Permalänk
Medlem

jag vill bara på peka en sak om det här bullshittet om överpris!
om du kollar på designen så ser du varför! det är inte bara snyggt det är skit snyggt!! bara kolla på operativsystemet lr till och med hårdvarans design..... en vanlig PC är ju bara ful!

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

Faqen är uppdaterad med de nya modellerna. Nån som vill ge mig 30 papp?

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Faqen är uppdaterad med de nya modellerna. Nån som vill ge mig 30 papp?

Nej, de ska jag investera själv. Ledsen...

Fast det kommer nog dröja ett tag innan jag införskaffar en PM, så förhoppningsvis är detta bara en liten "nöduppgradering" inför kommande större händelser.

Permalänk
Medlem

Nya iMacs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sa till xerent att uppdatera. Han svarade med att han skulle chilla lite först, ta en frukt och göra lite annat innan uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nu ska FAQ:en vara uppdaterad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Kan man koppla in 2.1-ljud i iMacen? Jag är kritisk till inbyggda högtalare.

edit: lite mer frågor...

funkar min gamla sunkiga logitech quickcam 3000 till mac eller måste jag köpa den snordyra (men säkert jättebraiga, men snordyra) iSight?

Hur är skärmen på iMacen?

Jag funderar på att gå över till mac och då verkar iMac 20" vara en fin maskin.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Logitech 2.1-högtalare inkopplade till min iBook. Det är ju vanlig stereo-kontakt så det fungerar utmärkt.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
funkar min gamla sunkiga logitech quickcam 3000 till mac eller måste jag köpa den snordyra (men säkert jättebraiga, men snordyra) iSight?

Hur är skärmen på iMacen?

Jag funderar på att gå över till mac och då verkar iMac 20" vara en fin maskin.

Bara webbkameror som kopplas in via FireWire fungerar (dsv inte så många).

Skärmen på 17" iMac är bra, skärmen på 20" iMac är brutalt bra.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Jag har ett par Logitech 2.1-högtalare inkopplade till min iBook. Det är ju vanlig stereo-kontakt så det fungerar utmärkt.

Låter fint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean

Bara webbkameror som kopplas in via FireWire fungerar (dsv inte så många).

Skärmen på 17" iMac är bra, skärmen på 20" iMac är brutalt bra.

Okej får väll försöka hitta en cam med firewire då för jag betalar inte 1400 spänn för en cam

Permalänk
Medlem

Finns nån sketen grej så man kan köra vanliga USB kameror.

Permalänk

Nu kan man få de två toppmodellerna av PowerMac med ATI X850XT också, vet inte om det är något xerent vill ta med i faq, men intressant likväl.

Permalänk
Avstängd

Bra FAQ.

Dock är stationär Mac alldeles för dyrt om man ska få riktig prestanda. iBook däremot känns fräsht

Permalänk
Medlem

Mac Mini må vara liten men vad spelar det för roll då du måste ha en nästan lika stor klump brevid för strömförsörjning? Uselt enligt mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiWo
Mac Mini må vara liten men vad spelar det för roll då du måste ha en nästan lika stor klump brevid för strömförsörjning? Uselt enligt mig..

Du har ju "klumpen" på golvet... Precis som man har med bärbara datorer osv.

Permalänk

Jag tycker du borde lägga till en liten krusidull om varför man igentligen inte kan jämföra mac "prestanda" med en pc ..alltså, ghz är inte allt osv..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antox-Lindberg
Jag tycker du borde lägga till en liten krusidull om varför man igentligen inte kan jämföra mac "prestanda" med en pc ..alltså, ghz är inte allt osv..

Det är väl klart att man kan jämföra prestanda. Bara att starta ett spel eller program och se hur det flyter på en mac respektive pc med identiska inställningar. Att man inte kan räkna MHz = Prestanda förstår alla som har nån sorts koll öhvt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Det är väl klart att man kan jämföra prestanda. Bara att starta ett spel eller program och se hur det flyter på en mac respektive pc med identiska inställningar. Att man inte kan räkna MHz = Prestanda förstår alla som har nån sorts koll öhvt.

