Permalänk
Medlem

Program för avspelning från miniDV?

Hej!

Efter att ha införskaffat en (mini?)DV-kamera så kan det ju vara fördelaktigt att få över filmen till datorn. Till detta har jag förstått att man behöver ett program som kan svälja film. Programmet som hängde med fungerade inte, som vanligt.

Så jag undrar ifall ni har något förslag på program som man kan använda för att ta emot filmen i datorn?

Videokameran i fråga är en JVC GR-D53E, om det nu spelar någon roll.

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk

Du använder väl firewirekabel för att föra över filmen? som program kan du använda windows movie maker som finns i win xp eller så kan du kika här http://www.videohelp.com/tools?s=5#5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superfjant
Du använder väl firewirekabel för att föra över filmen? som program kan du använda windows movie maker som finns i win xp eller så kan du kika här http://www.videohelp.com/tools?s=5#5

Med USB:en är det tänkt att filmerna skall överföras, går med firewire också men det hängde inte med någon sådan kabel vad jag såg.

Ska ta en kik i den där listan!

Behöver bara ett program med en knapp där det står "klicka här för att klona innehållet på bandet", men det är väl för mycket önskat nu för tiden.

Visa signatur
Permalänk

Först och främst skall du ha en firewire-kabel, men det lär du fått till kameran.
till min mac fungerade iMovie HD direkt, bara att plugga in dv-kameran så kunde jag dra över filmen

kanske funkar likadant i Windows Movie Maker?

edit: doh! det kryllade med inlägg efter jag hade postat

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Först och främst skall du ha en firewire-kabel, men det lär du fått till kameran.
till min mac fungerade iMovie HD direkt, bara att plugga in dv-kameran så kunde jag dra över filmen

kanske funkar likadant i Windows Movie Maker?

edit: doh! det kryllade med inlägg efter jag hade postat

Hm, jag har sökt med ljus och lykta i kartongen men inga fler överföringsbara kablar än USB:n fanns där. Så det jag behöver göra är att införskaffa en fajjervajjer-kabel? USB:n är inget att tänka på?

Ny grejer man inte pysslat något med tidigare är luriga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf
Hm, jag har sökt med ljus och lykta i kartongen men inga fler överföringsbara kablar än USB:n fanns där. Så det jag behöver göra är att införskaffa en fajjervajjer-kabel? USB:n är inget att tänka på?

Japp, firewire skall du ha. Se till så du har firewire på datorn också, men det lär du ha om den är hyffsat ny.
Artikel 32-2959 På Clas Ohlson fungerar fint, kostar 99:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf
Ny grejer man inte pysslat något med tidigare är luriga.

Inte om du har en Mac

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Japp, firewire skall du ha. Se till så du har firewire på datorn också, men det lär du ha om den är hyffsat ny.
Artikel 32-2959 På Clas Ohlson fungerar fint, kostar 99:-

Inte om du har en Mac

Jepp, firewire-uttag finns på burken. Så då får jag knata iväg till Classe och handla en styck firewire-kabel (skönt namn för övrigt, firewire...).

Tack skall du ha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du vet inte om Power har några kameror kvar, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Du vet inte om Power har några kameror kvar, eller?

Detektiv? Eller hur visste du att det var Power? Antar att du såg deras öppningserbjudande? Vettesjuttan om det finns några kvar, men du kan ju åka dit och kolla imorgon då det är samma priser som idag. Var där kvart över 7, sen flödade det dit människor till förbannelse. Kön till kassorna började där man gick in i affären. Var lite småsvettigt att stå i full mc-mundering i tre timmar.
Men det var det nog värt, kameran verkar vara trevlig!

Visa signatur
Permalänk

Själv köpte jag en Sony DCR-HC17E på eBay för $300 ( 2250:- )
Killen hade köpt kameran i Europa, men tyckte det var jobbigt att hålla på att konvertera PAL -> NTSC när han sedan kom tillbaks till staterna

Den fick "bästa köp" i senaste M3

edit: näst senaste M3, det damp ner en ny i förrgår kom jag på

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS