Datorn beter sig konstigt, kan vara Hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Datorn beter sig konstigt, kan vara Hårddiskarna.

Jag har sedan ett ungefär 2 månader tillbaka märkt att datorn stannas upp med ett ganska jämt intervall.

Om jag t.ex startar datorn, drar igång irc, en webbläsare och winamp så börjar datorn strax efter göra jävligt skumma grejer. Musiken stannar till ungefär var 10e sekund. Samtidigt stannar musen och all annan synlig aktivitet upp. Problemet har börjat gå mig på nerverna. Tänk er att se på en film som stannar till hela tiden.

Mitt första steg var att formatera båda hårddiskarna. Det hjälpte knappt, det är bara längre intervall mellan "frysen" men intervallerna minskar stadigt i takt med att jag fyller datorn.

Sen prövade jag att stoppa in en ny RAM sticka. Ingen effekt (förutom de vanliga effekterna av mer ram, men "frysen" är kvar).

Jag har virussökt, spywaresökt och defragmenterat flera gånger. Så för mig återstår bara ett hårdvaruproblem. Men är det verkligen hårddiskarna som är skadade?

Jag prövade och öppna aktivitetshanteraren för att se om det kunda vara en viss process som orsakade det plötsliga "fryset". Jag kunde tydligt se att CPU'n faktiskt gick up från 1-2% till 50-60% samtidigt som allting frös till. Men det var ingen process som använde dessa 50-60%!?

Jag har en 100gb ATA 100 på 7200rpm och en på 200 som är en ATA 133 med 7200 rpm. De är inte så gamla ungefär 1 år. Jag ska pröva med en polare's hårddisk och se vad som händer men tänkte om nån av er har haft ett liknande problem och kunnat lösa det på annat sätt.

Tack!

Permalänk
Gäst

Fråga din polare om du får låna om du inte har något extra ett nätagg och grafikkort.Börja felsöka även detta.
Det kan även vara detta som gör att din maskin " fryser " till.

Har du kört diagnosprogram över disken?

Permalänk

Har du kollat att inte diskarna använder PIO mode istället för DMA?

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Har du kollat att inte diskarna använder PIO mode istället för DMA?

ajaj är rädd för att du får ta och förklara det där lite närmare för jag har ingen aning om vad de olika innebär.

DreamMaan - Jag har kört scandisc på båda flera gånger, inga fel.

Permalänk
Gäst

Hm, scandisk är dock inte samma som diagnosprogrammet som man kan tar hem ifrån märkets hemsida.

Vad har du för märke på disken?

Permalänk
Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

De körs i DMA (ultra DMA 2) står det klart och tydligt. Jag har HD's av märket Maxtor och Seagate.

Jag lider dock av Explorer.exe problemet... betyder det att de står i PIO ändå ?