Permalänk
Medlem

x800xt+VF700-cu

hejsan!

jag köpte ett powercolor x800xt för ett tag sen och det gick knappt att klocka alls på GPUn max 510 mhz, minnena (som inte har någon kylning) fick jag upp i 1100 på korta stunder när jag körde lite 3dmark...
iaf. så köpte jag en VF700-cu och märkte att det inte går att klocka något mer alls med den:( drar jag upp GPUn i 520 mhz så blir det en jävla massa artifakter och sen låser sig sistemet:( vad kan vara fel? är det bara jag som fått ett kasst graffe?

kan tillägga att jag får fpsdrops i hl2, doom3 mm. vilket gör att det hackar till då och då:(

och en sak till... ska VF700-cu sitta lite löst på GPUn för det gör min... man kan ricka den lite fram och tillbaka... och den är spänd så hårt det går...

Permalänk

den borde nog inte sitta löst, har du kollat på zalmans hemsida så den ska passa kortet? för fpsdropsen i spelen borde du byta drivrutin på graffen, jag har ett 9800xt som jag körde med originaldrivrutinen, då droppade den ner på 14fps ibland. Sen bytte jag till omegadrivrutiner och då fick jag en mindre drop, till mellan 35 och 50 fps. Jag har iaf inte heller fåt mina dropps att sluta men de är mindre nu..

Permalänk
Medlem

Vf-700 ska sitta så, den går att vrida (inte luta) lite. Ligger den jämnt ann mot kärnan är allt som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blärkfnuskel
den borde nog inte sitta löst, har du kollat på zalmans hemsida så den ska passa kortet? för fpsdropsen i spelen borde du byta drivrutin på graffen, jag har ett 9800xt som jag körde med originaldrivrutinen, då droppade den ner på 14fps ibland. Sen bytte jag till omegadrivrutiner och då fick jag en mindre drop, till mellan 35 och 50 fps. Jag har iaf inte heller fåt mina dropps att sluta men de är mindre nu..

okej... för jag har testat med med cat 5.5 och DNA var bättre tyckte jag... sen testa jag omega också men när jag skulle starta hl2 så stod det att de inte gick pga. att mina drivrutiner in ville/kunde (eller nått i den stilen) och det var de senaste som jag hitta i sweclockers filarkiv:S

ingen som har samma problem med klockningen?

Permalänk
Medlem

Som sagt innan den ska sitta lite löst, ta av och kontrollera kylpastan oh läg på ett tunt lager (lövtunt)

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Som sagt innan den ska sitta lite löst, ta av och kontrollera kylpastan oh läg på ett tunt lager (lövtunt)

/Martin

jepps det är gjort;) GPUn ligger på ca 55 grader (orginal klock) när man spelar eller kör 3dmark.... normalt eller? den går dock knappt att klocka alls:(

Permalänk
Medlem

Mitt X800 XT med VF-700 AlCu ligger på 34 grader idle original klock.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Mitt X800 XT med VF-700 AlCu ligger på 34 grader idle original klock.

mitt med, men det är inte intressant vad det ligger i när man inte använder de... vad ligger det i när det används för fullt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Vad har du för nätaggregat?

ett targan 480w.... så problemet lär inte ligga där:O

Permalänk
Medlem

Ca 48 grader i full belastning.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Ca 48 grader i full belastning.

okej, det är ju en del mindre än mig...

ni som har ett X800XT, vilka klocknings resultat får ni?
vad får ni i 3dmark testen? bättre än mig? hackar det i spel för nån annan?
har provat sätta i en minnes sticka till, hackade bara mer då=(

Permalänk
Medlem

Ta och känn på fläsen när grafikkortet belastas fullt så får du en indikatioen om den har kontakt eller ej. Blir den varm så har den kontakt och om inte så är det kontakten som brister.

/Martin

Permalänk
Medlem

tycker inte 510 var dåligt.. mitt kort flippar ju ut redan på 430 mhz fast jag vet inte:D kanske är jag som har ett jättekasst kort

EDIT: sorry läste inte att det stod XT.. förklarar ju en hel del har ju XL^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Ta och känn på fläsen när grafikkortet belastas fullt så får du en indikatioen om den har kontakt eller ej. Blir den varm så har den kontakt och om inte så är det kontakten som brister.

/Martin

flänsarna blir ju inte jätte varma precis, typ lite ljumna eller nått...

nån som vet någon annan orsak till att coren är i princip oklockbar?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem!!!

Jag tror att du kan ha satt någon av alla kylflänsar som man får med så att den sitter ivägen (det gjorde jag) men jag ändrade det och komfram till att den funkar utmärkt!!! annars kan fallet vara så att den inte passar ditt kort men de tvivlar ja på iaf!!!

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

Kasst kort. Aldrig hört om ett X800XT som inte ens klarar 520MHz på coren... Voltmodd hjälper antagligen en del.

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

Jag ska säga dig en sak flintan jag har oxå X800 XT med VF700 - cu jag har klockat den till max core:529 och mem :590. jag ska säga dig en annan sak oxå man kan inte klocka X800 Xt korten alls mycket för det är någon spärr
eller något sånt.
Innan jag köpte VF700 cu så var det en recension av en köpare som hade köpt denna fläkt och han kunde klocka till Core:540 och mem:590 utan problem det ända som skillde våra kort var att han hade ett annat märke och när jag överklockar Core så mycket så låser sig hela systemet.
Kör med drivrutin Catalyst 5.6 den senaste då får jag ca 5870 i 3dmark 05

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem

skulle va skönt med en vmod o köra 650/650
men inget jag skulle våga mig på än.., fan att de ska va så små komponenter! har ingen lust o löda sönder ett kort för 5 papp direkt..får se om nåt år kanske då

Permalänk
Medlem

Det hakar inte i något spel för mig med mitt X800 XT med VF700 Cu.
Kör på det syggaste grafik inställningarna

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon X1
Jag ska säga dig en sak flintan jag har oxå X800 XT med VF700 - cu jag har klockat den till max core:529 och mem :590. jag ska säga dig en annan sak oxå man kan inte klocka X800 Xt korten alls mycket för det är någon spärr
eller något sånt.
Innan jag köpte VF700 cu så var det en recension av en köpare som hade köpt denna fläkt och han kunde klocka till Core:540 och mem:590 utan problem det ända som skillde våra kort var att han hade ett annat märke och när jag överklockar Core så mycket så låser sig hela systemet.
Kör med drivrutin Catalyst 5.6 den senaste då får jag ca 5870 i 3dmark 05

oklockat eller? vad har du för sys i övrigt?

vad kan vara anledningen till att skiten hackar? stör mig som fan!

EDIT: jag menade ditt 3dmark score..."oklockat eller? vad har du för sys i övrigt?"

Permalänk
Medlem

Hade en sån kylare en gång i tiden och upplevde samma sak...

Gick inte att få kylarn att sitta stabilt och säkert helt enkelt... Billig lösning på fästanordning om ni frågar mig...

Gick på Arctic Coolings lösning och är mer än nöjd...

Permalänk
Medlem

VAd har du för temperaturer Goffy vid full belastning?
Och har du överklockat grafikkortet i så fall hur mycket?

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon X1
VAd har du för temperaturer Goffy vid full belastning?
Och har du överklockat grafikkortet i så fall hur mycket?

Jag kör orginal med mitt X800 kort...

Får uppemot 70 grader som mest och då har jag rätt kass ventilation ut o in med mina Adda fläktar (som dock är tysta)