Windows XP cd-boot hänger sig vid "Datorns Maskinvaru...."

Permalänk
Medlem

Windows XP cd-boot hänger sig vid "Datorns Maskinvaru...."

Windows XP installationens cd-boot hänger sig vid "Datorns Maskinvarukonfiguration Kontrolleras".

Alltså jag bootar med WinXP skivan och den kommer inte in i installationsprogrammet. Med min WinXP 64-bit skiva fungerar det som det ska och den bilden syns knappt i en sekund. Men med den gamla hederliga WinXP så funkar det ej.

Har testat med två cd-versioner. En utan SP1 och en med. Båda skivorna fungerar hur bra som helst i polarens dator som står bredvid min.

Någon som har några idéer? Den har stått så nu i snart fem minuter...

Väldigt tacksam för hjälp. Fick igång WinXP 64 men då graffe-drivisar inte gick att installera ordentligt så tänkte jag byta. Maskinvaran jag har i är den som står i min signatur. Plus en floppy.

Permalänk
Medlem

Hum...har inte alls bra koll men kan det vara SATA-drivarna som måste installeras innan eller nåt sånt?
Min SATA så behövdes inte det i och för sig så...

Permalänk
Medlem

Har redan Windows XP 64 installerat. Men det ska inte behövas.

Problemet är att jag inte ens kommer in i installationsprogrammet.

Precis innan det startas så kommer upp "Datorns maskinvarukonfiguration kontrolleras" och där låser den sig. Fungerar hur bra som helst med installationsskivan för WinXP 64 men inte med vanliga WinXP.

Permalänk
Medlem

PsyCor.. Har precis samma problem själv. Har du funnit nån lösning än?
Såg oxå att jag hade (nästan) samma system, dvs DFI ultra-d, 3000+,twinmos speed, his 800xl

Visa signatur

Dator:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D, AMD64 3000+ med zalman 7700-CU, Twinmos speed premier 2x512mb, HIS 800XL IceQ II, Bzerk 500w, Thermaltake sViking,

Permalänk
Medlem

Jodå, clearade cmos eller loadade optimized defaults så funkade det.

Permalänk
Medlem

Får det fortfarande inte att funka!
Testat 2 olika utgåvor samt resetat cmos + default...

Visa signatur

Dator:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D, AMD64 3000+ med zalman 7700-CU, Twinmos speed premier 2x512mb, HIS 800XL IceQ II, Bzerk 500w, Thermaltake sViking,

Permalänk
Medlem

Ajdå, jobbigt läge. Var inte kul när det vart så innan jag fick det att funka själv.

Hur många hårddiskar har du? Om du har flera, testa koppla ur alla utom den du vill ha in Windows på.
I vilka platser har du ditt/dina minnen? Om du bara kör med 1 så placera den i plats 2 från toppen. Har du 2 minnen så ska de helst vara i plats 2 o 4. (Testa med 1 minne om du har 2.)

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 st (i 2:an o 4:an)
Har testat allt. Testade till och med att formatera C: partitionen och installera ett nytt windows på polarns data. Men den stannar efter "verifying DMI pool Data .... " och går inte vidare därifrån...
Det är där det oftast stannar...

Vad fasiken är det för fel??!?!?!

Visa signatur

Dator:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D, AMD64 3000+ med zalman 7700-CU, Twinmos speed premier 2x512mb, HIS 800XL IceQ II, Bzerk 500w, Thermaltake sViking,

Permalänk
Medlem

Jaha, trodde din dator stannade vid samma punkt i installationsprogrammet som min gjorde.

Det där felet känner jag inte till. Känns dock som ett bios-fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izac
Jag kör 2 st (i 2:an o 4:an)
Har testat allt. Testade till och med att formatera C: partitionen och installera ett nytt windows på polarns data. Men den stannar efter "verifying DMI pool Data .... " och går inte vidare därifrån...
Det är där det oftast stannar...

Vad fasiken är det för fel??!?!?!

Hmmm.. låter ju som att den inte läser skivan, har du den inställd på att boota från CD-skivan först i BIOS då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wise_Idiot
Hmmm.. låter ju som att den inte läser skivan, har du den inställd på att boota från CD-skivan först i BIOS då?

självklart.. har ju samma problem som ovan, dvs efter att den läser in maskinvaru.... så låser den sig i svart...

Måste fan ha hjälp nu! Suttit hela dagen och försökt fixa det här. Formaterat den, installerat om den osv på en annan dator..

Visa signatur

Dator:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D, AMD64 3000+ med zalman 7700-CU, Twinmos speed premier 2x512mb, HIS 800XL IceQ II, Bzerk 500w, Thermaltake sViking,

Permalänk
Medlem

hoppar in i tråden här...

jag har samma problem med min bärbara dell.... skärmen blir bara svart efter "datorns maskinvarukonfiguration inpsekteras"

någon som har nån idé vad ja ska göra

Permalänk
Medlem

Jag resetade cmos alternativt loadade default settings i bios. Detta gjorde så att det började funka igen.

Permalänk
Medlem

nån som vet hur jag resetar cmos på en bärbar?

har en dell inspiron 500m

Permalänk
Medlem

På min bärbara Compaq (en lite äldre modell) var det bara att lyfta av tangentbordet och plocka ur batteriet. Väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem

för en mig som har kört bärbar i 2 år och går tebax till stationär i dagarna, man reseterar cmos genom att ta ut det lilla battereiet på modekortet va?

Visa signatur

[Pc-laptopP4 2,2 512mb 2.2TiB Extern 15"+19"]--[Ibook 12" 1,3Ghz g4 60GB 512MB]--[Mac Mini 1.83 Intel Core duo, Superdrive, 1Gb 80gb]

Permalänk
Medlem

Ja, om inte rätt jumper finns tillgänglig utan att behöva skruva isär för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem efter maskinvaru konfigurationen så blir det svart o inget mer händer. har återställt cmos o bios defaults men det blev ingen skilnad men tydligen så behövde jag vänta i 20 min så kom det. försöker installera xp pro med sp2 men efter jag formaterat o filerna lagtsi in så rebotas datorn men efter det så stannar den nu istället på verifying dmi pool data ............
_ <-blinkadne understräck:P hur ska jag göra??

min dator:
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939 ,Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB, MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16, geforce 6600gt ultra/1960 128mb ddr3 pcie, 1x120 gb master 1x200gb slave
1x dvd läsare 1xdvd-r, NothQ 400w power supply titan blu ledfan super silent
(ifall nu detta skulle spela någon roll:P)

Visa signatur

OMG

Permalänk

Jag har fått en lösning på min Dell Dimension 8200 nu, kanske lite sent, men jag skriver ändån.. Jag gick in i BIOS och slog ifrån UDMA på hårddisken, sen gick den vidare.. Fattar inte varför, men det fungerade iaf..