Permalänk
Medlem

DELLS datorer?

Hej,
Hur är Dells datorer, dvs. stationära?
Är det fjolligt och ha en Dell eller hur rankar ni Dell? Dom har ju en gudomlig support, vilket kan spela roll, men annars då?
Vad andvänder dom sig av för märken? Är det bra sådana?

Skulle ni kunna tänka er att köpa en Dell i dagens läge?

Permalänk
Medlem

Re: DELLS datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jalapelo
Hej,
Är det fjolligt och ha en Dell eller hur rankar ni Dell? Dom har ju en gudomlig support, vilket kan spela roll, men annars då?

Tjaaa!

Jag hade en dell dator i 3 år (hyrdator)

Redan för 3 och ett halvt år sedan hade den 1.9Ghz processor, 256 RDram, 120 gb hdd, Geforce 3Ti200.. Och lite grejjer.. och det var ju värsting datorn då!

Dell: Billiga, säkra datorer! En del är snabba en del är långsamma m.m.m...

EDIT: I frågan om dells datorer är fjolliga.. Visst det kändes ju lite pinsamt att komma med en OEM (????) dator till ett lan och såvidare.. Men njea.. dom får duga helt enkelt!

Skärmarna är också kanon!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: DELLS datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Tjaaa!

Jag hade en dell dator i 3 år (hyrdator)

Redan för 3 och ett halvt år sedan hade den 1.9Ghz processor, 256 RDram, 120 gb hdd, Geforce 3Ti200.. Och lite grejjer.. och det var ju värsting datorn då!

Dell: Billiga, säkra datorer! En del är snabba en del är långsamma m.m.m...

EDIT: I frågan om dells datorer är fjolliga.. Visst det kändes ju lite pinsamt att komma med en OEM (????) dator till ett lan och såvidare.. Men njea.. dom får duga helt enkelt!

Skärmarna är också kanon!

När du snackar om lan, är det märket i själv eller är det chassit? Kika på denna länk, http://img.dell.com/images/global/products/dimen/xps5_chassis... ,ser ju helt okej ut. Stirlent och läckert enligt mig mening..

Permalänk
Hedersmedlem

Bara P4or från Dell idag när det finns all anledning i världen att välja en AMD. Som alltid med OEM-burkar är det svårt att växa och få allt precis som man vill (om man inte nöjer sig med det som är standard).

Det blir inga Dell-burkar för min del iaf, dock en Dell-skärm.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hm, jag har lirat ett hundratas spel snart på en P4 och samtliga har fungerat. Vad är det som gör att AMD är så mycket bättre för spel?

Permalänk
Medlem

Fick min 8400 för ca 1 månad sedan. Är grymt nöjd. Stabil som ***. Jag tycker fortfarande det är kul att bygga datorer men Dells priser är för bra. Kan inget annat än att rekommendera dell. Det är lite fjolligt men allt annat överväger det.

P4 630 (EMT64) 3Ghz.
1GB DDR2 (har uppgraderat själv till 2GB)
Nvidia 6800GTO DDR3 256Mb(kan lätt klockas till GT hastigheter)
160GB SATA
19" TFT (den bästa, så skön!)
DVD brännare
t-bord o allt annat skit som följer med.

13500:- inkl frakt. Fixa en liknande till samma pris i en datorkonfigurator så är du min kompis.
Har själv testat o då ändå snålat på delar men hamnar inte under 15500:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, jag har lirat ett hundratas spel snart på en P4 och samtliga har fungerat. Vad är det som gör att AMD är så mycket bättre för spel?

I spelet 3dmark är dom snabbare... ... kanske.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Dom är smidigt ihopbygda iaf, har fått hjälpa min syster med sin burk ett par gånger.. Men prestandan är ju inte så bra på dom billigare modellerna, och snygga är dom inte. Dessutom skeppar dom bara P4.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sant att i moderna spel så är det grafikkortet och mängden minne som är A och O, så länge man inte har en riktig sunkprocessor ... men för dom som vill krama ut den sista lilla extra droppen fps(som en typisk sweclockare) så är den sorgliga sanningen att det bara finns AMD att välja på för tillfället

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jajaja.. fyfan för AMD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är väldigt sant att i moderna spel så är det grafikkortet och mängden minne som är A och O, så länge man inte har en riktig sunkprocessor ... men för dom som vill krama ut den sista lilla extra droppen fps(som en typisk sweclockare) så är den sorgliga sanningen att det bara finns AMD att välja på för tillfället

Finns Intel med.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som med allt annat lär du gemföra med en lite större marginal än tex 3000+ och 3.0ghz intel för att se en skillnad, men även om du inte ser skillnaden på dom 2 när du spelar så vet men ju och är bevisat på ett flertal benchmarkprogram. Alltså även om du inte märker skillnaden så är AMD:n snäpper bättre och mycket billigare.

