.com/content/media/images/items/48109.jpg

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla en lampa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Varför inte koppla en lampa?

E det bara jag som inte fattar vad du menar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
E det bara jag som inte fattar vad du menar?

Tror han menar att man ska testa genom att koppla in usb kontakten och testa med en lysdiod att den lyser... Bara en gissning

Permalänk
Avstängd

DEN GULA ÄR JORDEN! har använt ström från usb förut:D

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat........
Det var ett skämt.....känns som jag lika gärna kunde tipsat om att koppla in en potatis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Allvarligt talat........
Det var ett skämt.....känns som jag lika gärna kunde tipsat om att koppla in en potatis.

Jag sitter här på kvällen (jaja kväll och kväll trött är jag iallafall) och asgarvar. Jag har dålig humor..

Visa signatur

aiiight=?

Permalänk
Medlem

Jag skulle akta mig för att säga att någon viss färg har en viss funktion då det kan vara kopplat precis hur som helst i en kabel som inte använder standardiserade färger på ledningarna.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

tja koppla in en lysdiod mellan röd som du vet är plus och mellan den du tror är minus borde funka. sen vet ja inte om de är så bra om du kopplar råkar koppla den mot data kabeln..

Testa på egen risk, känns som de kan gå helt fel med denna metod..multimeter är nog det bästa

Visa signatur