I spel är det svårt att jämföra prestanda i mer än det spelet, det säger inget om resten utav datorn tyvär...
Eftersom alla spel i stort sätt är kodade för x86 och sedan portade till ppc.
Så det enda sättet egentligen om man vill se skillnad för vanliga personer är nog att bencha en 10st program du använder och några spel och se samt hur mycket produktiv tid du utför. Och se vilken som får bäst...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Mb = Megabit
Gb = Gigabit

Mb = megabyte
Gb = gigabye
Mbit = megabit
Gbit = gigabit

svenska för nybörjare: "lewl"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
Mb = megabyte
Gb = gigabye
Mbit = megabit
Gbit = gigabit

svenska för nybörjare: "lewl"

MB: Megabyte
GB: Gigabyte
Mb: Megabit
Gb: Gigabit

Arabiska för finnar: "Hej"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FAQ:en borde uppdateras nu när det kommit nya mac mini modeller.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Uppdatering kommer. Jag är hemkommen ifrån de hälsingska skogarna och anpassar mig långsamt till civilisationen igen. Ska försöka uppdatera imorgon bitti.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
I spel är det svårt att jämföra prestanda i mer än det spelet, det säger inget om resten utav datorn tyvär...
Eftersom alla spel i stort sätt är kodade för x86 och sedan portade till ppc.
Så det enda sättet egentligen om man vill se skillnad för vanliga personer är nog att bencha en 10st program du använder och några spel och se samt hur mycket produktiv tid du utför. Och se vilken som får bäst...

Nja. Den teoretiska prestandan må inte representeras korrekt, men den reella prestandan däremot går ju bra att mäta genom att dra igång ett spel. Alltså, hårdvaran kan prestera bättre i teori men gör det inte på grund av dålig portering till mac-platformen. Det är egentligen ovesäntligt om datorn i teori kan ge 150 fps i Doom3 men bara ger 70 i praktiken

Det är synd egentligen att det inte finns ett plattformsoberoende (eller bra översatt)bechmarkprogram. Jag tror att man går mycket på känsla när det gäller responstid från systemet, bildbehandling osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Nja. Den teoretiska prestandan må inte representeras korrekt, men den reella prestandan däremot går ju bra att mäta genom att dra igång ett spel. Alltså, hårdvaran kan prestera bättre i teori men gör det inte på grund av dålig portering till mac-platformen. Det är egentligen ovesäntligt om datorn i teori kan ge 150 fps i Doom3 men bara ger 70 i praktiken

Det är synd egentligen att det inte finns ett plattformsoberoende (eller bra översatt)bechmarkprogram. Jag tror att man går mycket på känsla när det gäller responstid från systemet, bildbehandling osv.

Sant, men fortfarande, reella prestandan måste fortfarande göras i genomsnitt om man vill veta vad datorn går för, att tex bara plocka Doom3 och upptäcka att datorn inte alls klarade det säger i sig inte mycket utav prestandan när det kommer till mac tyvär.

Angående benchmarkprogram kanske framtiden ser lite ljusare ut... Intelmacarna kanske gör det enklare.

(Trevligt med lite diskussion med dig igen, vi har ju knappt sätts sedan gymnasietiden)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sant, men fortfarande, reella prestandan måste fortfarande göras i genomsnitt om man vill veta vad datorn går för, att tex bara plocka Doom3 och upptäcka att datorn inte alls klarade det säger i sig inte mycket utav prestandan när det kommer till mac tyvär.

Angående benchmarkprogram kanske framtiden ser lite ljusare ut... Intelmacarna kanske gör det enklare.

(Trevligt med lite diskussion med dig igen, vi har ju knappt sätts sedan gymnasietiden)

Jo det är sant att man inte kan gå efter ett enda spel, däremot kan man jämföra ett helt gäng spel/applikationer rakt över plattformarna, det är det som är min poäng.

OffT: Jodå, däremot såg jag plopp igår. Han verkade må bra

Permalänk
Medlem

Använder Mac vanliga SDRAM-stickor i sina äldre modeller? Tänker mest på PPC G3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Använder Mac vanliga SDRAM-stickor i sina äldre modeller? Tänker mest på PPC G3.

Jag har en Beige G3 Tower stående, den kör PC66 minnen så.

Permalänk
Medlem

Är det enkelt att stoppa in nytt minne i en PowerMac? Fick en PowerMac G5 med dubbla 2GHz:are vid senaste hempc-köpet. Den innehöll dock bara 512mb RAM och det känns lite snålt... hur mycket bör ja ha tro? Kör mest Photoshop och då och då lite Neverwinter Nights....

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Är det enkelt att stoppa in nytt minne i en PowerMac? Fick en PowerMac G5 med dubbla 2GHz:are vid senaste hempc-köpet. Den innehöll dock bara 512mb RAM och det känns lite snålt... hur mycket bör ja ha tro? Kör mest Photoshop och då och då lite Neverwinter Nights....

Pluppa in 2st 512or till. De vill sitta parvis. Det är enkelt att stoppa in mer minne.

Permalänk
Medlem

Är helt noob på mac men har efter vi fått ett bra erbjudande lite sugen på att köpa iMac G5. De jag undrar är om jag på något sätt kan köra mina nyttoprogram som jag har till PC på Mac:en? dvs kan jag köra PC-program på Mac? Tänkte ha som invändning att min tjej behöver en till dator så jag får köpa min fjärde dator. Problemet är att hon är van vissa program och vill kunna köra dem på Mac:en.