Men vill du se en stor skillnad så kan du ju gemföra processorerna med priset. Tex, 2000kr får du en 775 3.0Ghz intel, medans du får en AMD64 3500+

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Attans. Funderar på en Dell. Dells support är lysnade osv, bra saker, men så är det Intel. Hur tycker ni jag skall göra?

Permalänk
Gäst

Det är bara slå till.
Har och äger nu 2 bärbara Dell Inspiron och har aldrig haft beskymmer med dessa.Supporten är kanonbra.
Nu är det väl lite i förmån för min del då en vän jobbar på Dell i Amager/Köpenhamn.

Men rent maskinmässigt så är dom bra,tycker jag.
Jag gillar service och felanmälanrutinen.
Budfirman UPS kommer och hämtar och lämnar vid dörren.

Permalänk
Medlem

Dell är solida, det är välbyggda maskiner och noggrant kompatibiltets testade. Kör på en sån om du inte ska klocka och vill hålla på med annat.
Själv så höll jag på och moddade och klockade förr, men jag har tröttnat.
Jag vill ha bra kräm och kunna spela, och kladda med windows. Jag rör inte hårdvaran förrutom de saker jag har uppgraderat. En extra 200gb hdd och 1Gb extra Ram. BIOS tillåter inga större äventyr, jag har bara låst upp pipes på mitt grafikkort. det är det enda.

Permalänk
Medlem

jag kan inte säga att dom är dåliga men jag kan säga en sak: Dyra!

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moscow

"Det kostar att ligga på topp"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moscow

var vänlig o läs mitt inlägg lite längre upp i tråden. Det översta av mina två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
var vänlig o läs mitt inlägg lite längre upp i tråden. Det översta av mina två.

dom kanske har sänkt priserna nu då men dom var dyra förr iaf

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Medlem

Hm, vad tror ni detta system går på?
Intel® Pentium® 4 processor with HT technology 640 (3.20GHz, 800MHz, 2MB cache)
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (engelsk)
1024MB Dual Channel DDR2 533MHz [2x512]
500GB seriell ATA RAID 0 Stripe [2x250GB 7200rpm drive med DataBurst™
256MB PCI-Express nVidia GeForce 6800 DVI/VGA - TV out via S-Video Port & Dual
16x max. DVD+/-RW och 16x DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Finns Intel med.

Jaja Skruvis vi vet att du är Intel Fanboy men i dagsläget om jag hade pengarna skulle jag välja nån av AMD:s X2 processorer som tydligen ska vara mycket bättre på multitasking än Intels motsvarighet och ja jag kör för ögonblicket med Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jaja Skruvis vi vet att du är Intel Fanboy men i dagsläget om jag hade pengarna skulle jag välja nån av AMD:s X2 processorer som tydligen ska vara mycket bättre på multitasking än Intels motsvarighet och ja jag kör för ögonblicket med Intel

Nej, jag är ingen fanboy... men Intel har Dothan & man kan inte frånse att den besitter en viss spelprestanda.

I dagsläget hade jag inte köpt något alls, kör på Intel plattform själv.. men men hårdvarans vägar äro outgrundlig som du vet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

A64an är billigare, snabbare och svalare än P4an. Därmed inte sagt att det inte går att spela med en P4 givetvis, men de flesta är överens om att AMD har de mest intressanta alternativen i dagens läge. Därför är det tråkigt att Dell enbart säljer Intel.

Intel har Dothan som är väldigt trevlig, men jag tror inte Dell säljer den i desktopsystem heller så..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer själv sedan jag först hamnade i den här världen. Däremot så har jag faktiskt provat att ta en Dell, var såpass nöjd att jag fixat ytterligare en till. Jag har inga enorma krav på utseende på chassi, feta överklockningsmöjligheter etc. Utan jag nöjer mig med den prestanda som redan finns, vilket räcker och blir över alldeles utmärkt.

Jag kan rekommendera Dell som ett bra helhetsalternativ. I nuläget så är de hyffsat billiga, med bra support och superba garanti- och servicemöjligheter.

