Permalänk
Medlem

CRT 21" vs TFT19"

Vad ska man satsa på?

Samsung 1100DF 21" CRT

eller

Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms

(Klickbara bilder)

Permalänk
Medlem

svårt va ?

tänk på att crt har typ 1tum mindre active yta så 19 vs 20 tum blir det nästan

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav? Jag skulle inte klara mig på 19"aren då jag inte klara så låg upplösning och av just den anledningen ta 21".

Permalänk
Medlem

Hmm. enligt en tråd här på Swec så har Hyundai:en problem med döda pixlar, kan nån tipsa om en annan 19tft som är bra och kostar max 4300:-

Skulle vara bra med 21tummaren då den har fin upplösning, med ack vad den är klumpig om man ska på LAN :S

Permalänk
Medlem

Har både en 19 tft oc en 21 crt hemma, 21 tummarn är visserligen nåra år gammal. Men jag tycker att de KÄNNS som att bilden på den ä mycket större. Dock så är den så stor att man knappt orkar lyfta den ensam. Och den bygger över en halvmeter på skrivbordet. Men när den väl står där så tycker jag den känns bäst. Sen vet jag ju inte exakt hur de skärmarna du tittat på och så är men...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite på Dells hemsida och hittat deras 20" TFT (Ej wide) och den kostar 4300:- ex. moms (Farsan)

Den är visserligen "bara 16ms" men 1600x1200 känns mer lockande än 1280x1024 i upplösning.

Vad tycker ni om det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade valt 21" CRT iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Samsung 913N, kostar ca 3200kr

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46944...

Finns ju en annan modell för typ 500:- mer fast med DVI och pivot.. åter lockande.

vad tycker ni angående Dell skärmen då?

Permalänk
Medlem

DELL skärmen skulle nog sitta fint och får du den ex. moms är bara till att slå till

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Avstängd

Jag kommer nog skaffa en 19" CRT skärm nästa gång trots att en del TFT har 8ms skärmuppdatering

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om du ens funderar på en CRT så ska du slå stort... Ingen anledning att köpa en CRT enlgit mig om man inte ska ha den för hög upplösning med hög hz... vilket leder till denna skönheten

http://www.nmit.se/product_info.php?products_id=972

Dock ingen LAN skärm (även om jag har dragit me den en gång men de händer inte igen) 30kg :/.. Men man blir nöjdast när den står stabilt hemma på bordet

Permalänk
Medlem

är lite inne på DELL skärmen som sagt, visserligen "bara" 16ms, men den har finare upplösning kan man säga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
är lite inne på DELL skärmen som sagt, visserligen "bara" 16ms, men den har finare upplösning kan man säga!

16 "snabba" ms kan tilläggas. Jämnare responskurva än de flesta 19" med TN-paneler, mycket trevligare betraktningsvinkel och 16,7 miljoner färger. Jag hade inte tvekat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

okej. det lutar emot DELL skärmen. Har nämligen en polare som har den, fan vad stor den är jämfört mot min 17" crt

Permalänk
Medlem

Jag var i samma val/kval som dig förut men jag bestämde mig för att chansa på Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms och det gläder mig att jag gjorde det. Jag fick tyvär 1 konstig pixel som fungerar på vissa färger och lyser fast på vissa färger på högra sidan om skärmen, men många som köpt denna har ej fått några skadade pixlar alls.

Sök på sweclockers så får du se en hel del som köpt denna skärm och är väldigt nöjd i alla fall. Om jag kunde ändra mig nu så skulle jag nog fortfarande köpt denna Hyundai skärm

21" Crt är bara för stor och klumpig tar upp för mycket plats "brosan har en"
19" Crt fortfarande stor och klumpig och tar upp mycket plats.

1280x1024 räcker gott o väl i alla för mig på en 19"tft och jag tycker inte mig se många som klagar heller, men självklart finns det alltid folk som klagar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd

Tja...inget enkelt val.

För runt 500:- får man en begagnad kvalitets 21"-22" CRT, typ Trinitron eller Diamondtron, om man letar lite.

En ny TFT av kvalité, kostar minst 3500:-, beg finns väldigt litet utbud av.

Lite mysfaktor är det väl att sitta i rörets sken, och knappa - men bilden blir subjektivt bättre, och framför allt lugnare med TFT.

Inget lätt val.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag beställer DELL skärmen (20" TFT 16ms ej widescreen) ska bara kolla med er en sista gång... Ska jag eller ska jag inte?

Permalänk
Medlem

Geeken: Du har ju fortfarande inte svarat på Don_Tomasos fråga ang. vilket krav DU har och vad du har för huvudsyfte med skärmen (spel, bildredigering m.m.).

Ungefär som att fråga om man skall ha kombi eller sedan när man skall köpa en bil och inte säga vilka krav eller vad man skall använda bilen till.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Vad har du för krav? Jag skulle inte klara mig på 19"aren då jag inte klara så låg upplösning och av just den anledningen ta 21".

Jag ska spela/kolla på film huvudsakligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Geeken: Du har ju fortfarande inte svarat på Don_Tomasos fråga ang. vilket krav DU har och vad du har för huvudsyfte med skärmen (spel, bildredigering m.m.).

Ungefär som att fråga om man skall ha kombi eller sedan när man skall köpa en bil och inte säga vilka krav eller vad man skall använda bilen till.

Oj förlåt :S Missade det. Förlåt Don_Tomaso, inte meningen att vara oförskämd

Permalänk

En liten faktor som jag tycker ska vägas in: en TFT har mellan 30-50% av elförbrukningen i en CRT av motsvarande storlek. Även om man inte själv betalar elräkningarna så blir det rätt varmt på sommarhalvåret med stora CRT.

Självklart finns ju aircondition att köpa men...

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Jag ska spela/kolla på film huvudsakligen

Oj förlåt :S Missade det. Förlåt Don_Tomaso, inte meningen att vara oförskämd

Raaaaaor! Kommer aldrig mer förlåta dig.

Har en kompis som skaffade den skärmen (i och för sig en Viewsonic VP201, men det är samma panel), han är mycket nöjd.