Permalänk
Hedersmedlem

Vem tankar qt filmer.. ?? Här kör vi enbart mpg/divx..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparven
Hur vet du att du inte har någon puls? Koppla dit en lysdiod och motstånd på utgången på 555. Om lysdioden blinkar så har du en puls Du har ingen annan 555 hemma va? Den kan va trasig. Du kan ha lyckats bränna den genom statisk elektricitet men det är ganska svårt på såna kretsar men det går. Tror ja.

Jag har kollat med min multimeter och sett att ingen puls kommer.. Dessutom så har jag provat med en annan 555a men det händer samma sak

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Inte alla multimeters som klarar av att hantera pulser.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Är inte det bara att kolla om det blir olika utslag på voltmetern?

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Det är sant att alla multimetrar inte kan hantera pulser, det är väldigt få som kan det...men även om den inte kan det så borde den ge utslag........
Kolla igen så alla tåtar går dit de ska....ett sätt är att lägga undan kopplingsschemat och rita ett nytt utifrån kopplingen, sen jämför med det riktiga. Om de är lika så är det fel inuti komponenterna......

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

the_flyer: tror du det kan vara kondensatorn??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm
the_flyer: tror du det kan vara kondensatorn??

Jag funderar oxå på det.. det händer inte ett skit där Men jag har provat att byta ut den mot en elektrolytkondesator (en sån mini cola burk) på samma farad
MYSKO.

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

wow häftig effek som fan att ha i burken vad ska du ha för att bygga en sån eller flera ???

Visa signatur

- dataspelade är inte en drog utan en livstil så och datorer -

Permalänk

men kolla om en lysdiod blinkar för med en multimeter vet ja inte om det funkar vi den här frekvensen. Det borde bli det men inte alltid eftersom det inte är DC och inte AC. Det är ju de som multimetrar mäter. Om du har oscilloskop så är det ju bra

Visa signatur
Permalänk

om man ska sätta i burken och inte har en parallellports skrivare så kopplar man lysdioderna dit. Då kan man göra vilka mönster man vill och slipper de här ganska dyra komponenterna förutom lysdioderna. Det enda som behövs är ett motstånd och lysdioderna. Mycket billigt. Men då får man bara 8 lysdioder. Man kan få 12 med transistorer och 32 med två multiplexrar men de är ganska dyra. Själv har ja redan två hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har kondensatorn för funktion??

Permalänk
Medlem

kondensatorn tillsammans med vridpotentiometern bestämmer oscillatorns frekvens.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

om det skulle vara fel på den skulle lysdioderna inte lysa då
för mina lyser inte förutom ibland då lyser allting en mille sekund

Permalänk
Medlem

kondensatorer brukar inte inte gå sönder bara sådär...
Om du har ett aldeles för lågt värde på kondensatorn så skulle den gå så snabbt att det ser ut som om alla dioderna lyser.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

det stog i min elektronik bok att tantalelektrolyt kondensatorn var jätte känslig. jag tyckte det såg ut som en sådan

plus att jag inte får något värde när jag mäter på den med multimetern

Permalänk
Medlem

Har du verkligen en multimeter som kan mäta kapacitans då? De är väldigt ovanliga.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Japp. jag kan mäta det.

Permalänk
Medlem

nu har jag bytt kondensator men icket... den enda skillnaden är att nu lyser en diod väldigt svagt . kan det vara 555 kretsen för att jag får en konstant spänning från ben 3 men det kanse är för att metern inte klarar av pulser

Permalänk
Medlem

nu är jag nära. det är en diod som lyser starkt hela tiden
kan någon hjälpa mig???

Permalänk
Medlem

jag får ingen puls från 555. jag kopplade in 2 dioder i serie och dom blikade inte

Permalänk
Medlem

Samma här. Jag satten en led på pinne 1 och 8 och den lös bara

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Atma-n: så kan du väll inte göra acc och gnd ligger ju på dom. jag tror du måste koppla från jord till ben 3 den är out

Permalänk

sätt ett motstånd först!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK men jag tyckte att nån svumla om 1 och 8 förrut.. ska prova gnd och 3an nu

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm
Nu har jag gjort klart min andra men akk det vill inte funka nu heller. allt som händer är att alla dioder blinkar en gång om man drar ut kablarna och her indom fast bara ibland. och ibland blir det likadant med den första. och när jag hade i den någon minut så blev 555 och den största ic kretsen väldigt varm
snälla kan någon hjälpa mig.

Märkligt. Ingen av kretsarna ska bli mer än lite ljumna. Jag byggde exakt efter schemat, och det funkar ju. Om nu någon missat det, så är ju 3 kretsar ritade upp-och-ner och en rättvänd...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Vem tankar qt filmer.. ?? Här kör vi enbart mpg/divx..

[edit] Ok, nu är det ändrat. den stora filen i alla fall...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Provade 3 och gnd nu.. Men samma sak. inge blink

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

ne det blika inte för mig heller.

Permalänk

men lyser det? ni har ingen annan 555 hemma va? ja kan testa att bygga en. Vänta en stund.

Visa signatur
Permalänk

ja fick den att fungera iaf. 555 alltså. Kolla så att potentiometrarna sitter rätt och har kontakt. Om ni har en multimeter som kan mäta motstånd så kolla om det finns något på potarna. Ja hade lite problem med det men ja har för det första ett dåligt labbord så sakerna får inte riktig kontakt och för det andra så var det korta ben på potarna.

Visa signatur