Det här får jag inte betalt för att säga, för jag arbetar med helt andra märken i mitt arbetsliv.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Re: DELLS datorer?

Citat:

Hej,

Varför många har vrit negativa till DELL är att (tidigare iaf, vet inte hur det är nu) så försvann garantin om man öppnade burken för att t.e.x stoppa in mer minne, deras moderkort var inte ATX anpassade, mm. Jag sätter alltid ihop mina datorer eftersom det blir billigare och bättre för mina behov. Så om ja gskulle köpa en DELL skulle det vara ett bärbart allternativ. Ang P4 och spel så fungerar det bara fint, men som sagt om man tänker köpa en speldator så måste väll ändå en dator som är billigare, svalare och snabbare låta mycket mer lockande?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

A64an är billigare, snabbare och svalare än P4an. Därmed inte sagt att det inte går att spela med en P4 givetvis, men de flesta är överens om att AMD har de mest intressanta alternativen i dagens läge. Därför är det tråkigt att Dell enbart säljer Intel.

Intel har Dothan som är väldigt trevlig, men jag tror inte Dell säljer den i desktopsystem heller så..

Sant, men Dell får säkert jättetrevliga avtal med Intel och betalar nog bråkdelen av konsumentpris per 1000 CPU (det är väl i såna kvantiteter man räknar?).

Edit: Jag har en Dell och den funkar bra. På syrrans Dell gick dock grafikkortet sönder, men just innan dess så hade hon "dammsugit" datorn men hon påstod sig vara försiktig... jag tvekar. På mammas Dell gick cd-brännaren sönder, men det var ju en vanlig NEC eller liknande.

Edit igen: Om du har tänkt att ha datorn i över tre år och att det är viktigt att den fungerar hela tiden så kan faktiskt Dells dyra garanti vara en idé. Det kommer t om en kille och fixar den åt dig på plats! En ganska trevlig säkerhet om man har pengar över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft Dell i snart 6 år (två datorer, hyrköp via staten) och är på väg att skaffa min tredje. Den här gången var det betydligt svårare att välja system, men jämför man med att köpa nytt så är det inte ens... nej... det går inte. Se vad man får...

Pentium D 840 (3.2 Ghz 2mb cache etc)
2048 mb DDR2 (533Mhz)
Intel 945 chipset
ATI Radeon X850XT PE 256 mb
500 Gb SATA II NCQ etc.
300 GB extern USB 2.0 etc.
Soundblaster Audigy 2 Znånting 7.1
Office 2003 Professional
WinXP Pro Sp2
5.1 ljudsystem
Multifunktionskrivare

och sist...
men inte minst...

--o0o-- 20" Ultrasharp TFT 2005WFP Widescreen --o0o--

Det är lockande att bygga en dator själv, men kringutrustningen man får med? Jag byggde ihop systemet själv på Dells hemsida, och då gick det på dryga 40 laxar. Via erbjudandet betalar man knappt 18.000 över 3 år. Bara skärmen går ju på 6-7.000 kr...

Min 1.8Ghz 512 RDRAM 100Gb hd som jag har nu sjunger på sista versen med spel som BF2 och HL2, laddningstiderna är inte av denna världen, men allt flyter på bra ändå (när man väl kan börja spela) då jag slängde in ett Radeon 9800 pro istället för GF3Ti500 som följde med, efter c:a 1,5 år. Dells värde varar...

Datorerna går som smäck. Enda felet jag haft var med grafikkortet, och det fick jag utbytt på en knapp vecka. Kan inte annat än rekommendera!

Visa signatur

I'm iddqd

Permalänk

dell är som du säjger säkra och bra garanti och surport plus att man kan lätt ändra en hårdvara på nätet lätt sen tror jag frakten var gratis ochså.. gör ju någon hundring..

dock så tycker jag att du kanske ska inhandla en bättre mus till dell annars så är de skit bra.. enda nackdelen är att alla dells saker kanske inte passar i andra datorer .. plus att compack och packard dell har samma udda kontakter i sina datorer

men det är fullt möjligt att lägga till en hdd eller dvd.. utan problem..

dock så har jag hört att det är sony skärmar dell använder med dell logan .. kanske vara något vita ihörnen men det märker jag inte av... har förövrigt en dell 4550

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja musen som följer med bör man lämna ouppackad.

Permalänk
Medlem

min 1 år gamla dimension 4600 är väldigt fin <3

Visa signatur

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |