Blixtar ifrån nätagget, och datorn dog!

Permalänk
Medlem

Blixtar ifrån nätagget, och datorn dog!

Hej! Skulle för några dagar sedan för första gången sätta på min dator, som jag själv byggt ihop. När jag trycker på On-off-knappen fungerar allt bra i ca 5 sekunder, fläktarna startar igång, skärmen tänds mm.

Efter de 5 sekunder ser jag att det slår gnistor inne i nätagget, och datorn stänger av sig. Det börjar sedan lukta bränt om nätagget. Jag har inte fått igång datorn sedan dess, har inte ens försökt.

Nätagget är det ända som är gammlat på datorn, det är från år 2001 och är av märket COBA och ligger på 300w. Det står "AMD recommended" på det och jag kör på en AMD athlon MP processor.

Nu är mina frågor:

Vad kan ha orsakat detta? Kan datorn ha dragit för mycket ström så att nätagget gick sönder? Finns det nån säkring i agget som förhindrar att andra datordelar drabbas?

Vågar jag isf byta säkringen, ta ut alla onödiga grejer(som drar onödig ström) i datorn och testa igen?
Vad rekommenderar ni för nätaggregat som är billigt och har bra kvalité?

Tack i förväg!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Nätagget kan vara gammalt och slitet och kan behövas bytas ut. Kan vara damm som legat och orsakat en kortis nånstans. testa byta säkring och damma av det.

jag själv kör med ett bZerk 500W nätagg. Fungerar väldigt bra. Kostar inte så farligt mycket, 595:- på gtek.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

Har du tur så har bara nätaggregatet tagit skada, har du otur så har flera delar tagit skada, prova delarna i en annan dator för att vara säker.
De flesta nyare nätaggregat har en automatsäkring, men den slår ifrån automatiskt som det låter, inget blixtrande där inte. Varför körde du med ett gammalt nätagg om man får fråga?
Men är det iofs ifrån 2001 så borde det kanske ha en automatsäkring, testa att öppna upp det och damma ur och titta till det, sedan byglar du igång nätagget (genom att lägga en bygel mellan Gnd (en av de svarta kablarna) och den gröna kabeln, dessa finns på ATX 20pin kontakten.).

Permalänk
Medlem

Nätaggregat var, som ni sade, dammigt(riktigt dammigt). Jag tror att detta är orsaken. Jag överväger att köpa ett nytt nätaggregat, om detta också skulle ge upp, får jag ett nytt på garantin då, eller hur ligger det till?`

Behöver jag verkligen så mycket som 500w?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte hur det ligger till med blixtar och garanti... kanske går, kanske inte... bara att testa.

tar du 500w, så ligger du verkligen på den säkra sidan i varje fall om du skulle vilja uppgradera. nyare dator komponenter kräver mer och mer ström hela tiden, så det kan vara en idé.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk

Själv skulle jag hellre ta ett 300W Antec, Fortron eller Zalman än ett 500W budget-agg.

Ta en titt på http://www.tomshardware.com/howto/20030609/power_supplies-14.... det finns ett Coba-agg med där. Ser inte bra ut.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

har svår att tro att man får nytt på garantin när det är 4år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade ett nätaggregat "Nätdel Colorcase 420W ATX. 120mm fläkt, med 20pin - 24pin, SATA ström" för 285kr. Vad tror ni om detta?

Sen har jag ännu en liten fråga. Jag har ett Asus A7N8X moderkort. På nätaggregatet fanns det en sladd som det inte fanns något uttag för på moderkortet. Vad är detta för sladd?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Hittade ett nätaggregat "Nätdel Colorcase 420W ATX. 120mm fläkt, med 20pin - 24pin, SATA ström" för 285kr. Vad tror ni om detta?

Sen har jag ännu en liten fråga. Jag har ett Asus A7N8X moderkort. På nätaggregatet fanns det en sladd som det inte fanns något uttag för på moderkortet. Vad är detta för sladd?

http://img304.imageshack.us/img304/3010/psu4pinp42ca.jpg

Det är en "P4"-kontakt... Finns såna på alla nya moderkort... Nån annan får säga vad de är till för dock

Permalänk
Hedersmedlem

Extra +12v för hungriga processorer. Bör (ibland krävs den t.o.m.) kopplas in till moderkortet ifall man har ett moderkort med sån kontakt. Har moderkortet inte den kontakten behövs den givetvis inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n

Sen har jag ännu en liten fråga. Jag har ett Asus A7N8X moderkort. På nätaggregatet fanns det en sladd som det inte fanns något uttag för på moderkortet. Vad är detta för sladd?

http://img304.imageshack.us/img304/3010/psu4pinp42ca.jpg

Tillägsströmkabel till moderkortets chipset eller till processorn(AMD), om du inte har någon port i moderbordet till den så låter du den vara löst i lådan. Inget märkvärdigt.

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Medlem

Ryden: Jag syftade på garantin på det kommande nätaggregatet.

Det blir antagligen ett Antec TruePower 380w, kostar 530kr, är detta ett bra erbjudande?

Nu när jag köper mitt nya nätagg vill jag göra som så att jag börjar att testa med enbart moderkortet ikopplat, för att testa om det fungerar. Går detta? Man borde väl komma in på BIOS iaf så att man ser att det går igång..?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att nätagget var inställt på 115 V då? Då kan det bli allt från att nätagget fungerar några minuter och sedan tvärdör till omedelbart fyrverkeri och rök.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Det råkar inte vara så att nätagget var inställt på 115 V då? Då kan det bli allt från att nätagget fungerar några minuter och sedan tvärdör till omedelbart fyrverkeri och rök.

För mig blev det fyrverkeri och rök direkt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Hiper HPU-4S525 är ett nätagg jag verkligen kan rekommendera, har ett själv och är enormt nöjd med det. Ställbara fläktar i ett antal steg, välidt stabila spänningar (övervoltar även lite ) samt att det är "sleevat", Active PFC är det med.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45210&traff=1

Permalänk
Medlem

så det är det den där fula sladden som förstör i min fina(Host Host!) låda är till för :D....

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

finns en s.k knapp där bak på nätagget som e röd och byter ström från 300 till 230 samma sak hände mig 1 gång när min dator var lite konstig testa ett dra ner/upp den där saken så borde det funka annars har jag inge förslag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjertis
Vet faktiskt inte hur det ligger till med blixtar och garanti... kanske går, kanske inte... bara att testa.

tar du 500w, så ligger du verkligen på den säkra sidan i varje fall om du skulle vilja uppgradera. nyare dator komponenter kräver mer och mer ström hela tiden, så det kan vara en idé.

Det där är ju ändå inte helt sant, geforce 7800 drar mindre än 6800 om inte har helt fel?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Active PFC är det med.

Vilket spelar noll och ingen roll för hemanvändare i Sverige eftersom vi inte betalar för reaktiv effekt = effektfaktorn spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Vilket spelar noll och ingen roll för hemanvändare i Sverige eftersom vi inte betalar för reaktiv effekt = effektfaktorn spelar ingen roll.

Ähhhh!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem förut, då jag hade rört på den röda knappen på nätagget. Gick och bytte ut nätagget så funkade det perfekt.

Visa signatur

Jag är kung

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakoon
Jag hade samma problem förut, då jag hade rört på den röda knappen på nätagget. Gick och bytte ut nätagget så funkade det perfekt.

Vad får en att röra den lilla röda knappen?
Jag har också gjort det, men det var mera som en spak.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Vad får en att röra den lilla röda knappen?
Jag har också gjort det, men det var mera som en spak.

Haha, en röd knapp gör en välldigt nyfiken

Visa signatur

Jag är kung

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakoon
Haha, en röd knapp gör en välldigt nyfiken

Japp.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Den lilla röda knappen var inställd på 230volt. Imorgon åker jag och köper mig ett antec 380w nätagg ifrån itpower, tror ni att detta nätagg blir bra?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MTTE
finns en s.k knapp där bak på nätagget som e röd och byter ström från 300 till 230 samma sak hände mig 1 gång när min dator var lite konstig testa ett dra ner/upp den där saken så borde det funka annars har jag inge förslag

Det brukar vara en som byter ifrån 230v till 115v, och ge fan(;)) i att rekommendera honom att röra på den, så brukar det säga ännu mera pang

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Tack för alla svar! Den lilla röda knappen var inställd på 230volt. Imorgon åker jag och köper mig ett antec 380w nätagg ifrån itpower, tror ni att detta nätagg blir bra?

Det blir säkert bra, Antec TruePower riktigt bra nätagg. Den var bäst på att hålla spänningarna på samma nivå i ett test jag inte har kvar länken till. 530:- är det alla gånger värt.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Active PFC är det med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Vilket spelar noll och ingen roll för hemanvändare i Sverige eftersom vi inte betalar för reaktiv effekt = effektfaktorn spelar ingen roll.

Ett nätaggregat med aktiv PFC behöver mindre effekt utifrån för att leverera en viss effekt till datorn. Det kanske inte påverkar priserna (har inte så stor koll på det där), men det påverkar iallafall hur mycket överflödig energi som omvandlas till värme i nätaggregatet. Det är dock inte den viktigaste faktorn när man väljer nätaggregat.

Har du testat att få igång det gamla nätaggregatet igen? Även om du tänker byta aggregat till din nya dator kan det vara bra att ha till någon gammal dator.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Tjo! Har idag varit och köpt ett Color 500w nätagg, som ITpower rekommenderade. Datorn fungerar nu riktigt bra och ingenting var trasigt iden, förutom hårddisken som verkar tagit skada, men den skulle ändå bytas ut. Tack för all hjälp!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Hampan,

Är det ett COLORSit eller heter det bara som du skrev, "Color"? Har nämligen själv ett Colorsit som jag inte är jättenöjd med på 400w. Det fungerar ju och det har hittils fungerat bra men jag är ack så tveksam till budget nätagg.

Gött att du fått ett nytt nu då

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).