Min dator överhettas, är det processorn eller grafikkortet?

Permalänk

Min dator överhettas, är det processorn eller grafikkortet?

Min dator har länge haft det problemet att den i princip alltid överhettas efter några minuter när man har igång ett spel och inte har öppet ett fönster i närheten.
Jag drog till Inet i göteborg för att få lite rådgivning om vilken processorfläkt jag borde köpa men då sade säljaren att det även kan vara grafikkortet som skapar problem.

Jag har ett program som heter Motherboard Monitor och med det kan jag se CPU-temperaturen och chassitemperaturen, det är då CPU-temperaturen når 75 grader, eller om det är lite mer, som datorn överhettas; stänger av sig och låter som en siren.

Vad tror ni? Tycker ni känns som om det är en ny processorfläkt jag behöver eller tror ni att det också finns en chans att det är grafikkortet som strular?
Tycker det känns som att det är just processorn problemet rör på grund av att det alltid verkar vara då processortemperaturen stiger i höjden som datorn överhettas (dock svårt att se eftersom man måste alt-tabba för att se temperaturen) och på grund av det att datorn även överhettas när jag spelar spel som diablo 2, som ju inte borde belasta grafikkortet så värst mycket.
Men vad tror ni?

Ska tillägga att jag har 3 chassifläktar

Grafikkort: Hercules 3D Prophet Radeon 9800 128Mb DDR
CPU: AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz
CPU-fläkt: Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Min T-bred propp börjar bråka vid 65 C så det är CPU tempen som är problemet. Men frågan är vad du lyckats göra för att få SÅ hög temp. glömt kylpastan eller?
Visst är väl inte Whisperrock den kallaste CPU kylaren men den bör fungera utmärkt om du inte klockar något.

Jag skulle rekomendera att du först prova att ominstallera CPU kylaren och kör med Artic Silver pasta. Hjälper inte det så får du skaffa dig en Alpha kylare eller nått.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Någonting måste ästan vara fel monterat.

SOm tidigare skrev, kolla så att CPU kylaren sitter rätt, med pasta osv.. Vad har du för chassi temp? vad ligger diskarna på..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Jag vet inte hur den kan var så hög. Den ligger på kanske 50 grader vid idle, sen skjuter den i höjden och lägger sig på 65-70 när jag spelar med fönstret öppet.
Kylaren verkar ha rätt dålig kontroll över temperaturen.
Sen har jag Arctic Silver-kylpasta, men där finns det en historia.

När jag fick datorn skrapade jag bort det där skyddet (kylpasta-liknande kladd) som fanns på kylaren och använde arctic silver iställlet, några månader senare skruvade jag upp datorn på grund av mitt temperaturproblem för att kolla hur pastan låg, och det fanns områden där pastan smetats ut, så att man såg metallytan under, jag smetade ut den igen så att den låg jämnt, nåt millimeterlager eller nåt, och skruvade ihop datorn, det hjälpte lite grann, men inte helt, sen har jag inte kollat sen dess.

isak88: Chassitempen är på 36 nu och jag lirar Age of Empires 2, cpun är på 66 och fönstret är vidöppet, sitter och fryser nästan
Och det är inte felmonterat, det har jag kollat noga.

Permalänk
Medlem

Låter som att cpukylaren inte har kontakt så vore jag dig skulle jag köpa en ny iaf för du ska inte behöva ha på ett milimetertjockt lager för att få kontakt för då funkar pastan som issolering istället iom att pastan ska fylla igen div ojämnheter som finns på cpu/kylelement som finns där om man kollar ytan i ett mikroskop.

Permalänk

aha, ska den inte täcka coren med ett tunt tunt lager?

Finns det förresten nåt program för att kolla temperaturen hos grafikkortet?
Eller hur fan funkar det egentligen, har datorn nån självavstängningsfunktion för om grafikkortet blir för varmt? Kan det ens bli det? det låter konstigt men säljaren jag snackade med sa att det kunde vara problemet.

Permalänk
Medlem

Jo core ska täckas men mycket mycket tunt och är det sedan som du såg första gången när du tog bort cpukylaren metallrent på vissa ställen så är det förmodligen så att lylelementet inte får maxiaml kontakt pga att den kanske är skev elelr hamnar lite snett så därför råder jag dig till att köpa ny processorkylare istället.

Arctic Silver visar hur man aplicerar deras pasta så kolla gärna där för lite tips men lite kort så tar man ungefär ett riskorns storlek av deras pasta och drar ut den med en plastpåse t.ex runt fingret och iofs så får man bra kontakt så trycks div överflödig pasta ut runt processorn.

Sen att grafikkortet skulle kunna stänga av datorn om det blir för varmt har jag inte hört talas om så det är inte så troligt men visst allt är möjligt men?

Permalänk

ok, tackar för hjälpen
ska köpa en ny CPUkylare och hoppas på att det är lösningen.